Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een trouwe Reisgenoot en Gids

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een trouwe Reisgenoot en Gids

Exodus 23

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Exodus 20 lezen we dat Mozes opnieuw de berg Sinaï op gaat. De Heere wil met Zijn volk een verbond sluiten. Een verbond is een overeenkomst tussen twee partijen met bepaalde plichten en beloften. Je leest dat ook hier. De Heere geeft niet alleen de tien geboden, Hij doet ook een belofte. Een bijzondere bemoediging. Hij zendt een Engel om hen te bewaren op de weg en hen te brengen op de plaats die Hij bereid heeft. Deze Engel is niemand minder dan de Heere Jezus, zoals Hij Zich in het Oude Testament vaker bekend maakt. Alleen als het volk gehoorzaam is aan de eisen die God stelt, is deze belofte van kracht. De Engel zal het volk leiden, beschermen tegen de vijanden én uiteindelijk brengen in het beloofde land. Daar zal Hij alle vijanden verdelgen. Het volk moet op deze Gids letten. Doen ze dat niet, dan raken ze de weg kwijt. Dat zal in deze reis verschillende keren gebeuren.

Wat zegt het over Mozes?

Hier zien we dat Mozes een afschaduwing van de Heere Jezus is. Hij brengt de eisen en de belofte die God aan het verbond verbindt bij het volk.

Wat zegt het over de Heere Jezus?

De Engel is de Heere Jezus vóórdat hij in Lukas 2 op aarde zal komen. Hij zal straks de Middelaar van het Nieuwe Testament zijn. De Heere Jezus komt om voor Zijn volk te lijden en te sterven en daarom zal Hij Zijn kinderen uiteindelijk in de hemel brengen. Tijdens de verheerlijking op de berg, wordt een stem gehoord: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb; hoort Hem! Hem horen! Dat is de boodschap die de discipelen toen en wij nu krijgen. Op grond van Zijn volbrachte werk kan en zál Hij een trouwe Reisgenoot en Gids Zijn.

Wat leer je ervan?

Niet iedereen ervaart het leven hier op aarde als een woestijn. Ook zal niet iedereen de wereld om zich heen herkennen als vijandelijk gebied. Als dat het geval is, moet je je afvragen of je wel op de goede weg bent. Wellicht heb je niet de goede reisgenoot en gids op weg naar je toekomende bestemming.

Matthew Henry trekt mooie lessen uit dit hoofdstuk: Er wordt beloofd, dat de Heere Jezus Zijn verbondskinderen zal bewaren op de weg. Eerst door de woestijn en later in vijandelijk gebied. Hij zal hen brengen naar de plaats, die God bereid heeft.

Deze pelgrims, moeten volgens Henry acht geven op, en gehoorzaam zijn aan deze Engel, die God voor hun aangezicht zendt. Ze mogen Hem niet verbitteren. Christus is de oorzaak van de zaligheid alleen van hen, die Hem gehoorzamen. Het bevel luidt: Onderhoudt wat Hij heeft geboden. (…) Wij moeten ons ervoor wachten onze Beschermer en Weldoener te verbitteren, want als onze schaduw van ons is geweken en de stromen van Zijn goedertierenheid afgesneden worden, is het met ons gedaan, dan zijn wij verloren. (…) Daarom: gedraag je ten opzichte van Hem met alle mogelijke eerbied en voorzichtigheid. Vreest de Heere en Zijn goedheid.

Dick Kroneman:

‘In 1962 zond ZGG het eerste zendingsteam uit naar Nieuw-Guinea, nu heet dat Papoea. Ds. Gerrit Kuijt trok als pionier het binnenland in. Inmiddels is hier een zelfstandige kerk, de GJRP (Geraja Jemaat Reformasi di Papua). In de kerk worden wel zes talen gesproken. In 2022 is de hele Bijbel in de Una-taal verschenen. Wat is het groot dat de Una’s nu Gods volledige Woord in hun eigen taal hebben! Weet je trouwens dat er nog veel talen zijn waarin de Bijbel niet of niet volledig beschikbaar is?’

Ds. J.A. Ebeke:

‘Ik was nog een schoolkind toen zendeling Johan Commelin regelmatig naar ons dorp in Nigeria kwam om te evangeliseren. Hij had een cassetterecorder bij zich en liet Gods Woord horen in onze eigen Izi-taal. Als we dat hoorden, riepen we verrast: ‘Há!’ Johan nodigde ons uit om naar de kerkdiensten te komen. Dat heeft God willen gebruiken om Zijn werk in mij te doen. Nu ben ik predikant in de Nigeria Reformed Church (NRC). Dat is voor jou een zusterkerk.’

Fennie Haase:

‘Wist je dat veel vrouwen in Garama, het dorp in Guinee waar ik woon, niet (goed) kunnen lezen? Toch moeten zij de verhalen uit de Bijbel kennen. Zo kunnen ze ontdekken Wie God is en hoe ze tot Hem kunnen komen. Gelukkig kunnen de vrouwen heel goed luisteren. Ik vertel hun een bijbelverhaal en laat het hen navertellen en herhalen. Als ze het verhaal kennen, vertellen ze het weer door in hun familie. Je ziet het: goed luisteren is belangrijk!’

Gerard Wassink:

‘Al heel wat jaren werken Gerda en ik voor de zending, en steeds valt me op dat mensen die christen worden behoefte hebben aan onderwijs. Ook in Albanië is dat het geval. Hoe jong of oud mensen ook zijn, zodra de Heilige Geest in hun hart werkt, willen ze meer en meer van de Bijbel weten. Bijbels onderwijs is ook belangrijk om te ontdekken hoe je een gemeente van christenen vormt. Jij mag gerust blij zijn met de catechisatielessen in de kerk!’

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2023

Daniel | 48 Pagina's

Een trouwe Reisgenoot en Gids

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2023

Daniel | 48 Pagina's