Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ook Vlissingen doet aan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ook Vlissingen doet aan

partijdige symboolpolitiek

8 minuten leestijd

Sinds 2007 ondersteunt de Rijksoverheid gemeenten bij het ontwikkelen en uitvoeren van zogenoemd lhbt-beleid (zie kader). Hiermee wil het een impuls geven aan de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van lhbt’s. Eén van die gemeenten die aan dit programma deelneemt, is Vlissingen. De stad waar de wieg stond van onze nationale held Michiel de Ruyter.

Op initiatief van de Vlissingse D66-fractie ligt er sinds zaterdag 9 september 2017 nabij het centrum van de stad een regenboogzebrapad, ook wel gaybrapad genoemd. De lokale SGP-fractie pikte onlangs een bericht op uit het ANWB-magazine De Kampioen waarin werd betoogd dat zo’n regenboogzebrapad nadelig is voor de verkeersveiligheid. De fractie, die sinds de laatste verkiezingen bestaat uit Lilian Janse-van der Weele en Cor Tromp, constateert dat automobilisten in de praktijk de bijzondere oversteekplaats op afstand niet meteen herkennen als een zebrapad. Dat komt vooral omdat het contrast te gering is. En dat vervaagt trouwens nog meer nu de oversteekplaats al ruim een half jaar in gebruik is. Een zwart-witzebrapad is daarom veiliger, zo stelt de tweekoppige fractie in de Walcherse havenstad. In reactie op schriftelijke vragen daarover verweerde het college van B en W zich heel formeel met het argument dat het gaybrapad voldoet aan de regels.

Bevordering van tolerantie?

Voegt zo’n regenboogpad iets toe aan de beleving van de gewone man en vrouw op straat? Niet direct. De stemming onder nogal wat Vlissingers is dat zo’n gaybrapad niet zinvol is. Ook vanuit de lokale homogemeenschap wordt gezegd dat zij er geen behoefte aan hebben om zo in het zonnetje gezet te worden. Maar voorstanders vinden zo’n gaybrapad geweldig en tooien bovendien het stadhuis ook met een regenboogvlag. Dat is allemaal om de tolerantie te bevorderen, zeggen ze erbij. Maar lang niet iedereen ervaart dat op deze manier. Eigenlijk gaat het om beïnvloeding en bevordering van acceptatie. In de praktijk blijkt immers dat niemand kan uitleggen in welk opzicht het gemeentebestuur de lhbt-mensen te kort doet. Zij mogen net als iedere andere inwoner gebruik maken van alle publieke voorzieningen. Als het gaat om geweld tegen homo’s, ook als ze hand in hand op straat lopen, trekt de SGP-fractie een streep: dat wijst zij pertinent af. Daar moet de politie ferm tegen optreden. Maar met gelijke behandeling van iedere burger door de gemeentelijke overheid wordt de wet nageleefd. Daarom is het onjuist wanneer Vlissingen en andere ‘regenbooggemeenten’ hun toevlucht nemen tot partijdige symboolpolitiek.

Kunst boven de wet?

Het kleurrijke zebrapad bevindt zich ter hoogte van de ingang van CineCity in Vlissingen, waar ieder najaar het festival ‘Film by the Sea’ wordt gehouden. Onlangs maakte de Vlissingse SGP-fractie bezwaar tegen de promotieposter voor het festival ‘Film by the Sea’, omdat daar een afbeelding met vrouwelijk naakt op staat. Misschien zien sommige mensen zo’n protest als een ‘typisch SGP-dingetje’. Maar de kritiek die de Vlissingse SGP op deze poster heeft geuit, leeft veel breder. Mensen van buiten de achterban geven dat bijvoorbeeld als volgt aan: “O, het moet weer een naakte vrouw zijn om iets cultureels te promoten”. Ook komt er veel bijval vanuit de lokale moslimgemeenschap, want die vindt de poster onfatsoenlijk.

De klacht van de SGP werd natuurlijk ook in de media opgepikt. De reactie is dan meestal: maar het gaat toch om kunst?! Tja, dat is nu juist niet het punt waar het om gaat. Wanneer de poster in een museum of kunstgalerie zou hangen, en je moet ervoor naar binnengaan om die te zien, dan is dat een andere situatie. Nu komt deze kunstuiting op allerlei plekken in de openbare ruimte te hangen. Mensen die morele bezwaren tegen hebben tegen publiek (vrouwelijk) naakt, wordt de vrijheid ontnomen om dit niet te hoeven zien. Kennelijk moet bij kunst in de openbare ruimte alles kunnen. Alsof dan alleen maar esthetische en geen ethische normen gelden. Blijkbaar moet iedereen overal bloot gewoon gaan vinden. Da’s niet normaal, vindt de SGP. 


Lhbt-beleid, wat is dat?

Bij lhbt-beleid gaat het erom dat mensen die niet heteroseksueel zijn, zich veilig en geaccepteerd voelen in de samenleving, zodat zij volwaardig kunnen meedoen in de maatschappij. De letters in de afkorting, inmiddels uitgebreid tot lhbtqi, hebben de volgende betekenis:

l = lesbisch

h = homoseksueel

b = biseksueel - voelt zich aangetrokken tot zowel mannen als vrouwen

t = transgender - iemand voelt zich zowel man als vrouw

q = queer - iemand die twijfelt over zijn of haar seksuele voorkeur

i = intersekse - iemand met een lichaam dat zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken vertoont In deze Banier wordt ook het woord gender gebruikt. Deze term duidt op de sociale of psychische beleving van het geslacht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 June 2018

De Banier | 32 Pagina's

Ook Vlissingen doet aan

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 June 2018

De Banier | 32 Pagina's

PDF Bekijken