Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Mam, ik werd onderweg uitgescholden, omdat ik een rok aan heb!”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Mam, ik werd onderweg uitgescholden, omdat ik een rok aan heb!”

Geloofsvervolging

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze dochter van tien stapt vol verontwaardiging binnen. “Mam, ik werd onderweg uitgescholden, omdat ik een rok aan heb!” “Ach kind…”, zeg ik. Maar het is spitsuur en ik vergeet het voorval. Totdat ik kort daarna in de kerk zit. In de preek komt de tekst voorbij: Want indien ze dit doen aan het groene hout, wat zal aan het dorre geschieden? (Lukas 23:31). Christenvervolging begint vaak klein. Met schelden, onverdraagzaamheid, uitsluiting. Gaat het ons voorbij?

De wijze koning Sálomo zegt in Prediker 1 al dat er niets nieuws is onder de zon (Pred. 1:9 en 10). Christenvervolging is van alle tijden. In Genesis lezen we dat Kaïn zijn broer Abel doodslaat. Hij kan het niet verdragen dat Abel een kind van God is. In het Nieuwe Testament lezen we van Saulus, nog blazende dreiging en moord (Hand. 9:1). Hij slaat de prille gemeente, de jonge kerk, uit elkaar zodat ze verstrooid wordt. Met als winst: Gods Woord wordt nog sneller en verder verspreid.

Vervolging in de kerkgeschiedenis

Wie kent niet het verhaal uit de kerkgeschiedenis van Blandina, de jonge christin? Een slavin die de afgodendienst vaarwel zegt en tot het geloof in de Heere Jezus komt. Urenlang wordt ze mishandeld maar ze zegt alleen: “Ik ben een christin en onder ons wordt niets kwaads bedreven.” Haar martelaren worden moe, lossen elkaar af maar ze blijft standvastig en zweert haar geloof niet af. Ze hangen haar aan een kruis en laten haar zien hoe andere christenen in de arena door de wilde dieren worden verscheurd. Ze wordt niet bang. Tenslotte wordt ze zelf de arena in gedreven, samen met een jonge christen van vijftien jaar. Beiden blijven standvastig in het geloof en sterven een vreselijke dood, maar hun ziel is eeuwig in de hemel: waar geen vervolging is, geen angst, geen pijn, geen tranen.

Zo gaat het met velen in de tijd van de goddeloze Romeinse keizers. Nero gebruikt christenen als fakkels langs de lange lanen in zijn tuin. Wie weet niet hoe de Waldenzen worden vervolgd om hun geloof? Ze moeten vluchten in de bergen en in de holen. Hun huizen worden verbrand, hun velden verwoest, hun vee geroofd en gedood en ze zijn hun leven geen ogenblik zeker. Dit zijn maar een paar verhalen, ver bij Nederland vandaan. Maar ín Nederland komt de vervolging ook. Jan de Bakker sterft op de brandstapel in Den Haag, in 1525. Vanuit de vlammen roept hij luid: “Dood, waar is uw prikkel? Graf, waar is uw overwinning? De dood is verslonden tot overwinning!” Zo zijn er talloze voorbeelden. Al die mensen kiezen de dood boven het leven. Ze zijn standvastig. Ze trotseren hoon, bespotting, vervolging, onderdrukking en hebben zelfs hun leven over voor hun geloof!

Vervolging nu

Ook dit jaar maakte Open Doors een ‘Ranglijst Christenvervolging’. Afghanistan, Noord-Korea, Somalië... Vijftig landen staan erop. Denk je eens in, vijftig landen waarin het moeilijk of onmogelijk is om christen te zijn! Als je het kaartje bekijkt, schrik je hoeveel landen er gekleurd zijn. Het zijn schokkende cijfers: 360 miljoen mensen lijden onder zeer zware tot extreme vervolging. Daar kunnen wij ons niets bij voorstellen. Wij, met onze mooie kerken, christelijk onderwijs, christelijke politieke partijen, een christelijke krant.

Maar gaat het ons land écht voorbij…? Ook in ons land wordt de ruimte enger. Het christelijk gedachtegoed wordt gezien als een bedreiging voor het vrije denken. Het is ouderwets, niet van deze tijd en het moet op alle manieren weggeduwd worden. Iedereen mag alles zeggen en alles denken. Vrijheid van meningsuiting noemen we dat. Als het maar aan één voorwaarde voldoet: het moet passen in een modern mensbeeld. Los, helemaal los van God. Goddeloos.

Het kan al wel vijftien jaar geleden zijn dat ik een filmpje zag over de christenvervolging in Noord-Korea. Het bracht me dagenlang in de war. Niet alleen de beelden van de vrouw die zo vreselijk leed maar meer nog: ‘Zou ik dat kunnen? Wat heb ik eigenlijk over voor mijn geloof?’ Uiteindelijk telt maar één ding: Zijn mijn zonden vergeven? Ben ik geborgen in Christus? Kan ik God ontmoeten?

Als dat zo is dan kunnen we nog wel bezorgd zijn voor wat er komen gaat. Maar dan kunnen we toch heilig onbezorgd leven, want ons is dan een beter lot bereid.


Wat de toekomst brengen moge mij geleidt des Heeren Hand. Moedig sla ik dus de ogen naar het onbekende land. Leer mij volgen zonder vragen, Vader, wat Gij doet is goed. Leer mij slechts het heden dragen met een rustig, kalme moed.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Heb je wel eens gevoeld dat je gediscrimineerd werd?

Hoe denk je dat wij kunnen omgaan met buitensluiting en discriminatie?

Wat zegt de Bijbel over geloof en vervolging?

Heb jij zelf weleens iemand gediscrimineerd vanwege zijn of haar geloof?

Wat kun jij doen voor christenen in andere landen die vervolgd worden?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's

“Mam, ik werd onderweg uitgescholden, omdat ik een rok aan heb!”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's