Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kiest dan het leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kiest dan het leven

Deut. 30:19

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kiezen in de Bijbel

In Jozua 24 vers 15 staat: Kiest u heden wie gij dienen zult. In Psalm 119 vers 30 staat: Ik heb verkoren de weg der waarheid. Kiezen heeft vaak te maken met datgene wat God behaagt. Je kunt daaruit opmaken dat in het zaligmakend geloof er sprake is van werkzaamheden. De Heere Jezus is echter het voorwerp van het zaligmakend geloof.

Kiezen en de mens

Jij bent dood in zonden en misdaden. Toch geeft de Heere je de keus. Het gaat om je eeuwige zaligheid. De Heere wil je door zijn onweerstaanbare genade bekwaam maken om de juiste keuze te maken. Kijk maar naar Deuteronomium 30 vers 19: Kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw zaad.

Het afwegen van de keus

Je overweegt aan de ene kant wat de zonde is en het loon erop. Wat heeft de zonde een aantrekkingskracht! Besef je al dat de zonde je onder de toorn en vloek van God brengt? Als je op je zondige weg voortgaat zullen jouw zonden je in de hel brengen. God zal al jouw werken in het gericht brengen (Pred. 11:9). Je overweegt aan de andere kant de weg van de godzaligheid. Zie je dat die weg blijdschap kan brengen in je ziel? David heeft gezegd: In het houden van die (Gods geboden) is groot loon (Ps. 19:12). God wil je een zalig leven geven in Zijn nabijheid. Zoek Hem dan eerlijk en oprecht.

Kiezen of verwerpen

Je moet het ene kiezen en het andere verwerpen. Als je een gelovige bent kies je voor Christus. Dan verkies je de weg van God boven de weg van de goddeloosheid. Dan kom je tot het besluit je vorige wegen te verlaten. Je besluit dan je heil en leven bij God te zoeken. Je vraagt je nu af: Waar heb ik nu de meeste vreugde in? In de zonde? In werelds vermaak? Of in Jezus en het leven bij God?

Blijdschap om de keus

Als je oprecht kiest, blijf je daarbij. Je kijkt niet om als de vrouw van Lot. Je krijgt geen berouw. Je verblijdt je met grote vreugde over de gemaakte keuze en dankt God voor Zijn genade, waarmee Hij ervoor gezorgd heeft dat jij de goede keuze mocht doen.

De goede keus

Ben jij nog niet opnieuw geboren? Dan hoop ik dat God je de genade wil geven om te kiezen voor het echte leven opdat je eeuwig leeft! Ben je een kind van God? Dan is het mijn wens dat je de keuze vernieuwt en je je over God en je keuze mag verblijden.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Als Comrie over kiezen schrijft, gebruikt hij de term: ‘Gods voorafgaande genade.’ Wedergeboorte is dus geen zaak van keuze, maar keuze is een gevolg van wedergeboorte. Wat zegt dat over Gods kiezen en mijn kiezen? Herken je deze zaken ook in je eigen leven?

Comrie is voor onze gemeenten een belangrijke theoloog. Heb jij het ABC van het geloof weleens gelezen? Zo niet, lees je mee met de rubriek ‘Menens’ van het RD? Daar wordt het ABC voor jongeren hertaald. Advies: Zorg dat het ABC in je bezit komt en lees het. Het zal je vormen.

Wat is jouw antwoord op de vraag van Comrie: “Waar heb ik nu de meeste vreugde in?”


Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van het hoofdstuk Kiezen uit Het ABC van het geloof, geschreven door Alexander Comrie.


Wie was A. Comrie?

Alexander Comrie werd op 16 december 1706 geboren in Perth, Schotland. Comrie was een Nederlandse gereformeerde predikant van Schotse komaf. Hij was predikant in Woubrugge. Comrie verzette zich tegen het remonstrantisme en de opkomende geest van de verlichting. Hij stierf in Gouda op 10 december 1774.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's

Kiest dan het leven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2023

Daniel | 36 Pagina's