Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het antwoord van ds. E. J. Boudewijn:

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het antwoord van ds. E. J. Boudewijn:

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ha Denise en Jasmijn,

Wat ben ik blij dat jullie deze vragen stellen. Dit zijn namelijk de voornaamste vragen die we in ons leven aan onszelf zouden moeten stellen! En dan hoop ik dat je in de eerste plaats die vragen aan de Heere hebt voorgelegd en pas daarna naar een knecht van de Heere bent gegaan. Ja, Manasse was voordat hij bekeerd werd in de uitleving zeer goddeloos. Alles in z’n leven bleek wel vijandschap tegen de Heere te zijn en dat is heel aangrijpend. Maar wil ik eerlijk antwoord geven, dan moet ik jullie erop wijzen dat wij állemaal vanaf onze geboorte nét zo goddeloos zijn. Want Manasse wilde alleen doen wat hij zélf wilde en zo is het bij ons van nature preciés zo. We willen zélf bepalen wat we lezen, wat we voor kleding aantrekken, hoeveel we van Gods geboden opvolgen en op welke wijze we invulling geven aan het godsdienstige leven dat de Heere in Zijn Woord vraagt...

En dan dat grote wonder dat we lezen dat zó’n man tot de Heere gaat bidden om vergeving voor álle zonden. Wát een wonder dat zó iemand gaat bekennen dat de Heere regeert! Nee, dat zullen we van nature nooit van onszelf gaan doen. Ja, wel wat bidden en godsdienstig leven, maar bekering dóór God is zo nódig. En wat gebeurt er dan? Wel, ik lees in Gods Woord dat Paulus ervan spreekt nadat de Heere hem tegengekomen was op de weg naar Damascus. Nadat de Heere hem geleerd had dat hij met alle zogenaamde goede bedoelingen nooit God op het oog heeft gehad maar ten diepste vervólgd heeft. Ik lees dat hij schrijft aan de gemeente te Kolosse: Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde.

Tja, Paulus zegt hier precies wat bekering ís. Getrokken uit de macht der duisternis. Ja, allemaal liggen we in de macht van de duisternis. In de macht van de satan en de hel. Ja maar, zul je ongetwijfeld denken: ‘Paulus was toch elke dag bezig in Gods Woord? Hij was zó onderwezen in en van Gods lieve Woord?’ Ja, hij kende vele gedeeltes uit zijn hoofd. En daarbij leefde hij onberispelijk naar de Wet des Heeren. Hij ging nog verder, want hij had voor zichzelf nog wat meer wetjes gemaakt om een goed voorbeeld te kunnen zijn. En als je toen had gevraagd aan Paulus: “Zeg, lig je nú in de handen van de vorst der duisternis, word je geleid door de máchten der duisternis?” Ach, dan had hij gezegd dat het tegenovergestelde waar was, dat hij juist wandelde in het licht!

Heel eenvoudig meiden, als de Heere met Zijn lieve Geest een mens gaat bekeren gaat die mens alle dingen anders zien dan tevoren. Dan wordt voor de één zijn wettische leven (zoals Paulus) een vreselijke zonde en voor de ander zijn wereldse leven (zoals Manasse) vreselijke zonden en schuld ten opzichte van een goeddoende en rechtvaardige God. Nee, niet een beetje verandering, maar een totale omkeer! Nee, dan ga je niet ráár doen. Maar dan werkt de Heere een heimwee in je hart om de God van de Bijbel te leren kennen. En tegelijk worden hete tranen geweend over alle zonden die al tegen Die God zijn gedaan. Dan komt er een verlangen in het hart om naar Gods huis op te gaan. Om daar de prediking te mogen horen. En als er dan onder de prediking gehoord wordt met de ziel dat er een weg van bekering is in en door de Zaligmaker, de Heere Jezus, komt er een stil verlangen om HEM te mogen kennen voor je eigen ziel.

Paulus en Manasse hadden beiden een heel ander leven gehad in hun eertijds, maar uit genade zijn ze overgezet vanuit de macht van de satan in het Koninkrijk van de Middelaar Jezus Christus, Die in plaats van Gods kinderen (die geleerd zijn dat ze in zichzelf NIETS hebben om de schuld te betalen) voor hen Zijn dierbaar Bloed heeft willen storten. En zo zijn en worden mensenkinderen die de dood verdiend hebben uit genade gered door overgezet te zijn in het Koninkrijk Gods. En daar mogen jullie nu nog elke dag om vragen…! De Heere werkt dat ook nog in 2023. Nee, Hij is het niet verplicht, maar Hij doet dat om Zijn eeuwige voornemen dat Hij heeft vastgelegd in het Genadeverbond. Ja, er zullen wellicht ook wel weer nieuwe vragen bij je van binnen opkomen als je dit zo leest. Maar leg die dan voor de Heere neer en lees Gods Woord maar elke dag. Want niet mensen maken een mens zalig, maar de Heere werkt dat dóór Woord én Geest!

Hartelijke groet van je Dominee


Misschien ook een antwoord op jouw vragen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 2023

Daniel | 36 Pagina's

Het antwoord van ds. E. J. Boudewijn:

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 2023

Daniel | 36 Pagina's