Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over geloof en vervolging gesproken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over geloof en vervolging gesproken

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik, uw knecht, nu vrees den HEERE van mijn jonkheid af (1 Koningen 18:12b).

Wat is het een rijk getuigenis, beste jonge lezers, zoals we lezen in 1 Koningen18:3: En Achab had Obadja, den hofmeester, geroepen; en Obadja was den HEERE zeer vrezende. Over geloof en vervolging gesproken! Als we daarbij de tekst betrekken die we samen willen overdenken dan wordt ons duidelijk wanneer Obadja dit genadewonder heeft ontvangen: de Heere vrezen vanaf zijn jonge jaren!

Vanaf 1 Koningen 17 worden we meegenomen in het optreden van de profeet Elía. In alle ernst heeft hij het oordeel moeten aanzeggen bij zijn volk in het tien stammenrijk.

Wat is dit een vreselijk oordeel geweest in het warme oosterse Kanaän; drie en een half jaar geen regen en zelfs geen dauw op de aarde. Elke aar en ieder grassprietje verschroeide op het veld en het gevolg was als vanzelf: hongersnood voor mens en beest.

In plaats dat de goddeloze koning Achab nu de slaande hand des HEEREN opmerkt, zien we de verharding toenemen bij deze afgodendienaar. Wat is een mens als de HEERE hem loslaat.

In plaats van te buigen onder de HEERE zien we vijandschap tegen de Heere. Hebben we, geliefde jongere, ons boze hart zo al leren kennen bij het licht van de Heilige Geest? Dat is een vraag van levensbelang in ons aller leven! Koning Achab echter werpt de schuld op de godvrezende Elía en zoekt zijn dood. Om de trots van zijn oosterse hof, zijn paarden, te redden stelt Achab alles op alles. Samen met z´n hofmeester Obadja doorkruist hij het land om elk grassprietje te zoeken voor het vee.

Terwijl z´n onderdanen zuchten onder de hongersnood zal Achab koste wat het kost op de troon blijven.

Maar nu komt het onderscheid tussen de goddeloze koning van Israël en zijn hofmeester. Van Obadja lezen we het: …ik, uw knecht, nu vrees den HEERE van mijn jonkheid af; wat rijk! …maar, dit betekent ook strijd…

Obadja heeft zelfs in het verborgene tijdens deze hongersnood voor honderd profeten des Heeren zorggedragen en dat dus door en in het ware geloof! In deze storm van beproeving in Obadja´s leven blijkt hier de trouw van de Heere. Wat een voorbeeld is het leven van Obadja; om jaloers op te worden, jonge lezers!

Er is op deze wereld een volk dat mag weten wat ze aan hun God hebben. Zij zijn in hun leven op de school van de Heilige Geest geplaatst en leerden hun leven zien zonder God en Godsvreze. Maar ze leerden ook door genade die hartelijke keuze te doen, waar ze nooit spijt van krijgen. Wat zijn ze bevoorrecht die dit in hun jonge leven mogen leren kennen!

Weet toch: Obadja´s God leeft nog! Hij doet wonderen, Hij alleen. In Zijn eigen Zoon Jezus Christus, Die nu ten Hemel is opgevaren om daar Zijn werk voort te zetten. Hij bidt voor biddelozen. Hij draagt zorg voor Zijn kinderen; wat een wonder! Maar bovenal: wat een wonder als we persoonlijk mogen weten in Christus´ voorbede begrepen te zijn.

Geliefde jongeren, met Achabs afgoden komen we eeuwig om, maar Obadja´s God stelt nooit teleur en ik wens je toe dit getuigenis te leren kennen of te mogen kennen:

…ik, uw knecht, nu vrees den HEERE van mijn jonkheid af.


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's

Over geloof en vervolging gesproken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's