Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De rijke dwaas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De rijke dwaas

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“ Gij dwaas, in deze nacht zal men uw ziel van u afeisen.” Lukas 12:20

Wij weten niet wat het jaar 2018 ons verder brengen zal. Zal het een jaar van voorspoed zijn of van tegenspoed? Een jaar van ziekte of gezondheid? Zal de welvaart blijven toenemen of niet? Zal het beter gaan met de zaak of niet?

Hoe zal het in ons land en hoe zal het in de wereld gaan? We zijn het nieuwe jaar ingegaan, maar zullen we ook het einde van dit jaar beleven? Het zou ons sterfjaar kunnen worden. Hoe zou het dan zijn? De rijke dwaas moest onverwacht sterven. Plotseling moest hij al zijn rijkdommen achterlaten. Hij miste het ene nodige. Dan betekent sterven de eeuwige rampzaligheid.

DE DWAASHEID IN ONSZELF

Van nature lijken we allemaal op de rijke dwaas. Hij ging op in zijn geld en goed. Hij was al rijk.

Hij had al voorraadschuren. Maar de opbrengst van zijn land was zo groot dat hij niet genoeg had aan die voorraadschuren om alles te bergen. Hij overlegde bij zichzelf en besloot nieuwe, grotere schuren te bouwen. De wereld noemde dat wijs. Maar in de ogen van God was hij dwaas. Hij rekende niet met God, dood en eeuwigheid. Als wij opgaan in de dingen van dit leven, zijn wij ook dwaas. We zijn dwaas als we ons alleen maar inzetten voor de dingen van deze wereld zonder te rekenen met God, dood en eeuwigheid. De rijke dwaas dacht nog vele jaren te leven. Hij wilde eten, drinken en vrolijk zijn. Maar de nacht nadat zijn schuren voltooid waren, moest hij sterven. Hij werd opgeroepen om voor God te verschijnen, om rekenschap af te leggen.

DWAASHEID LEIDT TOT ARMOEDE

Wij zijn allemaal stervelingen. Denkt u net als de rijke dwaas nog vele jaren te leven en te kunnen genieten van alles wat u bijeen hebt gebracht? De rijke dwaas moest alles achterlaten en hij wist niet wat er van zijn bezittingen zou worden na zijn sterven. Zo zou het ook met ons kunnen gaan. Onverwacht sterven, alles achter moeten laten en niet weten wat er na het sterven met je bezit gebeuren zal. Rijkdom op zich is niet verkeerd. Maar de rijke dwaas vreesde de Heere niet, hij was dood door de misdaden en de zonden, hij was onbekeerd en kende het ware geloof niet. Dan betekent sterven voor eeuwig veroordeeld te worden door God. Het begin van eeuwige armoede. In de hel zal geen druppel water ter verkoeling gegeven worden. Daar wordt de toorn van God ten volle en tot in eeuwigheid ondervonden.

SMEEKBEDE OM WIJSHEID

Bent u ook nog dwaas? Ga daar niet in voort. Onze tekst is een ernstige waarschuwing en een dringende roepstem de afgoden vaarwel te zeggen en de Heere te dienen. Smeek: “Leer mij alzo mijn dagen tellen, dat ik een wijs hart bekome.” De vreze des HEEREN is het beginsel van de ware wijsheid. Die wijsheid is verworven door Christus. Christus wilde arm worden opdat Gods kinderen door Zijn armoede rijk zouden worden. In Christus is alles te vinden wat arme, verloren, helwaardige zondaren nodig hebben. Christus heeft al de geboden van God volmaakt gehouden en Hij heeft voor alle zonden van Zijn Kerk betaald. Zo is Hij de volkomen Zaligmaker van volkomen zondaren. Wie getrokken door God, tot Hem wordt uitgedreven, zal geenszins uitgeworpen worden.

Gods kinderen kennen het beginsel van de ware wijsheid. Van sterven worden zij beter. Eeuwige rijkdom zal hun deel worden. De ziel wordt zalig. Maar ook het lichaam zal in de zaligheid gaan delen. Het zal opgewekt worden en verheerlijkt worden. Bent u wijs of dwaas?

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2018

De Banier | 32 Pagina's

De rijke dwaas

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2018

De Banier | 32 Pagina's