Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schatten voortbrengen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schatten voortbrengen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt (Matthéüs 13 vers 52).

En Hij zeide tot hen

Christus wil zijn discipelen door de volgende gelijkenis verder opleiden. Hij wil dat ze ijverig gebruik maken van hun gaven. Ze moeten hun kennis vrijmoedig met anderen delen.

Daarom een iegelijk schriftgeleerde

Hier worden geen schriftgeleerden van de wet, maar van het Evangelie mee bedoeld. Zie Matthéüs 23:34 waar het gaat over de predikers van het eeuwige Evangelie.

Die is onderwezen in het koninkrijk der hemelen

Als de discipel iets begrijpt van de wetten en regels van Christus en van de leerstellingen van het Evangelie, de weg en de dingen die betrekking hebben op het koninkrijk der hemelen; zoals Christus en Zijn gerechtigheid, de wedergeboorte en de heiligende genade van de Geest.

Is gelijk een heer des huizes

Dat is de kerk van God; het huisgezin van God genoemd, het huisgezin van het geloof, een geestelijk huis en een gezin; bestaande uit vaders en moeders, jonge mensen en kinderen; waarvan Christus inderdaad de heer des huizes en de Meester is. De dienaren van het Evangelie zijn plaatsvervangers en rentmeesters onder Hem en onder Hem leiden ze het huishouden. Het vereist grote gaven en capaciteiten, grote liefde en genegenheid, zowel voor Christus als voor Zijn volk; veel wijsheid, voorzichtigheid en kennis. Daarbij ook grote trouw en integriteit, moed en standvastigheid van geest.

Die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt

Met zijn schat wordt bedoeld: Christus, die de grote schat en opslagplaats van genade en waarheid is; vanwaar zijn dienaren al hun gaven, genade, licht en kennis ontvangen.

Het kan ook betrekking hebben op het woord van God, de Schriften der waarheid, waardoor de mannen van God grondig worden toegerust voor elk goed werk.

Tenslotte kan het ook betekenen dat de schat van het Evangelie, in hun aardse vaten, in hun eigen hart wordt gestopt. Het ziet dan op de voorraad evangeliekennis en -ervaring waarmee ze gezegend zijn; een grote kennis van de Bijbel is noodzakelijk voor deze huisbewoners, omdat ze overvloedig op veel verschillende manieren moeten uitdelen.

Bron: Commentaar op Matthéüs van John Gill (1697-1771)

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 2024

Daniel | 36 Pagina's

Schatten voortbrengen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 2024

Daniel | 36 Pagina's