Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik zal u leren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik zal u leren

Exodus 4:1–12

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bezwaren, bezwaren, bezwaren!

Als je iets moet doen wat je niet wilt, voer je bezwaren aan. Mozes vindt zich niet de man om het werk dat God voor hem heeft, te gaan doen. Hij bedenkt argumenten om eraan te ontkomen: Wie ben ik? Ze zullen me niet geloven! Ik heb een spraakgebrek. Hij kan zich niet goed uiten. Dat was vroeger zo, maar als je veertig jaar met schapen door de woestijn loopt, heb je niemand om mee te praten. Het is er niet beter op geworden met zijn spreekvaardigheid.

Er zijn mensen die deze bezwaren herkennen. Bijvoorbeeld als iemand door de Heere wordt geroepen om Zijn woord te brengen. Aan de ene kant wil je dat. Aan de andere kant zijn er bezwaren. Misschien ook wel deze: ik praat moeilijk.

Het kan ook zijn dat je naar aanleiding van een moeilijke vraag iets over je geloof mag zeggen tegen iemand die niets met God heeft. Daar kan je tegenop zien als een berg. Iets zeggen als je GEEN geloof hebt, is eigenlijk een onmogelijke opdracht. Je moet dan vertellen dat je religieus bent. Met kloppend hart vertel je dan iets waar je innerlijk vreemd aan bent. Je moet iets zeggen over je geloof dat je niet hebt. Je bent dan hooguit christelijk. Een dode christen, een christen-lijk. Het is dan te begrijpen dat je het niet ziet zitten om iets te zeggen.

Wat zegt de Heere Jezus?

Hier in de verschijning aan Mozes zegt de Heere Jezus: En nu ga henen, en Ik zal met uw mond zijn, en zal u leren, wat gij spreken zult. Voor Mozes blijkt dat nog niet genoeg. Hij komt met een nieuw argument.

De evangelisten Matthéüs, Markus en Lukas, schrijven allen hetzelfde over wat de Heere Jezus zegt. Dat de discipelen niet bezorgd moeten zijn over wat ze moeten zeggen als ze geroepen worden om zich te verantwoorden. Dan zal de Heilige Geest de woorden geven. Ben jij een discipel van Jezus?

Wellicht hoef jij nooit je geloof te verantwoorden voor de overheid of voor een rechter, maar…

Kijk er niet van op als je te maken krijgt met gelach, spot, laster en plagerij. Natuurlijke mensen begrijpen de dingen die van de Geest van God komen niet. Als je dan iets moet en wilt zeggen over je geloof of over de Koning die je dient, belooft de Heere Jezus hier dat de Heilige Geest je woorden zal geven.

Wat leer je ervan?

“Soms behaagt het God om diegenen als Zijn boodschappers te kiezen, die van nature het minst begaafd zijn,” zegt Matthew Henry. Het zijn echter wel degelijk mensen die de stem van God tot jou zijn. Best goed om even bij stil te staan als je voor de zoveelste keer zucht omdat die boodschapper zo’n saaie voordracht heeft.

“Zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is,” zegt Petrus. De Heere Jezus heeft Zijn discipelen beloofd dat de Heilige Geest hen woorden zal geven als dat nodig is. Daarom moeten ze niet bezorgd zijn over de woorden die ze moeten zeggen als het zover is.

Zoek de Heere en bedel om Zijn genade. Hij vergeeft de zonden en Hij belooft Zijn kinderen wijsheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2023

Daniel | 36 Pagina's

Ik zal u leren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2023

Daniel | 36 Pagina's