Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Begrensd leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Begrensd leven

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

John zit in de gevangenis. Hij denkt terug aan zijn leven. Hij schrijft in zijn autobiografie Genade overvloeiende voor de grootste der zondaren het verhaal van zijn leven. Hij herinnert zich hoe God hem redde van de verdrinkingsdood toen hij nog een heel jonge jongen was. John’s leven was begrensd.

Op een dag loopt hij met zijn vrienden in het veld, vlak bij het dorpje Elstow. Een giftige adder schiet de weg over. Met een stok die hij in zijn hand heeft, geeft John de adder een snelle slag. Precies goed. Ook gaan zijn gedachten naar het moment dat hij diende in het leger van generaal Cromwell. Een van zijn maten vraagt of hij in zijn plaats wacht mag lopen, hij heeft toch niets te doen. “Best”, zegt John. Even later hoort hij het bericht dat diezelfde soldaat door een verdwaalde kogel in zijn hoofd is geschoten. Hij, John, is weer gespaard gebleven. Totdat het moment komt dat John op de dag van de Heere aan het sporten is. Hij hoort een stem: “Wil je je zonden loslaten en naar de hemel gaan, of je zonden vasthouden en naar de hel gaan?” De maat is vol, hij heeft de grens bereikt. John mag zich dan gewonnen geven en wordt een prediker van Gods overvloeiende genade. En nu zit hij om diezelfde reden in de gevangenis.

Jouw leven is door Gods goedheid en overvloeiende genade ook begrensd. Als kind van het verbond heb je het voorrecht dat God een heg, haag of muur (Jesaja noemt het een tuin in Jesaja 5) om je leven geplaats heeft. Die grens kun je toepassen op Gods goede geboden. De geboden van God bieden jou een begrenzing waarbinnen je God kunt dienen. Zoals je geboren bent zie je deze muur als hindernis. Door wedergeboorte leer je de Deur in die muur zien. Die Deur is de Heere Jezus Christus. Hij is de vervulling van de wet. Hij heeft de wet volmaakt gehouden. En

voor grote zondaren is er genade in overvloed. Heb je God al leren danken voor het feit dat Hij jouw leven begrensd heeft? Dat is Gods onbegrensde genade!

Leestip: de autobiografie Genade in overvloed van John Bunyan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 september 2023

Daniel | 36 Pagina's

Begrensd leven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 september 2023

Daniel | 36 Pagina's