Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veilig op de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veilig op de weg

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meer dan zeshonderd keer per jaar staat ergens in Nederland een politieagent voor de deur. Met een hartverscheurende mededeling: een geliefd familielid is omgekomen bij een verkeersongeval. Meer dan 20.000 keer gaat de telefoon: “wilt u naar het ziekenhuis komen?” De aandacht voor verkeersveiligheid heeft het afgelopen decennium op een lager pitje gestaan. Dat moet anders. Het aantal verkeersslachtoffers moet en kan omlaag.

De SGP is pro-life, voor het leven. Misschien denkt u automatisch aan thema’s als abortus en euthanasie. Bij bescherming van het door God gegeven leven hoort echter ook de verbetering van de verkeersveiligheid. Het motiveert ons om dit onderwerp in Den Haag aan te kaarten.

HET GAAT NIET GOED

Het is ook nodig. Hoe veilig is het verkeer in ons land? Van 1997 tot 2005 werd met vereende krachten gewerkt aan het Startprogramma Duurzaam Veilig. Uit deze koker rolden veel 60km-zones. Met succes: het aantal verkeersdoden ging sterk omlaag. Maar toen kwam de klad erin. De daling van het aantal verkeersdoden zet niet door. Het aantal ernstig gewonden is na 2006 sterk gestegen, tot boven de 20.000. Het brengt niet alleen veel pijn en leed met zich mee. Ook de kosten als het gevolg van het verlies van levensjaren, voertuigschade, de kosten van hulpdiensten en arbeidsongeschiktheid zijn hoog: naar schatting 15 miljard euro. De beleidsdoelstellingen – maximaal 500 verkeersdoden en 10.600 ernstig gewonden in 2020 – zijn buiten bereik.

De drukte op de weg neemt alleen maar toe. We rijden met elkaar vaker in de auto. De elektrische fiets rukt op. Die gaat ook letterlijk sneller dan automobilisten soms denken. Door de vergrijzing zijn er steeds meer oudere fietsers en voetgangers. Een kwetsbare doelgroep. Het aantal ongelukken met scootmobielen neemt toe.

SCHOUDERS ERONDER

Het is cruciaal dat Den Haag, provincies en gemeenten met vereende krachten de schouders zetten onder een stevig programma om de verkeersveiligheid te verbeteren. De regering is op het moment van schrijven (eind november) samen met andere overheden en maatschappelijke organisaties bezig met het opstellen van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Dat klinkt goed. Als SGP vinden we dat het geen plan moet zijn dat weer eens mooi opschrijft wat er allemaal al gebeurt, maar dat er boter bij de vis geleverd wordt. Dus, dat men komt met een serieus investeringsprogramma. We hebben samen met de coalitiepartijen een amendement ingediend om hier de komende jaren geld voor te reserveren.

Er zijn verschillende knoppen om aan te draaien. Denk aan het veiliger maken van auto’s. Aan een veiligere inrichting van wegen en straten. Aan beter gedrag van weggebruikers. Op al deze terreinen is extra inzet nodig. We geven kort aan waar we aan denken bij deze onderwerpen.

VEILIGE AUTO

Het maakt veel uit in welke auto je rijdt. Dat geldt alleen al voor nieuwe auto’s. Bij botsproeven zijn volwassenen in alle gevallen wel goed af. Wat betreft kinderen in de auto en voetgangers die aangereden worden, zijn er nog wel grote verschillen. De ene auto heeft ook minder veiligheidssystemen, zoals rijstrooksignalering, dan de andere.

Tussen oudere auto’s zitten nog meer verschillen en zijn er mogelijk kansen voor het inbouwen van veiligheidssystemen. In de Tweede Kamer hebben we voorgesteld om de aankoop van de veiligste (nieuwe) auto en het inbouwen van veiligheidssystemen in een bestaande auto fiscaal te stimuleren.

VEILIGE WEGEN

Een veilige weginrichting kan veel uitmaken. In het verleden zijn veel 30km-zones sober ingericht. Dat betekent dat er geen drempels of wegversmallingen liggen en automobilisten gemakkelijk harder gaan rijden. Ook op 50km-, 60km-,80km- en 100km-wegen zijn nog slagen te maken om ongelukken te voorkomen, dan wel de gevolgen na een ongeluk te beperken. Denk aan vrijliggende fietspaden, overzichtelijke kruispunten, dubbele strepen tussen rijbanen en ruime bermen met een verharde strook. De ANWB heeft in 2012/2013 onderzoek laten doen naar de veiligheid van provinciale wegen aan de hand van het zogenaamde Road Assessment Programme (EuroRAP). Ongeveer 60 procent scoorde slechts een of twee sterren op de schaal van vier. Daar kan een schepje bovenop.

Maar hoe? Eerst is van belang dat zoveel mogelijk data over ongevallen en snelheden verzameld en benut wordt. Dat helpt om, lokaal en landelijk, prioriteiten te stellen. Verder is het nodig dat alle gemeenten een verkeersveiligheidsplan opstellen. Onlangs waren we op werkbezoek bij een verkeersteam van de politie. De agenten gaven aan dat gemeenten met een apart, integraal verkeersveiligheidsplan hun zaken beter op orde hebben. En dat agenten dan beter ingezet kunnen worden voor gerichte controleacties. Werk aan de winkel dus voor gemeenten! Ook moet er, zoals eerder aangegeven, een stevig investeringsprogramma komen voor veiligere wegen. Zeker provincies en gemeenten met relatief veel wegen ten opzichte van het aantal inwoners staan nu op achterstand. Hier moet goed naar gekeken worden.

De website www.verkeersveiligheidsvergelijker.nl laat zien dat er veel verschil zit tussen gemeenten als het gaat om het aantal verkeersslachtoffers per honderd kilometer weg en de inzet op verkeersveiligheid. Laten we van elkaar leren!

VEILIG GEDRAG

Een groot zorgpunt is het toenemend gebruik van de smartphone op de fiets en in de auto. Het is goed dat het kabinet met een verbod op appen op de fiets komt, zeker voor de bebouwde kom. Je moet dit gewoon niet doen en je medeweggebruiker niet in gevaar brengen. We maken ons ook zorgen over het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer. Te vaak gaat het mis, zeker als tegelijkertijd alcohol en drugs gebruikt wordt. Drankrijders zorgen elk jaar voor tientallen verkeersdoden. Het zou goed zijn als het kabinet haar ‘drugsdeal’ – de experimenten met legale wietteelt – snel verscheurt. Zo’n stimulans voor drugs kan alleen maar slecht uitpakken voor de verkeersveiligheid. In de Tweede Kamer pleiten we voor meer alcohol- en drugscontroles. Het aantal controles is het afgelopen decennium sterk gedaald. Dat geeft een verkeerd signaal. We willen ook strengere straffen. Drankrijders moeten minstens een alcoholslot opgelegd krijgen: eerst blazen, voordat je de auto in mag.

Het begint overigens met goede voorlichting. Weet wat je doet. Besteedt het voortgezet onderwijs wel aandacht aan verkeersveiligheid? Er zit een groot gat tussen de verkeerslessen op de basisschool en de rijopleiding. Of is het een idee om enkele EHBO-lessen te koppelen aan de rijopleiding, zodat jongeren bewuster worden van de mogelijke gevolgen van hun gedrag?

IEDEREEN AAN ZET

Kortom, laten we als SGP’ers op alle fronten werk maken van veiliger verkeer! We zijn immers de ‘partij voor het leven’. En dan gaat het niet alleen over nieuwe verkeersdrempels, goede kreukelzones en meer alcoholcontroles. Laten we zelf ook het goede voorbeeld geven, in de auto en op de fiets!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

De Banier | 32 Pagina's

Veilig op de weg

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

De Banier | 32 Pagina's