Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wijs gemaakt tot zaligheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wijs gemaakt tot zaligheid

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof hetwelk in Christus Jezus is (2 Timótheüs 3:15).

Wat is het een bijzonder voorrecht als je van jongs af aan bent opgevoed bij het heilige Woord van God! Zo was het bij Timótheüs. Paulus wijst hem daarop in de tekst. Van kinds af aan, als baby, is hij onderwezen in de heilige Schriften door zijn godvrezende moeder Eunice en grootmoeder Loïs. Timótheüs heeft het als het ware met de moedermelk ingedronken. Mag je zo terugkijken op je jonge leven? Is je van jongs af aan eerbied voor Gods Woord bijgebracht en ben je daaruit onderwezen? Niet alleen thuis, maar ook in de kerk en op school. Dat kun je nooit genoeg waarderen! Wat is het een onverdiende bemoeienis van de Heere dat Hij je gebracht heeft onder Zijn Woord. Want door dat Woord van God kun je wijs gemaakt worden tot zaligheid, door de kracht van de Heilige Geest. De Heere had al dat onderwijs in het leven van Timótheüs gezegend aan zijn hart. Ken jij ook iets van dat wonder van genade? Is het je uitzien of de Heere zo dat Woord wil gebruiken tot je zaligheid? Lees je in dat Woord en kom je trouw onder de prediking van dat Woord? Het is goed om veel te weten van Gods Woord met je verstand. Je kunt daarin heel wijs zijn. Maar dat is niet genoeg. We moeten wederom geboren worden. Dan ga je leren hoe dwaas en blind je bent en krijg je onderwijs nodig. Dan kom je op de school van de Heilige Geest. Het ergste in je leven wordt dan dat je de Heere moet missen, Die je niet meer missen kunt. Dat komt omdat de Heere liefde werkt in je hart tot Hem. Dan krijg je ook verdriet over de zonde en verlang je te leven zoals de Heere dat in de heilige Schriften zegt. Zo maakt de Heere plaats voor de enige Zaligmaker Jezus Christus. Het is Zijn werk om zondaren zalig te maken. Heb jij Hem al nodig gekregen? En hoe meer je mag leren tot zaligheid, hoe meer onderwijs je nodig krijgt. Die wijsheid is nog te krijgen bij de Heere!

Ds. A.P. Baaijens, Aagtekerke

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2024

Daniel | 40 Pagina's

Wijs gemaakt tot zaligheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2024

Daniel | 40 Pagina's