Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De jonge Timótheüs opgevoed met twee verschillende voorbeelden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jonge Timótheüs opgevoed met twee verschillende voorbeelden

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Timótheüs betekent God erend. En dat is waar. Opgegroeid in Lystre, het huidige Turkije, heeft hij de Heere al jong lief. De opvoeding van zijn godvrezende Joodse moeder Eunice en oma Loïs zijn tot grote zegen geweest, ondanks zijn ongelovige Griekse vader. Later wordt Timótheüs meegenomen door Paulus op zijn zendingsreis. Uiteindelijk komt hij in Efeze terecht en wordt daar de eerste bisschop. Dominee P.D. den Haan (39) uit Rijssen gaat uitgebreid in op het (geestelijk) leven van deze jongeman.

In 2 Timótheüs 3:15 staat dat Timótheüs de heilige Schriften van kinds af geweten heeft. Dit wijst erop dat hij een christelijke opvoeding heeft gehad. Zijn oma en moeder hebben hem opgevoed met de Bijbelse leer. Hij heeft al vroeg kunnen zien hoe het was om de Heere te dienen en te vrezen. Dominee: “Hij ziet als kind echter nog meer. Zijn vader moet niets hebben van het geloof van zijn vrouw en schoonmoeder. Een opvoeding met twee gezichten dus. De Bijbelse opvoeding wordt echter gezegend in het leven van Timótheüs.”

Wat kunnen we van hem leren?

“Timótheüs komt in de Bijbel naar voren als een bescheiden man. Paulus noemt hem een achtervolger van de woorden des geloofs en van de goede leer waarin hij is opgevoed. Timótheüs heeft gaven ontvangen om Gods Woord te verkondigen. Hij is lankmoedig. Dit is een ander woord voor geduldig. Timótheüs is geen driftige man. Hij is lijdzaam. Dit betekent dat hij bereid is om te lijden voor de naam van de Heere Jezus Christus. Hij heeft liefde tot God en zijn naaste. Hij heeft het ware geloof ontvangen. De apostel Paulus is zijn grote voorbeeld. Timótheüs leeft dicht bij de Heere. Hierin is hij jou en mij tot een voorbeeld. Hij is ook ouderling in het Woord en de leer te Éfeze. Wij zouden zeggen dat hij predikant was. In Éfeze heeft Timótheüs het moeilijk, maar Paulus ondersteunt en vertroost hem in de twee brieven. Hieruit kunnen we afleiden dat Timótheüs soms zwak en moedeloos is. Timótheüs is niet zonder zonde en heeft verzoening nodig. Maar hij mag wel een geestelijke vader hebben die hem onderwijs geeft in het omgaan met de verdrukkingen en moeilijkheden.”

Waarom is het de moeite waard om de brieven van Paulus aan Timótheüs te lezen?

“In deze brieven staat heel veel onderwijs voor het persoonlijk geestelijk leven. Paulus geeft raad en advies hoe te leven als een kind van God. Het zijn heel praktische adviezen, waarvan wij geloven dat ze geïnspireerd zijn door de Heilige Geest. Tegelijkertijd staat in deze brieven veel onderwijs over het kerkelijk leven. Bijvoorbeeld over de ambten, het gebed voor de overheid, de prediking, enzovoorts. Als het goed is herkennen jullie deze dingen in je eigen gemeente. Deze brieven vormen samen met andere gedeelten uit de Bijbel de grond voor onze manier van kerk-zijn.”

Soms hoor je weleens in een preek over een Timótheüsbekering. Wat wordt daarmee bedoeld?

“Vaak wordt daarmee aangegeven dat de Heere met al Zijn kinderen een persoonlijke weg gaat. Men zegt wel dat de beke-ring van de meeste kinderen van de Heere lijkt op de bekering van Timótheüs. Of dat waar is weet ik niet. Kinderen van de Heere die van kinds af aan de Heere mogen dienen en vrezen kunnen het moment van de wedergeboorte of bekering meestal niet aanwijzen. Dit kan soms veel strijd en worstelingen geven in hun leven of de bekering wel echt waar is. Maar de waarheid van de bekering hangt gelukkig niet af van het wel of niet weten van het tijdstip van de wedergeboorte. De ware bekering wordt zichtbaar door de vruchten van het genadeleven (Gal. 5:22), zoals ook bij Timótheüs. Dat kan troost geven. De zekerheid van de wedergeboorte wordt door de kinderen van de Heere ervaren wanneer ze door het geloof op Christus mogen zien. En als ze mogen geloven dat Hij ook hun Zaligmaker is. Hij is de enige Grond en het enige Fundament van de zaligheid. De strijd en de worsteling om de zekerheid van de bekering drijft als het goed is uit tot Christus.”

Wat zijn de overeenkomsten tussen de bekering van Paulus en Timótheüs?

“Het woord bekering zegt het al. Iedere bekering is een


En wat zijn de verschillen?

“Het verschil tussen de bekering van Paulus en Timótheüs zit vooral in de manier waarop ze bekeerd worden. Paulus is een zeer godsdienstige man, een vervolger van Gods volk. Hij wordt op krachtdadige wijze door de Heere stilgezet op de weg naar Damascus. Van een vervolger wordt hij een dienstknecht. Het is voor iedereen om hem heen ook direct duidelijk zichtbaar. Zelf kan hij later ook heel duidelijk aanwijzen waar de Heere in zijn leven is begonnen.

Van Timótheüs weten we het moment van zijn bekering niet. Geleidelijk is hij door middel van de opvoeding getrokken door de Heere. Pas als Paulus op zijn tweede zendingsreis terugkomt is het zichtbaar geworden en hoort Paulus van de broeders uit Lystre en Ikonium een goede getuigenis over Timótheüs. Toch moet ook in zijn leven het wonder van de wedergeboorte gebeurd zijn volgens Johannes 3:3. Timótheüs kan dat moment niet aanwijzen in zijn leven. Toch is Timótheüs echt bekeerd! Het belangrijkste is niet hoe de Heere ons bekeerd heeft, maar dat Hij ons bekeerd heeft. Dan weet je van het spreken van de Heere door Zijn Woord en Geest. En de vruchten van de Heilige Geest worden dan zichtbaar in je leven.”

Herkent u zichzelf meer in Timótheüs of Paulus?

“Ik vind dat een moeilijke vraag. Als het gaat over de manier waarop de Heere de bekering in mijn hart heeft gewerkt, herken ik mezelf het meest in Paulus. Heel krachtig sprak de Heere in een preek over de jongeling uit Naïn. De dominee zei: ‘Die dode dat bent u en uw dragers zijn de duivel, de wereld en uw eigen verdorven ik en u bent op weg naar de hel.’ Deze woorden werden met kracht in mijn hart gebracht door Gods Geest. Ik kon niet anders dan uitroepen: ‘Wees mij de zondaar genadig.’

In de week na deze zondag dacht ik rechtvaardig verloren te moeten gaan. Ik moest beamen dat ik het had verdiend. Tegelijkertijd gaf de Heere liefde tot Hem en ontstond er een verlangen om met God verzoend te mogen worden. De Heere wilde de zondag daarop op Zijn genade wijzen toen er gepreekt werd uit Handelingen 4:12: En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder den hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welken wij moeten zalig worden. De diepe inhoud van deze tekst verstond ik toen nog niet, maar de Heere liet wel aan mij zien dat het voor zo'n arme zondaar nog kon. Ik mocht uit genade vanuit de diepten van mijn verlorenheid zien op de mogelijkheid van zalig worden. Dat moment in je leven vergeet je nooit meer.

Tegelijkertijd moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo godsdienstig was als Paulus. Mijn hart ging uit naar de wereld. Het was vrije en soevereine genade dat de Heere mij een halt heeft toegeroepen. Ik herken ook wel wat van Timótheüs die werd opgevoed door zijn oma en moeder. De Heere heeft het voorrecht gegeven dat ik mocht opgroeien met het Woord van God en de ware vreze des Heeren van Gods kinderen om mij heen. Als klein kind was ik vaak jaloers op deze mensen en wilde ik graag hetzelfde leren kennen. Er blijft alleen maar verwondering over dat de Heere naar zo iemand als ik wilde omzien. Denk daarom nooit klein over Gods genade.”


Ds. P.D. den Haan

Gezinssamenstelling: Getrouwd en vier kinderen

Hobby’s: In de natuur zijn, schaken

Favoriet theologisch boek:Het zien op Jezus (Isaac Ambrosius)

Favoriet vakantieland: Duitsland

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2024

Daniel | 40 Pagina's

De jonge Timótheüs opgevoed met twee verschillende voorbeelden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2024

Daniel | 40 Pagina's