Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Zolang jij in Jezus gelooft, ben je mijn zoon niet meer!”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Zolang jij in Jezus gelooft, ben je mijn zoon niet meer!”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als je gelooft in de Heere Jezus heb je het niet makkelijk. Al eeuwen worden christenen vervolgd. Je hoort de dominee daar ook vaak voor bidden. Hij bidt ook voor het oude verbondsvolk. Dat is het volk Israël. Zij geloven niet in het nieuwe testament. Zij verwachten Zijn komst als man op de Olijfberg. Ds. Dekker werkt in Israël en kent een joodse jongen die wél in de Heere Jezus gelooft. En daar vertelt hij over.

David groeit op in een seculier Joods gezin. Als hij op zijn dertiende Bar Mitswa doet, zegt zijn vader: “Dit is de laatste keer dat ik in de synagoge geweest ben!” Maar David voelt in zijn jonge hart een begeerte om de Eeuwige te leren kennen. Hij gaat op zoek naar de waarheid en komt in allerlei zweverige theorieën van de New Age en de Joodse mystieke Kabbala terecht.

Op reis

Na drie jaar dienen in het leger, gaat David, zoals zoveel jongeren uit Israël, een wereldreis maken. Alle spanning en stress uit zijn legertijd moet hij kwijt. Samen met een vriend wil hij naar Nieuw-Zeeland. Daar geven christelijke families gratis onderdak aan Israëlische soldaten. Dat is natuurlijk mooi meegenomen.

Zo komen David en zijn vriend bij christenen terecht. Ze krijgen een slaapplaats en een maaltijd. Na het eten pakt de gastheer de Bijbel en leest een stukje voor. David hoort de woorden uit Matthéüs 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Deze woorden raken Davids hart. Hij is al zo lang op zoek naar de waarheid, maar zijn hart bleef altijd leeg. En nu hoort hij opeens: Ik ben de Waarheid! Het zijn woorden van Jezus, de God van de christenen. Hoe kan Hij nu dé Waarheid zijn? David kent de naam van Jezus alleen maar als een vloek. Zo spreken de Joden deze naam ook uit. Hier wil hij meer over horen! Na de maaltijd gaat hij naar zijn gastheer. Ze discussiëren tot laat in de avond over dit Bijbelgedeelte. Na een paar dagen wil de vriend van David verder trekken. Maar een stem zegt in Davids hart dat hij in dit huis moet blijven. De familie vindt dit goed en zo trekt zijn vriend alleen verder.

Kerk

David gaat zondags mee naar de kerk. Voor het eerst in zijn leven betreedt David een gebouw van de ‘gojim’, de heidenen. Hij durft het eigenlijk niet. Zou de Eeuwige hem straffen? Maar de dienst maakt grote indruk. De Heere trekt David met Zijn liefde.

David blijft zes maanden bij het echtpaar dat hem liefdevol onderwijst. Een diepe vreugde komt in zijn hart. Een vreugde die hij nooit tevoren gekend heeft. Hij verslindt de Tenach (het Oude Testament) en het Nieuwe Testament. Hij denkt dat hij de enige Jood ter wereld is die tot de kennis is gekomen dat de Heere Jezus de Messias is, de Zaligmaker! Want hij heeft in zijn leven namelijk nog nooit een Messias belijdende Jood ontmoet. Hij krijgt catechisatie en David spreekt het verlangen uit om gedoopt te worden. Hij getuigt van het wonder van de opzoekende zondaarsliefde van de Heere.

Ouders

Een schaduwzijde is de onwetendheid van zijn ouders. Hij stuurt hen een e-mail waarin hij vertelt dat hij christen is geworden. Zijn ouders zijn behoorlijk van slag. Ze denken eerst dat het een bevlieging is. Het zal wel overgaan.

Als hij thuiskomt, hebben zij de rabbijn van het dorp uitgenodigd. Hij probeert David te overtuigen dat hij een echte Jood is. Dan kan hij niet in Jezus geloven. Als hij het christendom niet verlaat, dan is hij geen Jood meer. Maar wat de rabbijn ook zegt, David kan zijn Messias niet verloochenen. Wel komt hij in een identiteitscrisis terecht. Hij voelt zich Joods, dat kan toch niemand van hem afnemen?

Op zijn verjaardag komt hij ’s ochtends beneden. Op de ontbijttafel ligt er naast zijn bord een brief. Zijn moeder schrijft dat ze hem niet kan feliciteren: “Zolang jij in Jezus gelooft, ben je mijn zoon niet meer!” Er zit niets anders op voor David dan om zijn ouderlijk huis te verlaten. Maar de Heere weet van hem af en zorgt voor hem. David komt in contact met verschillende christenen, die hem liefdevol opnemen. De weg wordt gebaand om theologie te gaan studeren. Zijn diepste verlangen is om zijn eigen volk te wijzen op de Messias. We vragen jullie gebed voor David. Zou iets voor de Heere te wonderlijk zijn?

Het verhaal over David is geschreven door ds. M.L. Dekker, die sinds 2019 predikant is in Nazareth, Israël.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's

“Zolang jij in Jezus gelooft, ben je mijn zoon niet meer!”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's