Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jordi, in een jeugdgevangenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jordi, in een jeugdgevangenis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat gebeurt er als je het lastig vindt om je aan grenzen te houden? Waar kun je dan terecht? Jordi (heeft in werkelijkheid een andere naam) gaat steeds over zijn grenzen heen. Voor zijn ouders en zijn omgeving is het onveilig. Er wordt gezocht naar een geschikte plaats voor Jordi, maar het valt niet mee om iets te vinden. Uiteindelijk gaat Jordi met zijn gedrag zover over zijn grenzen dat hij wordt opgenomen in een jeugdgevangenis. Dit heet crisisopvang, omdat er nergens anders plaats is. Jordi vertelt ons hoe het daar is.

Had je vooraf een idee hoe het is om in een jeugdgevangenis te worden opgenomen?

“Nou, het was een spoedplaatsing dus het ging heel snel. Ik had niet echt tijd om erover na te denken.”

Viel het mee of tegen?

“Het viel erg mee, ik had het goed naar mijn zin. Ik mocht niet op mijn mobiel, er waren duidelijke regels en ik wist precies wat wel en niet mocht. Dat vond ik fijn.”

Hoe zag je dag eruit?

“Doordeweek werd ik om zeven uur gewekt. Dan hadden we tot acht uur de tijd om te douchen. We deelden met zes jongens de badkamer. Om acht uur gingen we ontbijten tot kwart over acht. Daarna werden we door de groepsleiding rond half negen naar school gebracht. Dat was op hetzelfde terrein. School duurde dan tot twaalf uur. Dan werden we weer opgehaald en gingen we lunchen. Daarna hadden we een uur pauze. Na de pauze liepen we weer naar school. De school duurde dan tot drie uur. We werden weer opgehaald en dronken we wat met elkaar. Als je meer vrijheid had mocht je buiten voetballen. Anders moest je binnen blijven en kon je op de playstation. Om vijf uur moest iedereen naar z’n kamer. Om zes uur gingen we eten. Na het eten had iedereen een taak. Elk dag van de week had je een andere taak. De woonkamer stofzuigen en dweilen, afwassen en afdrogen, wc’s schoonmaken, de gang of de badkamer schoonmaken. Als je klaar was met je taak kon je kiezen voor een activiteit: sporten in de sport of naar de soos. Daar konden we wat drinken en poolen. Daar mocht je heen als het goed ging. Anders mocht je niet mee.”

Hoeveel leerlingen op zaten er op school?

“Ongeveer 10 leerlingen van dezelfde leeftijd. Door corona konden we niet naar school, daarna gingen we per groep en was er meer leeftijdsverschil. Er werd geprobeerd om aan te sluiten bij het programma van de school waar je vandaan kwam.”

Wat gebeurde er als er niet geluisterd werd?

“Als er iemand helemaal door het lint ging, drukte de leiding op de pieper voor extra hulp. Dan kwamen er heel veel leiders en iemand werd dan gefixeerd. Zo nodig moest je naar de isoleercel. Daar ligt alleen een matras op de grond. Soms kwam de bereikbaarheidsdienst, als er iemand was weggelopen. De beveiliging had allemaal camera’s om dat soort dingen in de gaten te houden.”

Wanneer kreeg je bezoek?

“Er is één keer in de week tijd voor bezoek, in het weekend.”

Had je een leuke groep?

“Er was één jongen waar ik wel goed mee overweg kon, maar sommige jongens waren erg vervelend. Zij zaten iedereen te irriteren. Soms vond ik ze heel aardig en dan ineens werden ze heel boos en woest.”

Wist je waarom iedereen daar zat?

“Ja dat vertelden ze gewoon. Een paar gasten kwamen uit een andere jeugdgevangenis of ze zaten er vanwege drugs. Of omdat ze erg agressief waren.”

Was er iets wat je niet zo fijn vond?

“Ik had niet altijd even veel vrijheid. We moesten vooral luisteren naar wat er gezegd werd. Ook de vechtpartijen en zo waren niet leuk. Het was voor mij wel een veilige en duidelijke omgeving. Ik werd daar geaccepteerd zoals ik was.”

Durfde je wel te bidden en uit je Bijbel te lezen?

“Natuurlijk, dat was ik thuis gewend en ze vonden het niet erg als ik uit mijn dagboek las of als ik bad aan tafel. De leiding vond het juist goed van mij dat ik dat gewoon deed.”


7.00 uur wakker worden en douchen

8.00 uur ontbijten

8.30 uur naar school

12.00 uur terug naar de groep om te lunchen

13.00 uur terug naar school

15.00 uur terug naar de groep, ontspannen

17.00 uur naar eigen kamer

18.00 uur eten met elkaar

19.00 uur taken

20.00 uur sporten, chillen, poolen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 september 2023

Daniel | 36 Pagina's

Jordi, in een jeugdgevangenis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 september 2023

Daniel | 36 Pagina's