Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrede in de Vredevorst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrede in de Vredevorst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Volgens Van Dale is vrede ‘een toestand van rust, het tegenovergestelde van oorlog’. Maar het houdt nog veel meer in, dat blijkt wel als Tijn, Jozanne en dominee De Wit in gesprek gaan over het thema in de tijdelijke woning van de dominee en zijn vrouw in Ommeren.

Waar denken jullie aan bij het woord vrede?

Bij vrede denkt Tijn aan het ontbreken van oorlog. “Er is dan rust, het is fijn, zonder zorgen.” Jozanne vult aan dat het meer inhoudt. “Ik denk aan het Paradijs. Aan vrede met God. In het paradijs was alles goed.” Dominee de Wit: “Mooi dat je dat zegt, want we moeten altijd terug naar het begin. In het paradijs zat er geen zonde tussen God en mens. Er was liefde en gemeenschap met God. Na de opstand en ongehoorzaamheid van Adam en Eva tegen God kwam er onvrede. De mens is een hater van God en van de naaste geworden. Daarom moeten we de vraag van veel mensen waarom God al die oorlog toelaat, omdraaien: het is een groot wonder als we nog zulke tijden van vrede en rust kennen.”

Hoe krijg je vrede in je hart?

Jozanne: “Hoe bekend een term als bekering ook is, het is niet makkelijk om er de juiste woorden bij te krijgen.” De dominee helpt haar: “Vrede met God betekent dat de toorn van God is gestild. Om daar deel aan te krijgen is het zo nodig door Gods Geest Christus te worden ingelijfd. Diezelfde Geest ontdekt aan de zonde en maakt plaats voor de kennis van Christus in het hart. Waar dat gebeurt ervaar je een stille vrede. Waar Hij kennisgeeft van de dood en opstanding van Christus waardoor aan Gods recht is genoeg gedaan, geeft dat zo’n blijdschap dat er geen zonde meer ligt tussen God en je ziel. En dan te bedenken dat deze vrede nog maar ten dele is. Straks, in de eeuwigheid, is die vrede ten volle. Altijd gericht op Gods eer, nooit jezelf bedoelen, nooit vallen in de zonden, altijd bij Christus zijn. Ja, daar verlang ik soms naar.”

Dat moeilijke woord ‘Vrederaad.’ Wat betekent dat?

Tijn probeert er woorden aan te geven: “Toen door de val van Adam de zonde in de wereld kwam, heeft Christus gezegd dat Hij naar de aarde wilde gaan om te lijden en sterven voor Zijn volk. Om zo weer vrede te krijgen tussen God en mensen.”

De dominee vult aan: “Vóórdat Adam viel heeft God al raad gehouden met Christus hoe en door Wie Zijn volk verlost zou worden. De vastheid en de zaligheid ligt dus verankerd in die Vrederaad. Dat genadeverbond is vast en zeker! Hoe onzeker de tijd, hoe beangstigend ook, hoeveel verleidingen er zijn, God brengt in Christus Zijn kinderen toe en thuis. Daarom preek ik met hoop en verwachting. Ik ben niet moedeloos!” Tijn en Jozanne vinden het kijken naar de toekomst lastig. “We weten niet wat er allemaal nog gaat gebeuren.”

Een vraag voor...

Tijn aan de dominee: “Ik lees in Openbaring dat het alleen maar erger zal worden in de eindtijd. En toch bid ik om vrede. Mag dat?”

Dominee De Wit: “Is het een bidden om afwezigheid van oorlog of is je gebed: Uw koninkrijk kome!? In de Bijbel staat: Bid om de vrede voor Jeruzalem. Vrede voor het volk van God, uit het Joodse volk en uit de heidenen. Voor beiden geldt: want Hij is onze Vrede. Alles wijst heen naar die Vredevorst en naar Zijn kostbaar verzoenend bloed.”

De predikant heeft ook een vraag aan Tijn en Jozanne: “Jullie zijn nog jong. De tijd is ontzettend veranderd sinds ik jong was. Hoe zitten jullie nu in de kerk? Proeven jullie in de kerk iets van: ‘Dit is een plek die ik niet kan missen?’

Tijn en Jozanne beamen dat: “Zeker”, zegt Jozanne: “Maar er is door de week ook heel veel afleiding. School en nog zoveel meer wat je tijd in beslag neemt. Dan raak ik snel weer kwijt wat er zondags is gezegd.” Tijn is daarom blij dat de dominee hen vaak betrekt bij de preek. “Als u ‘jongelui’ zegt en mijn gedachten waren aan het afdwalen, dan ben ik er weer bij. Ook als u herhaalt van een zondag eerder. Dat werkt echt.” De dominee ten slotte: “Dan heb ik nog een advies. Het is zo belangrijk dat jullie veel in Gods Woord lezen met gevouwen handen. Het doordeweeks lezen brengt je terug bij de preek van Gods dag. De Heere kan dat ook voor jullie hart gebruiken. Hoe donker de tijd ook zijn kan, de Heere heeft gezegd dat Zijn trouw ook rust op het late nageslacht.”


Tijn van Dam

• 17 jaar

• PABO 1

• Enthousiaste meester in wording

• Wist vanaf groep 4 al dat hij meester wilde worden

Jozanne van Zetten

• 16 jaar

• HAVO 5

• Hard aan het nadenken wat ze hierna wil

• Oudste van 6, net een broertje gekregen

Ds. D. de Wit

• Tweeëntwintig jaar predikant

• Sinds vorig jaar predikant van de gemeente van Kesteren

• Kesteren is zijn vijfde gemeente

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 2023

Daniel | 36 Pagina's

Vrede in de Vredevorst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 2023

Daniel | 36 Pagina's