Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelverhalen voor jou!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelverhalen voor jou!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Kijk eens!” Enthousiast laat Fiona Bogaard de tekeningen van Julia Meeuse-Visser zien die geschilderd zijn voor de Bijbelse vertellingen van Jos Kardol. EVGG hoopt met de opbrengst van het geld van de Jeugdwerkactie de boekjes Bijbelverhalen voor jou! te bundelen tot een kinderbijbel. Fiona vertelt ons meer over het project van EVGG, één van de actiedoelen Bijbel binnen bereik.

Wie ben je en bij welk project van EVGG ben je betrokken?

“Mijn naam is Fiona Bogaard en ik werk als communicatiemedewerker bij EVGG en daardoor ben ik betrokken bij het proces van de kinderbijbel. De Landelijke Werkgroep Jeugdevangelisatie (LWJ), onderdeel van EVGG is al wat jaren bezig met de ontwikkeling van de kinderbijbelverhalen. Aan het begin hebben we gedacht aan losse boekjes. Veel later kwam het idee om ze te bundelen. De Bijbelverhalen zijn geschreven door Jos Kardol, voormalig evangelist in Leidsche Rijn. Je kent misschien al een gedeelte van de Bijbel, aangezien we hier al deeltjes van hebben uitgegeven onder de naam Bijbelverhalen voor jou!” Daarnaast willen we ook De Bijbel in een notendop gaan verspreiden. In deze brochure staat de kern van het christelijk geloof. Dit boekje is bedoeld voor (jong) volwassenen.

Waarom een kinderbijbel?

“Een kinderbijbel of een Bijbel in huis hebben is voor jou en mij heel vanzelfsprekend. Daarnaast kan je familie je helpen om de Bijbel te begrijpen. Dat is bij veel kinderen anders. We willen ook hen het Evangelie vertellen. Alleen gaan veel kinderbijbels uit van een bepaalde voorkennis of zoomen ze in op bekende Bijbelverhalen.”

“We proberen de Bijbelse lijn vast te houden, waarin twee vragen centraal staan ‘Wie is God?’ in het Oude Testament en ‘Wie is Jezus?’ in het Nieuwe Testament. Jos heeft ervoor gekozen om zo dicht mogelijk bij de Bijbeltekst te blijven en deze in eenvoudige woorden aan kinderen te schrijven. Elke keer is de tekst in de Bijbel leidend geweest.”

We hopen dat we deze uitgave, die op initiatief van LWJ en in opdracht van het deputaatschap is geschreven, mogen uitgeven onder Gods zegen!”

Wat betekent het voor het evangelisatiewerk dat jongeren in Nederland hiervoor geld ophalen?

“Het betekent dat we de boodschap van Gods Woord kunnen verspreiden onder jong en oud. Voor volwassenen doen we dat door de Bijbel in de notendop te verspreiden, voor kinderen door de Bijbelse verhalen te bundelen en te verspreiden.

Het drukken van de kinderbijbel was al een wens, maar nu ook realiseerbaar. Het is toch mooi als jongeren, die zelf met de Bijbel zijn opgegroeid, nu geld ophalen om onder andere jongeren het Evangelie te verspreiden? LWJ is al enthousiast begonnen met het samenstellen van de edities, de tekenaar Julia Meeuse-Visser is momenteel de voorkant aan het schilderen. En Jos leeft vanuit Guinee – waar hij inmiddels werkzaam is als zendeling voor ZGG – mee. En hopelijk kunnen we er zelfs al wat van laten zien op de landelijke Evangelisatiedag!”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2023

Daniel | 36 Pagina's

Bijbelverhalen voor jou!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2023

Daniel | 36 Pagina's