Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Best friends

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Best friends

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Likes, shares, en emoji’s krijgen op je berichten, hoe leuk is dat! Heb jij veel volgers op social media? Het is nogal makkelijk om online snel op de hoogte te blijven van hun leven, zonder ze daar fysiek voor te hoeven spreken. Volgens de laatste cijfers is het mogelijk om met meer dan de halve wereldbevolking (waaronder ruim 14 miljoen Nederlanders) een online vriendschap aan te gaan. Gemiddeld besteden we in Nederland hier meer dan twee uur per dag aan. Hoe doe jij dat?

Online vriendschappen zijn over het algemeen oppervlakkig. Recht op de man af zou een antwoord op de vraag “hoe gaat het met je?” misschien wel heel anders worden beantwoord. Spreek daarom ook fysiek met vrienden af. Wij hebben vriendschappen nodig. Voor gezelligheid en het delen van ervaringen, maar ook wanneer we steun zoeken of als we verdrietig of eenzaam zijn. Bij echte vrienden krijg je energie, kun je eerlijk zijn, kun je praten of juist zwijgen, maar kun je ook jezelf zijn.

Vriendschappen in de Bijbel

In de Bijbel komen ook verschillende vriendschappen voor. Wie moet niet direct denken aan David en Jonathan? Ze konden met elkaar over alles praten en dienden samen de Heere. Zelfs toen het moeilijk was, hield de vriendschap stand en juist toen waren ze elkaar tot steun. David vertrouwde volledig op zijn vriend Jonathan, die op zijn beurt geloofde dat David, en niet hij, de nieuwe koning van Jeruzalem zou worden. Later is Jonathan bij David langs geweest in de woestijn om hem te troosten en een hart onder de riem te steken (1 Samuël 23: 16-18). Wat kun jij hiervan leren? Zoek je vrienden op, in goede en slechte tijden, en wees er voor elkaar.

Er staat ook een andere geschiedenis in de Bijbel (Markus 2), namelijk van de vier vrienden en hun verlamde vriend. Deze vrienden wisten en geloofden dat Jezus hun vriend kon genezen en daarom wilden ze hem bij Jezus brengen. Ze namen zelfs de vooraf onbedachte weg via het dak van het huis. Wat heb je dan veel aan je vrienden, wanneer zij jou in het gebed zo mogen brengen bij de Heere Jezus. En dan staat er: En Jezus hun geloof ziende (namelijk zowel van de vrienden als van de verlamde).

Zondige vriendschap

Naast goede, wordt er in de Bijbel ook gesproken over zondige vriendschappen. Deze vriendschappen zijn allemaal gericht op het hier en nu. Weet je wat de Bijbel hierover schrijft? Jakobus 4:4: Weet gij niet dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld. Een ernstig voorbeeld hiervan staat in de Bijbel. Op de dag van Christus kruisiging werd de vijandschap tussen Pilatus en Herodes omgezet in een vriendschap (Lukas 23:12).

Wie geld heeft en overdadig leeft, heeft vrienden. Kijk maar naar de gelijkenis van de verloren zoon. De jongste zoon kreeg een heleboel vrienden, nadat hij met het geld van zijn vader naar een ver land is gereisd. ‘Zijn vrienden’ hebben hem geholpen om al zijn geld te verteren. Maar dit was geen vriendschap van liefde en van vertrouwen. Dat bleek wel toen hij gebrek begon te lijden. Ben jij ook nog een vriend van de wereld? Vraag en bid dan om het herstel van de vriendschap met God.

Vriendschap met Christus

Van nature hebben wij allen geen vriendschap meer met God. In het paradijs hebben wij Hem de rug toegekeerd en zijn we een vriendschap met de duivel aangegaan. Ja zelfs zo, dat de Heidelbergse Catechismus eerlijk belijdt in vraag en antwoord 5 dat wij van nature geneigd zijn God en de naaste te haten. Maar groot is het wonder dat Christus wilde komen, om door Zijn lijden en sterven zondaren met God te verzoenen.

Herstel van die vriendschap kunnen wij niet vanuit onszelf doen. Daar is Gods werk voor nodig om ons hart in te winnen. Vraag om de komst van de Heilige Geest in je hart om liefde tot Hem te mogen krijgen. Om te mogen zien hoeveel het Jezus heeft gekost om van vijanden vrienden te maken. Misschien voel je geen liefde of verlangen naar herstel met Hem. Vertel dat dan maar eerlijk tegen de Heere, want Hij wil hierom gebeden worden. Jezus zelf heeft het tegen zijn discipelen gezegd: Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zet voor zijn vrienden (Johannes 15:13).

Vriendschap in vriendschap

Er zijn ook vriendschappen op de wereld die ontstaan in de dienst van de Heere. Hierbij kan het zomaar zijn dat er vriendschappen ontstaan die je eerst helemaal niet had verwacht. Leeftijd, opleiding of cultuur staan dan niet meer in de weg en is er een verlangen om samen de Heere te dienen. Zie bijvoorbeeld Ruth en Naomi. Een verschil in leeftijd en in achtergrond, maar samen het verlangen om bij dé Kerk te mogen horen. Het is fijn om zulke vriendschappen te mogen hebben. Zoek en bidt om zulke vriendschappen. Je zult er echt geen spijt van krijgen! En met zulke vriendschappen wordt het zo waar, wat gezongen wordt in psalm 119 vers 32:

Ik ben een vriend, ik ben een metgezel

Van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen,

En leven naar Uw Goddelijk bevel.

O HEER’, hoe wordt Uw goedheid ooit volprezen!

Gij doet op aard’ aan alle scheps’len wel;

Och, wierd ik in Uw wetten onderwezen!


Het is mooi om vanuit de Bijbel over vriendschap na te denken. In het artikel lees je van goede en verkeerde vriendschap. In de gemeente kom ik het als predikant ook tegen bij jongeren en ouderen. Vriendschappen zijn belangrijk en kunnen een goede maar ook een verkeerde invloed hebben.

In het gezegde ‘zeg mij wie uw vrienden zijn, en ik zal zeggen wie u bent’, zit veel waarheid. Ik heb (bijna-)kerkverlaters zien terugkomen bij de Heere en Zijn dienst door goede, gezegende vriendschappen. Maar ik heb er ook de kerk, de Heere en Zijn dienst zien verlaten door verkeerde vriendschappen. Denk goed na over met wie je vriendschap aanknoopt. Vraag jezelf af of de Heere, of Zijn Woord, bij de keus voor jouw vriendschap past want alleen zulke vrienden zijn goud waard. Het is belangrijk om binnen de kerk vrienden te hebben die in blijde en verdrietige tijden meeleven en, belangrijker nog, meebidden. Het is ook een roeping om dit voor elkaar te zijn!

Maar ik moet bij dit onderwerp ook aan een andere vriendschap denken. Abraham werd een vriend van God genoemd. De Heere Jezus werd de Vriend van tollenaren en zondaren genoemd. Ook noemt Jezus Zijn volgelingen vrienden! Wat een genade van God! Hij biedt zondaren in het Evangelie Zijn vriendschap aan. Het komt helemaal en alleen van Zijn kant! En dat voor zulke ongelijke personen: God en de zondaar. Is dat niet bijzonder? Je hebt de Heere Jezus eerst nodig als Borg en Zaligmaker. Dan worden er banden met de zonde, de wereld en verkeerde vrienden verbroken. Maar dan wil Hij ook een Vriend voor je zijn. Hij geeft je er ook nieuwe vrienden bij, echt waar. Wat ben je gelukkig als je deze vriendschap kent: de Heere is goed en vriendelijk en weldadig.

Hoe belangrijk is vriendschap voor jou?

Dit vinden we allemaal heel belangrijk. We zijn ook al vanaf jongs af aan bevriend met elkaar. Als we samen zijn hebben we het vooral erg gezellig. Teun: “Vroeger ging het vanzelf, want je zat bij elkaar op school. Maar nu we allemaal een andere studie doen, merk je dat je er echt tijd in moet investeren. ”Christian: “Het is fijn en gezellig om elkaar op te zoeken. Maar als er lastige dingen zijn, is het ook fijn om dat met elkaar te kunnen delen.” Marnix: “Het is mooi om op elkaar terug te kunnen vallen. Je durft ook dingen met elkaar te delen en dat is heel waardevol.”

Hebben jullie wel eens te maken met (mogelijke) vriendschappen die een negatieve invloed hebben op geloof en kerk?

Marnix: “Op school krijg ik wel eens uitnodigingen om mee te gaan naar feestjes. Het lijkt mij ergens wel leuk, maar het is maar voor eventjes gezellig. Het roept soms vragen op bij de ander, maar ik voel wel dat dit geen echte vriendschap is.”

Christian: “In gesprek met medestudenten zet het mij een spiegel voor. Wat draag ikzelf uit? Is het slim om zomaar met alles mee te doen?”

Teun: “Ik probeer altijd wel in gesprek te gaan over verschillen die er zijn. Het is ook niet goed om altijd maar in je eigen bubbel te blijven. Maar echte vriendschap sluit ik niet, omdat ik een belangrijke connectie mis.”

Hoe kun je een vriendschap goed onderhouden? Hoe doen jullie dat?

Marnix en Christian zien elkaar veel doordeweeks, omdat ze op dezelfde school zitten en hetzelfde kostadres delen. Daarom appen we elkaar bewust voor een afspraakje om ook Teun in het weekend te zien. Maar ook na de kerk zien we elkaar. En tot slot gaan we met elkaar naar JV.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2023

Daniel | 36 Pagina's

Best friends

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2023

Daniel | 36 Pagina's