Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als vijand verzoend met de Vredevorst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als vijand verzoend met de Vredevorst

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vrede. Het is een woord dat ons aangenaam in de oren klinkt. Wie verlangt daar nou niet naar? Toch is er op deze aarde misschien wel meer oorlog dan vrede. Niet alleen tussen Rusland en Oekraïne, maar ook in de kerk of in families. Dominee J.B. Huisman trekt verschillende lijnen en steekt af naar de diepte: waar is nou werkelijk échte vrede te vinden?

In de modern ogende pastorie in Lunteren heerst een vredig klimaat. Een schrille kreet van de huiskanariepiet verstoort zo nu en dan de rust. Al bijna een jaar wordt deze predikantswoning bewoond door de dominee met zijn gezin. Joviaal, vriendelijk, weloverwogen én kwetsbaar is deze zielenherder. Om met de deur in huis te vallen: op aarde is eigenlijk geen echte vrede, aldus ds. J.B. Huisman. Deze uitspraak van de predikant geeft ook een Bijbelse duiding aan als het gaat om vrede.

Wat is een goede omschrijving van vrede?

“Een onverstoorde verhouding, rust en een bepaalde orde. Er is onderling dus een rechte verhouding, geen tegenstelling. Het joodse woord shalom wordt door ons vertaald met vrede, maar eigenlijk ziet het meer op welzijn, dat het goed met je gaat naar de uiterlijke omstandigheden. Wanneer de profeten spreken van vrede, dan is dat vaak in de vorm van oudtestamentische heilsverwachting verbonden aan de Messias.”

Het woord ‘shalom’ vinden we ook terug in de Bijbel. Wat zegt de Bijbel daar over?

“Als we bij het uiterlijke beginnen, dan leeft het volk Israël tijdens de regering van koning Salomo in een periode van vrede. Het gaat goed met het volk, er heerst rust in het rijk. In het Oude Testament gaat het dus om welzijn en uitzien naar het heil - door de Messias - dat komen gaat.”

Verschilt dat met het Nieuwe Testament?

“In het Nieuwe Testament ligt de nadruk op vrede (in het Grieks eirènè) met God in Christus Jezus. Dat het recht ligt tussen God en mens. Van nature is het oorlog. Vrede kan er alleen zijn als we persoonlijk God kennen. Vrede is de heilsboodschap voor deze aarde. Dat zie je prachtig terug bij de geschiedenis van Jezus’ geboorte. De engelen zongen het: Vrede op aarde.

Vrede mag je ook vertalen met vriendschap. God biedt Zijn vriendschap en vrede aan verloren zondaren aan. Deze vriendschap moet toegepast worden in het hart van zondaren. En dan nog blijven wij zondige onvolmaakte mensen. Volkomen, volmaakte vrede komt pas na dit leven als er eeuwige gemeenschap zal zijn met de Vredevorst.”

Hoe kunnen we als christenen bijdragen aan vrede in de wereld?

“Begin bij jezelf. Straal vrede uit, in je dagelijkse omgang. Neem je kruis op en heb Christus als voorbeeld. Vertoon het beeld van Hem. Houd vrede met alle mensen, hoewel dat niet in elke situatie kan. Zoek verbinding met anderen. Tel tot tien voordat je wat zegt. Wees duidelijk als er een geschil is, maar probeer ook de minste te zijn (in familievetes bijvoorbeeld). Wat baat het je als je onenigheid in stand houdt? Behandel een ander zoals jezelf behandeld wil worden. Dan kom je erachter dat je vaak onnodig ergens een punt van maakt.”

Welke vredestekst uit de Bijbel spreekt u het meeste aan?

Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus (Rom. 5 vers 1). Dat is het meest wezenlijke in het leven. De Heere werkt dat door Zijn Woord en Geest.”

Hoe werkt de Geest dat?

“Je leert zien dat je van nature in oorlog leeft. De Heilige Geest laat zien dat er schuld ligt, dat je buiten God leeft. En dat geeft onrust. Het wordt onhoudbaar. De mens hijgt dan naar gemeenschap met God om in een rechte verhouding te komen. Hij laat merken dat Hij van je afweet, maar alleen in Christus ben je rechtvaardig voor God. Christus alleen is onze Vrede, de Vredevorst. Hij is de Middelaar Die alleen door Zijn lijden en sterven vrede verdiend heeft en dat door Zijn Geest uitwerkt in het hart van een zondaar. Het geloof in Christus is daarom van onschatbare waarde. Het komt er dus op aan dat wij die Vredesvorst persoonlijk door het geloof kennen om de vrede te kunnen ervaren.”

Kent u ook wat van die vrede?

“Toen de Heere mij ging trekken, ging ik iets inzien van de verbroken verhouding tussen God en mijn ziel. Dat werd nood. En het maakte me werkzaam. Ik probeerde zelf de vrede tot stand te brengen. Maar dat lukte mij niet. Het was zo donker in mijn ziel, dat ik me afvroeg: kan het ooit nog voor mij? Ik heb tijden zo’n diepte ervaren in de toorn van God dat ik ‘s nachts niet meer kon slapen en m’n bed uitging. Ik heb toen m’n knieën gebogen en de Heere om genade gesmeekt. Vervolgens pakte ik mijn Bijbel, ben gaan lezen en kwam terecht bij Jesaja 54 vers 8: In een kleinen toorn heb Ik Mijn aangezicht van u een ogenblik verborgen, maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij uwer ontfermen, zegt de HEERE uw Verlosser. Die kleine toorn heb ik echt gezien en gevoeld. Maar ook die laatste woorden uw Verlosser heb ik zo geproefd. Die ontferming, die goedertierenheid, dat kan alleen van Hem komen. Dat trof me heel diep. Daarna heb ik een boekje van wijlen dominee J. van Haaren gelezen over een preek over Jesaja 54, waarin de Heere er nog eens op terugkwam. Dat heeft me veel verwondering gegeven, ondanks alle bestrijdingen die ik ook daarna ervaren heb in mijn leven.”

Gaat iedereen die God mag leren kennen zo’n weg vol strijd?

“Niet iedereen heeft dezelfde weg. Dat wil ik graag benadrukken. Wel weet ik heel goed wat het voor mezelf heeft betekend dat ik verloren lag. Zelfs zonden waar ik nooit meer aan gedacht heb. Ik kreeg in mijn gedachten terug dat ik twee gulden van mijn moeder gestolen had om voetbalplaatjes te kopen. Dan voel je wat je gedaan hebt. Wij leven in deze wereld op het grondgebied van de duivel. De Heere is niet van fabriekswerk, maar van maatwerk. Er zijn kinderen van God die minder strijd ervaren. Het gaat erom: leven we uit Zijn vrede, zoals Maria aan Jezus’ voeten zat? Is dat ook ons leven, dicht bij de Vredesvorst?”

Het raakt u zichtbaar…

“Het geeft zoveel vreugde in de voorbereiding van preken en het mediteren als het gaat over deze Vredesvorst. Jezus zegt: Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u. En als Hij na Zijn opstanding aan Zijn discipelen verschijnt, dan is het eerste dat Hij zegt: Vrede zij ulieden. Alle strijd is dan weg. Het geeft zoveel verwondering dat God Zijn Zoon heeft gezonden om die vrede te geven.”

Als je tegen die strijd opziet, welke raad geeft u dan?

“Ik raad je aan om dan Zacharia 13 vers 9 te lezen, waar de Heere zegt: En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God. De Heere brengt Zijn kinderen dus in het vuur. Dat hoeven we zelf niet te zoeken, maar de Heere Zelf brengt Zijn volk in die beproeving. De goudsmid gebruikt de juiste temperatuur om het goud op de beste wijze te louteren. Het vuil wordt dan van het zuivere goud gescheiden. De goudsmid gaat net zo lang door totdat er zuiver vloeibaar goud overblijft en hij zijn eigen spiegelbeeld erin ziet. De Heere wil in die weg Zijn kind laten lijken op de Vredevorst. Als je bestreden wordt, vrees dan niet. Laat je louteren. Ga niet tegen de Heere in, maar onderwerp je aan Hem. Híj brengt in het vuur. Er komt strijd, zeker, maar je mag ook weten dat er uitkomst zal komen. Roep Hem aan.”

Als je bekeerd bent, ervaar je dan altijd vrede?

“Er zijn vaak momenten dat die vrede weer wegvloeit. Maar er zijn zoveel momenten dat je die vrede ook weer mag proeven. Ik weet van heel erge diepten en bestrijdingen, maar toch is er altijd zekerheid dat de Heere van me afweet. Dat geeft rust in mijn leven, prediking en weg door de gemeente. Dat ik mag weten dat ik voor rekening lig van een Ander. Ik zou Hem tekortdoen als ik dat ontken.”

U geeft aan dat de vrede met God kan wegebben. Hoe moet je daarmee omgaan?

“Buig je knieën en bidt. Ga eens terug naar waar de Heere het laatst tot je heeft gesproken. Je mag altijd terug naar de Heere als jouw weg bestreden wordt.”


Ds. J.B. Huisman

Functie: predikant te Ede, bestuurslid JBGG

Gezin: vrouw, 5 kinderen waarvan 2 getrouwd

Hobby's: wandelen, lezen, museabezoek (WOII), legpuzzels

Favoriet theologisch boek (naast de Bijbel): De volheid van Christus, Octavius Winslow

Favoriet niet-theologisch boek: Stephen E. Ambrose; D-Day 6 juni 1944

Favoriet (vakantie)land: Zwitserland

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 2023

Daniel | 36 Pagina's

Als vijand verzoend met de Vredevorst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 2023

Daniel | 36 Pagina's