Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Correcte kunst

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Correcte kunst

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - In veel steden in Nederland vinden beeldeneldenstormen plaats. Met pikhouwelen en breekijzers worden musea bestormd. Hier loopt een linkse hippie met een grote hamer, daar springt een verwoed feministe met uilenbril op de stukken van de buste van Hugo de brok- Groot.

Enkele grote musea, waaronder het Rijksmuseum in Amsterdam, hebben zich gedegen op de komst van de oproerkraaiers voorbereid. Curator van het Rijksmuseum, mevrouw S. Lanavys, neemt ons mee door het museum. “Alle kunst die minderheden kon kwetsen, is uit dit pand verwijderd. Kijk, hier hing Het melkmeisje van Vermeer. Helaas vond de groep van lactose-intoleranten dit kwetsend. Zelf niet tegen melkproducten kunnen en dan word je geconfronteerd met zo’n melkmuil.”

Om de hoek zou De aardappeleters van Van Gogh moeten hangen, maar dit was te stigmatiserend voor het platteland. “Alsof alle plattelanders domme boeren zouden zijn.’’ Mondriaans creaties zijn ook verwijderd. “Veel mensen vonden de schilderingen voor zo’n veelkleurige samenleving te zwart-wit. Bovendien was het onnodig kwetsend voor de mensen met kleurenblindheid.”

Ook Het meisje met de parel heeft het loodje gelegd. “Greenpeace maakte bezwaar. Het is nu niet meer te traceren of de parel op een duurzame manier is gewonnen, met oog voor het welzijn van dier, mens en oester.” De Nachtwacht hangt er toch nog zeker wel? Het gezicht van de curator betrekt. “Vereniging tegen slapeloosheid protesteerde. Daarnaast vond Vredesbeweging PAX het te militaristisch.” Lanavys: “Normaal gesproken zou veilingmeester Pechtold het wel voor ons opnemen. Maar naar verluidt zit hij in een penthouse op de Malediven.”

Niet alleen schilderijen hebben eraan moeten geloven. Ook verschillende standbeelden zijn weggehaald. Dat van Witte de With bijvoorbeeld. “Bijzonder grievend. Wit staat tegenwoordig toch voor de bevoorrechte mens en wordt geassocieerd met overheersing en onderdrukking van de gekleurde medeburger en het pijnlijke kolonialisme. Als het nu nog Blank de Blanque was geweest… tja, dan had ‘ie volgens de taalcommissie van de NOS misschien kunnen blijven. Ook het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) heeft haar collectie kritisch onderzocht of het wel door de politiek correcte zeef zou komen. Zo is de voltallige Egypte-afdeling geschrapt. Curator Zurköt: “Als je in de geschiedenis kijkt naar het slavernijverleden in relatie tot Israël, word je ook niet vrolijk. Het was een zwarte, herstel, donkere bladzijde in hun geschiedenis. Dit willen wij op geen enkele wijze propageren.’’ De Griekse oppergod Zeus is eveneens systematisch verwijderd uit het museum. “Na de hele #MeToodiscussie is het een klap in het gezicht van veel mensen om zo’n rokkenjager en vrouwenvergrijper op een marmeren voetstuk te plaatsen.”

Beide curatoren denken dat de aanpassingen noodzakelijk zijn om iedereen een plezierig museumbezoek te gunnen. Na de laatste handdruk echoën hun voetstappen in de holle gangen nog na. Kale grijze muren grijnzen ons aan. Het resultaat van een paar duizend jaar Westerse beschaving is duidelijk zichtbaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2018

De Banier | 68 Pagina's

Correcte kunst

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2018

De Banier | 68 Pagina's

PDF Bekijken