Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mozes leidt het volk tot God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mozes leidt het volk tot God

Exodus 19

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Mozes leidde het volk uit het leger, Gode tegemoet, zo lees je in Exodus 19:17. Daarover gaat ook dit stukje. Ik neem je mee naar de berg Sinaï. Laten we samen eens gaan kijken wat daar aan de hand is. Al even heeft het hele volk hun tentenkamp opgezet tegenover de berg Sinaï. Mozes is alleen de berg opgegaan. Hij heeft met de Heere gesproken. Van deze ontmoeting met de Heere heeft Mozes verslag gedaan aan de oudsten van het volk (vers 7). Vervolgens geeft de Heere de opdracht om het volk te heiligen en zich voor te bereiden op Zijn komst. Rondom de berg waar straks de Heere zal komen, moeten palen geslagen worden. Niemand mag de berg aanraken als Hij komt. Mensen moeten hun kleren wassen en man en vrouw mogen geen gemeenschap hebben. Het leert jou en mij hoe ontzettend heilig God is. Zie je die mannen onderaan de berg? Ze pakken de palen die ze van bomen hebben gezaagd en slaan ze in de grond. De vrouwen wassen ijverig de kleding van zichzelf en hun kinderen.

Het is drie dagen later. ’s Morgens, heel vroeg, komen de mensen uit hun tent. Er is wat gaande. Kijk! Donkere wolken pakken zich samen en bedekken de berg. Uit de wolken schieten de bliksemstralen. De berg schudt, rookt en beeft. Hoor! Het geluid van een harde bazuin vervult de oren van de Israëlieten. Bevend kijken de mensen toe. Wat moet dit ontzettend heilig geweest zijn. Dan staat er in de Bijbel iets wat zó indrukwekkend is, lees maar: En Mozes leidde het volk uit het leger Gode tegemoet. Het is alsof je Mozes hoort zeggen: Kom maar, achter mij aan, en blijf achter mij. Ik leid jullie naar de berg. Daar zal God spreken. Kom, ik leid jullie tot de HEERE.

Wat zegt het over Christus?

Het is zo’n indrukwekkend beeld van Wie Christus is voor Zijn volk. God is heilig. Hij kan géén gemeenschap hebben met de zonden. Hij is zó heilig, dat jij en ik met ons zondige leven niet tot Hem kunnen naderen uit onszelf. Zijn wet is als een vuur en laat jou en mij zien dat we overtreders zijn. Hoe moet ik ooit tot God komen? Nou, er moet wassing plaatsvinden. Jezus heeft Zijn leven gegeven. Zijn bloed heeft gestroomd op een andere berg: Golgotha. Die berg was niet ompaald, maar er stonden drie kruispalen óp. En de toegang tot die middelste paal is geopend. Door Zijn sterven kun jij gewassen worden van al je zonden. Door Zijn bloed kunnen jouw ‘vieze kleren’ gereinigd worden. Zoals Mozes het volk leidde tot God, leidt de Meester Zijn kinderen tot Zijn Vader. Achter Hem, en achter Hem álleen ben je veilig tegen de toorn van God. Er is plaats achter Zijn rug voor jongens en meiden die eerlijk moeten belijden dat zij vuil en vies zijn vanwege de zonden. Achter Hem gaat een lange stoet van mensen die Hem hebben leren kennen en zijn gevlucht tot Hem. Eens was er een meisje dat sterven ging. De dominee kwam langs. Hij zei: Ben je niet bang om te sterven? Het meisje antwoordde: “Eerst wel dominee, maar nu mag ik schuilen achter de rug van mijn Zaligmaker.” Zeg eens, is dat ook in jouw leven zo? Heeft Hij je geleid tot God?

Ds. P. Huet dichtte het eens zo:

Op den heuvel Golgotha

Staat een kruispaal opgeheven,

Als ik daarheen d’ oogen sla,

Is mij al mijn schuld vergeven.

Onder d’ ijz’ren nagelpunt,

Die Uw voeten houdt verbonden,

Zij een plaatsje mij gegund,

Waar ’k mag treuren om mijn zonden.

Geef me er d’ allerlaagste plaats,

Zoo Ge mij een plaats wilt geven;

Niemand toch heeft zoo veel kwaads

Tegen zoo veel licht bedreven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2023

Daniel | 36 Pagina's

Mozes leidt het volk tot God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2023

Daniel | 36 Pagina's