Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Immanuël, namen van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Immanuël, namen van Christus

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Wat zijn er weinig vreugdevolle gelovigen, wat laten er maar weinigen de woestijn klinken met hun liederen van blijdschap, eenvoudig omdat zij zich zo weinig bezighouden met de smart van het kruis van de Heiland.” Deze uitspraak van Octavius Winslow geeft iets weer van zijn radicaal puriteins denken. Iets om als lezer over na te denken.

Het boek Immanuël, namen van Christus gaat in op de betekenis van verschillende namen van de Heere Jezus. In de Bijbel wordt met veel verschillende namen verwezen naar Christus. Neem bijvoorbeeld Jesaja 9 vers 5b: en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst. Elke naam belicht een andere eigenschap van Christus. In dit boek werkt Octavius Winslow tien namen verder uit. Met als doel dat de lezer een glimp mag ontvangen van de heerlijkheid en rijkdom die te vinden is in de Namen van deze Verlosser.

Voor de titel van het boek is de naam ‘Immanuël’ gekozen. Deze naam benadrukt de gemeenschap van God met alle gelovigen. Hij is in voor- en tegenspoed dichtbij Zijn kinderen. De schrijver heeft dit treffend verwoord: “God met ons in het leven, God met ons in de dood, God met ons en wij met God in alle eeuwigheid.”

Wat mij aanspreekt in dit boek is de manier waarop Winslow je aan de hand meeneemt. Hij wordt ook wel ‘the pilgrim’s companion’ genoemd, de metgezel van de pelgrim. Kenmerkend is zijn toegankelijke schrijfstijl en zijn hartelijke nodiging om tot Christus te komen. Eerst schetst de schrijver een beeld van de heerlijkheid van Gods eigenschappen. Vervolgens maakt hij een persoonlijke toepassing en houdt hij de lezer een spiegel voor. Hij stelt vragen om je aan het denken te zetten. Steeds weer is de conclusie dat alle eigenschappen van de mens verbleken in het licht van Christus. Daar stopt de schrijver echter niet. Hij spoort liefdevol aan om tot Hem te gaan. “Luister toch naar de stem van Jezus! Wend u er niet van af; die stem klinkt om uws levens wil. Neig uw oren ernaar, val nederig aan Zijn voeten, luister naar elk woord van genade dat uit Zijn mond voortkomt.”


Octavius Winslow (1808-1878) is de zoon van Thomas Winslow en Mary Winslow-Forges. Hij groeide op in een gezin van dertien kinderen. Op jonge leeftijd verloor hij zijn vader. Na zijn studie theologie heeft Winslow als predikant in verschillende gemeentes in Amerika en Engeland gediend. Hij is een tijdgenoot van C.H. Spurgeon en J.C. Ryle. Winslow heeft verschillende boeken geschreven, die ook in het Nederlands zijn vertaald. Eén daarvan is Immanuël, namen van Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

Daniel | 36 Pagina's

Immanuël, namen van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2023

Daniel | 36 Pagina's