Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zijn Naam belijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zijn Naam belijden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo zal ik Uw Naam Mijn broederen vertellen; in het midden der gemeente zal ik U prijzen. Psalm 22 vers 23

Jongelui, Psalm 22 is een psalm van David. Hij maakte deze Psalm in de tijd van het Oude Testament. De aanleiding was het lijden en de vervolging op weg naar het koningschap. De Heilige Geest gebruikt deze Psalm in het Nieuwe Testament naar aanleiding van Chrístus’ vervolging en lijden op weg naar Zíjn koningschap. David lijkt in zijn lijden op Christus.

Van dat lijden zelf lees je vooral in de eerste 22 verzen. Wat een aangrijpende dingen lees je dan! Intens is de ervaring van door God verlaten te zijn. Indrukwekkend zijn de woorden over het gericht van God, vanwege de zonden. Wat komt de dood dichtbij in al zijn verschrikkingen. En wat is het wonder dan groot, wanneer Christus in deze weg is voorgegaan om ellendigen te bevrijden. Want dát merk je vooral in het vervolg vanaf vers 23. David juicht over het wonder van de verlossing: Zo zal ik Uw Naam Mijn broederen vertellen; in het midden der gemeente zal ik U prijzen.

Met ‘Uw Naam’ bedoelt David de Naam van de HEERE, de Verbondsgod. In deze Naam klinkt het wonder van genade op grond van het offer van de Heere Jezus door. David heeft er door het geloof iets van gezien. En dan kán hij er niet meer van zwijgen. David zal de Naam van de HEERE aan zijn broederen vertellen. Met ‘broederen’ bedoelt David de groep mensen die bij hem horen in zijn strijd en straks delen in de vreugde van de overwinning. David zal vertéllen. En dan lees je in de grondtaal dat het een herhaald en doorgaand vertellen zal zijn. Vol overgave zal hij in het midden van de gemeente de HEERE prijzen en Zijn lof vertellen. De apostel Paulus haalt deze woorden in Hebreeën 2 vers 12 aan als woorden van Christus om daarmee te laten horen dat de Heere Jezus Zich niet schaamt om de vele zonen van Zijn Vader Zijn broeders te noemen. Dan gaat het om alle jongens en meisjes, mannen en vrouwen die horen bij het geestelijk huisgezin van God. En die zúllen Hem prijzen.

Denk er voor jezelf maar over na. Is de Heere Jezus al belangrijk voor je, ook in deze lijdenstijd in Zijn lijden? Is dat voor jou al het wonder geworden: Hij wilde ook voor mij sterven aan het kruis? Dan is er liefde in je hart gelegd en je leerde je als een zondaar of zondares overgeven aan Hem. Dan word je door Hem gered en verlost. Je vindt het leven en de zaligheid buiten jezelf in het offer en het werk van de Heere Jezus. En dan zul je Zijn Naam prijzen in het midden van de gemeente, met al Zijn broeders en zusters. Je belijdt Zijn Naam. En hoe de gewoonte of cultuur er ook uitziet: de Heere krijgt de eer!


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2023

Daniel | 36 Pagina's

Zijn Naam belijden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2023

Daniel | 36 Pagina's