Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een veilig geleide

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een veilig geleide

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Doet aan de gehele wapenrusting Gods (Ef. 6:11)

Meneer Moedig als reisleider

Christinne is met haar kinderen op reis. Meneer Moedig (Great Heart) is hun reisleider.

Gewapend met zwaard, helm en schild geleidt hij hen naar Paleis Liefelijkheid. Dat is de volgende rustplaats. Onderweg zingen zij.

Kijk, daar naderen ze de plaats waar ooit het zware zondepak van de schouders van Christen viel. Het rolde toen in een graf, waarna Christen het nooit meer terugzag. Bij de poort was het hun al gezegd. Zij zouden vergeving van zonden ontvangen door woord en daad. Christinne zegt: “Ik begrijp het ontvangen van vergeving door het beloftewoord. Maar Meneer Moedig, kunt u mij vertellen wat vergeving krijgen door de daad is?”

Meneer Moedig legt de vergeving van zonden uit

Meneer Moedig legt het uit: “De vergeving die u, Barmhartigheid en de jongens hebben ontvangen, is verdiend door een Ander. Hij opende voor u de poort. Hij heeft die vergeving verdiend op twee manieren. Hij heeft de gerechtigheid volbracht om u daarmee te bekleden (Ps. 132:9) en Zijn bloed gestort om u daarin te wassen (Hebr. 9:14).”

Meneer Moedig vervolgt: “Daarom alleen kon de last van de schouder van Christen vallen. Daarom ook kon hij zo blij zijn, dat hij drie keer van vreugde opsprong. En dat hij zijn last tot aan het kruis moest dragen, was om hem een bewijs te geven van de kracht van het kruis.”

De reactie van Christin op de vergeving van haar zonden

Christinne zegt: “Ik ben ervan overtuigd, dat zelfs de zwaarst beladen mens ter wereld die hier bij het kruis komt en gelooft, net als ik, vergeving ontvangen zal.” Daarop antwoordt meneer Moedig: “Een blik op het kruis geeft ons niet alleen vertroosting en verlichting van onze last, maar ook een verlangen om de Heere Jezus lief te hebben.”

Christinne begint te zingen: “O, lieve Heere Jezus! O, hoogst Geprezene! U bent het waard, dat ik van U ben. U hebt mij gekocht. U hebt er recht op, dat ik helemaal van U ben. U hebt voor mij tienduizend keer meer betaald dan ik waard ben! Geen wonder, dat het gezicht op het kruis zo’n indruk op mijn man maakte, dat de tranen hem in de ogen stonden en hij (daarna) zo ijverig voortging.”

Christinne begint ook te klagen over zichzelf: “O, dat ik mijn man helemaal alleen hierheen heb kunnen laten gaan. O, Barmhartigheid, waren uw vader en moeder toch hier en ook mevrouw Vreesachtig en mevrouw Wellust.”

Uitleg

Meneer Moedig is een reisgids die een groot geloof heeft. Hij is een geharnaste strijder (Ef.6 v.a. vs. 10). Deze blijft bij Christinne tot het einde van de reis. Zo’n gids heb jij nodig op je pelgrimstocht. Gelukkig geeft de Heere jou nog veel trouwe dienaren van het Woord. Dat zijn begeleiders op weg naar Sion. Waardeer hen als een bijzondere gave van God!

In de Christenreis komt meneer Moedig niet voor. Hij is iemand die te vergelijken is met Getrouwe en Hoop uit de Christenreis. Wij zijn van huis uit zwak van moed en klein van krachten (Ps.103:7 ber.). Daarom mag je elke dag bidden, of de Heere ons zo’n begeleider als meneer Moedig wil geven. En ook of Hij van jou een mens wil maken met een groot hart; dat is: met een groot en sterk geloof.

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van De Christinnereis, geschreven door John Bunyan.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Heb jij ook behoefte aan reisleider Moedig of Groothart? Daar mag je de Heere vrijmoedig om vragen.

Bij de uitleg gaat het over ‘trouwe dienaren van het Woord.’ Waardeer jij de trouwe dienaren van het Woord?

Heb jij jezelf door Gods genade leren kennen als zwak van moed en klein van krachten?


Wie was John Bunyan?

John Bunyan, een Engelse puriteinse prediker en ook wel een calvinistische baptist genoemd, was van eenvoudige afkomst. Hij werd op latere leeftijd prediker in baptistengemeenten. Bunyan heeft vele jaren in de gevangenis doorgebracht waar hij o.a. De Christinnereis schreef. Zijn prediking was eenvoudig, direct, bijbels en zeer geliefd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 september 2023

Daniel | 36 Pagina's

Een veilig geleide

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 september 2023

Daniel | 36 Pagina's