Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet rusten voor je het zeker weet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet rusten voor je het zeker weet

Vijf argumenten van Thomas Brooks om jou op te wekken om niet te rusten tot je een gegronde zekerheid van je eeuwige geluk en zaligheid hebt gekregen.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Velen die denken dat ze verlost zijn, gaan verloren.

Denk bijvoorbeeld aan de mensen die begonnen te kloppen op de hemelpoort en uitriepen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen en in Uw Naam vele krachten gedaan? Toch werd dit verschrikkelijke oordeel over hen uitgesproken: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt (Matth. 7:22,23). O christen, sta naar gegronde zekerheid!

2. Zekerheid verlost van de last van zorgen, vrees en twijfel.

De zekerheid dat ons betere dingen staan te wachten, zal onze ziel opwekken om de zorgen door zingen te verdrijven. Zekerheid maakte David in geestelijk opzicht onbevreesd en zorgeloos: Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij (Ps. 23:4). Zolang je de zekerheid niet ziet, is je hart vervuld met twijfels en angsten.

3. Satan doet zijn best om jou bij de zekerheid vandaan te houden.

Satan is jaloers als je eet van de kruimels die onder de tafel liggen (Mark. 7:28). Satan is nog jaloerser als je geniet van de liefelijkheden die aan Gods rechterhand zijn (Ps. 16:11). Satan misgunt je de blijdschap die in Christus is (1 Petr. 1:8). Je hebt te maken met een sterke tegenstander. Dat die werkelijkheid je rusteloos zou maken totdat je de witte keursteen (Openb. 2:17) in je hart hebt!

4. Gegronde zekerheid is van grote waarde voor een gelovige.

Als je twijfelt, bid en werk vurig om zekerheid. Je inspanning zal worden beloond. Christus zegt tegen jou (als je een echt christen bent): Ik ben van jou, zekerheid is van jou, vreugde is van jou, Mijn verdienste is van jou, Mijn Geest is van jou en Mijn Heerlijkheid is van jou. Alles wat Ik ben is van jou en alles wat Ik heb is van jou. Dit zal de beloning zijn voor al je worstelen en zweten om zekerheid te verkrijgen (Matth. 25:34-40, Openb. 3:11, 12).

5. God roept jou op om zekerheid te verkrijgen.

Naast 2 Petr. 1:10 roept ook Hebr. 6:11 op tot zekerheid: Maar wij begeren, dat een iegelijk van u dezelfde naarstigheid bewijze tot de volle verzekerdheid der hoop, tot het einde toe. O, lauwe, twijfelende, langzame christenen! Je zou alle geboden van God moeten nemen en ze met klem en kracht aan je hart leggen. Je zou jezelf wakker moeten schudden en jezelf moeten opwekken om te staan naar zekerheid van je eeuwig welzijn.


Thomas Brooks (1608-1680) was een Engels Puriteins prediker.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Brooks spreekt in dit stukje tot gelovigen. Ben jij al een gelovige? Wat moeten christenen doen volgens Brooks?

Ben jij nog een naamchristen en geen gelovige? Lees biddend de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden (Matth. 25: 1-13) en bid of de Heilige Geest olie in je lamp wil geven.

Brooks schrijft over ‘worstelen en zweten.’ Herken je je in deze twee woorden? Wat zeggen de teksten Fil. 2:12, 13 en Hebr. 12:4 over deze goede strijd van het geloof (1 Tim. 6:12)?

Als je een echt christen bent geworden, maar de zekerheid mist, raadt Brooks je, aan het einde van het hoofdstuk aan om het gebed van Hooglied 8:6 te bidden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 2023

Daniel | 36 Pagina's

Niet rusten voor je het zeker weet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 2023

Daniel | 36 Pagina's