Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Wet van God en de Zoon van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Wet van God en de Zoon van God

Exodus 19

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Toen sprak God al deze woorden…” De wet van God klinkt iedere zondag. Hoor je het nog?

“Gij zult! Gij zult niet!” We horen het aan en we hebben er maling aan. Of verwekt de wet liefde in je hart? Stel je voor hoe miljoenen mensen aan de voet van de berg Horeb staan. Ze luisteren met ontzag naar het spreken van God. Het is ook ontzagwekkend. Kijk maar! De berg Sinaï rookt, er is een zware wolk, bliksemschichten. Hoor maar. Het geluid van een bazuin. Voel maar. De hele berg beeft. Veel mensen staan als aan de grond genageld. In dit hoofdstuk is Mozes steeds in de weer. Niet minder dan drie keer klimt hij de berg op en na het horen van Gods woorden evenzoveel keer naar beneden. De boodschap is dan ook heel ernstig: nader niet tot de berg, want het wordt je dood. Jullie kunnen niet tot God komen. Dan gaat de HEERE Zijn wet afkondigen.

Wat zegt het over Mozes?

Mozes is een type, een voorafschaduwing van de Heere Jezus. God spreekt in klare taal tot Mozes. De HEERE geeft hem nauwkeurige voorschriften die in acht moeten worden genomen als Hij Zijn wet gaat afkondigen. We lezen dat Mozes die woorden van God heel nauwkeurig gaat overbrengen aan zijn volk. Als profeet is hij de woordvoerder van God. Daarin wijst hij heen naar de grote Profeet, de Heere Jezus, Die komt.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

De Heere Jezus is gekomen als Profeet. In Zijn preken en in de wonderen die Hij doet, laat Hij zien wie God is en wat Hij wil. Als je geen maling hebt aan deze woorden van God, maar ze ernstig neemt, kom je erachter dat je de wet niet kunt houden. Het is in één woord hopeloos. Als je denkt een zonde onder de duim te hebben, steekt zo een andere de kop op. In het licht van de heiligheid van God, weet je niet meer waar je het zoeken moet.

Lees Matthéüs 5 vers 17. Daar zegt de Heere Jezus Zelf dat Hij gekomen is om de wet te vervullen. Hij gehoorzaamt de wet tot in de kleinste bijzonderheden. Hij leert andere mensen om de wet van God lief te hebben. Hij onderwijst mensen in de wet. Aan het eind is er helemaal niemand te vinden die iets ten nadele van Hem kan zeggen. Hij houdt de wet altijd en overal. Er is meer. De bezoldiging, het loon op de zonde. De uitbetaling van alle overtredingen van de wet is de dood.

Je verstand staat vol eerbied stil als je ziet dat deze Jezus, die nooit zonde gekend of gedaan heeft, Zich vrijwillig overgeeft om te betalen voor de zonden van Zijn kinderen. Daar hangt Hij aan het kruis, “Helaas om mijne zonden”, dicht Jacobus Revius.

Wat leer je ervan?

Die wet van God, die iedere zondagmorgen klinkt, is als een spiegel die om een reactie vraagt:

Gij zult, maar ik doe het niet. Gij zult niet, maar ik doe het wel. Kijk je niet in de spiegel? Heb je maling aan Gods wet? Kijk dan, voor je overgaat tot de orde van dag, naar het kruis. Daar hangt Jezus in de toorn van God. Niet voor jou. Jij draagt straks zelf de toorn van God. Het kan gelukkig anders. Kijk je in de spiegel van God en weet je je geen raad? Zie dan op Hem en zing mee:

O Jezus, man van smarten,

Gij aller vaad’ren wens,

herinner aller harten

‘t aandoenlijk: “Zie den mens!”

Laat mij toch nooit vergeten

die kroon, dat kleed, dat riet!

Dit troostte mijn geweten:

‘t is al voor mij geschied!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2023

Daniel | 36 Pagina's

De Wet van God en de Zoon van God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2023

Daniel | 36 Pagina's