Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God regeert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God regeert

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Soms lijken Bijbelteksten met elkaar in tegenspraak. Waar de Psalmdichter belijdt: “De HEERE regeert”, zegt Jezus “Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld”. Hoe zit dat?

Als christenen mogen we weten dat de HEERE regeert en dat deze wereld van Hem is. “De aarde is des HEEREN, mitsgaders haar volheid” (Ps. 24: 1). Daarom kunnen we participeren in het politieke leven. Vanuit de wetenschap dat God Koning is en de wereld van Hem is, mogen we in deze wereld opkomen voor de heilzame geboden van God en de normen en waarden die daarop gegrond zijn.

Maar hoe zit het nu met dat woord van Jezus: “Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld?” Is dat een tegenstelling? Nee. Het is allebei waar. Aan de ene kant regeert God deze wereld, aan de andere kant bouwt Hij Zijn Koninkrijk. Dat zijn twee verschillende dingen. Het Koninkrijk van God heeft wel met deze wereld te maken, maar gaat niet in deze wereld op. God is in allebei werkzaam – maar zij gaan niet in elkaar op. Dat is een fundamenteel gegeven voor hoe christenen in de wereld dienen te staan: aan de ene kant geloven dat de HEERE regeert - en aan de andere kant geloven dat Zijn Koninkrijk komt – én dat dit Koninkrijk niet van deze wereld is.

Deze wereld is niet Gods uiteindelijke doel. De wereld is gevallen en gebroken. En daarom is de HEERE met iets nieuws bezig: Hij is bezig met de oprichting van Zijn Koninkrijk. Daar is Hij mee begonnen in het Paradijs en daar gaat Hij mee door tot de laatste dag. Hij roept mensen tot geloof en bekering en Hij maakt ze tot burgers van Zijn Koninkrijk. Dat doet Hij door de verkondiging van het evangelie.

Dat is niet de taak van de politiek – ook niet van christelijke politiek. Evangelieverkondiging is de taak van de kerk.

De taak van christelijke politiek is te zorgen voor rechtvaardig en wijs bestuur, genormeerd in Gods Woord en vanuit het verlangen gestalte te geven aan Gods geboden.

En al is de praktijk vaak weerbarstig en lijkt de respons vaak nihil... Wij hoeven toch niet moedeloos te zijn. Want wij mogen weten dat Gods Koninkrijk komt. Want de Koning leeft. Hij is bezig Zijn onderdanen te verzamelen uit heel de wereld. Wanneer wij leren buigen voor die Koning, hebben we een dubbele roeping. Dat is geloven dat de HEERE regeert én leven in de verwachting en het verlangen “Uw Koninkrijk kome”. Levend als een burger van twee werelden. Enerzijds is die voluit dienstbaar aan de wereld om ons heen. Anderzijds leeft hij in de verwachting van de stad die fundamenten heeft, belijdend dat we gasten en vreemdelingen zijn.


“De HEERE regeert”

(Psalm 93: 1)

“Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld”

(Johannes 18: 36a)

“Gerechtigheid is God geven wat God toekomt, De overheid waar de overheid recht op hee◊, De medemens wat voor de medemens is en De zwakken in de samenleving wat bij hen hoort.”

Uit het SGP-verkiezingsprogramma van 1981

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2018

De Banier | 68 Pagina's

God regeert

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2018

De Banier | 68 Pagina's