Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Politiek Voor Dummies

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Politiek Voor Dummies

Wat doet de provincie op het gebied van verkeersveiligheid?

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een van de zogenoemde ‘kerntaken’ van de provincie is mobiliteitsbeleid. Het hoofddoel daarvan is ervoor zorgen dat de verschillende gebieden in de provincie goed bereikbaar zijn. Daarmee wordt gezorgd voor personen- en goederenvervoer over de weg, het spoor en het water. Het gaat dan niet alleen om het aantal wegen en de kwaliteit ervan, maar ook dat ze veilig zijn.

IS DE WEG VEILIG?

Verkeersveiligheid begint bij het veilig inrichten van provinciale wegen. Zijn kruisingen overzichtelijk en voorzien van verkeerslichten? Of kunnen kruisingen beter vervangen worden door rotondes? Is er een goede scheiding tussen de rijbaan voor auto’s en de daarnaast gelegen weg voor fietsers en bestemmingsverkeer? Is er dan voldoende ruimte zodat fietsers en ander verkeer elkaar goed kunnen passeren? Een 60-kilometerweg moet er niet hetzelfde uitzien als een autoweg, want anders lokt de weg uit om harder te gaan rijden dan de veilige snelheid. In de buurt van een minder overzichtelijk punt kun je met signaleringen op de weg het idee geven dat de rijbaan smaller wordt. Daardoor zullen weggebruikers langzamer gaan rijden.

OORZAKEN VAN ONGELUKKEN

De provincie houdt verkeersongevallencijfers bij van de locaties en de specifieke groepen weggebruikers die daarbij betrokken zijn. Deze informatie gebruikt de provincie om voorlichtingscampagnes te organiseren en de kennis over een veilige verkeersdeelname te verbeteren. De meeste ongevallen gebeuren namelijk doordat iemand niet oplet of zich niet aan de regels houdt.

GOEDE VOORLICHTING

Educatie en voorlichting gebeurt samen met scholen, gemeenten, belangengroepen en specifieke organisaties als Veilig Verkeer Nederland. Zo worden e-biketrainingen georganiseerd voor senioren om op een veilige manier de elektrische fiets te laten gebruiken. Specifiek voor jongeren zijn er campagnes om hen te wijzen op het gevaar van rijden onder invloed.

Oost-Nederland kent in de herfst en het vroege voorjaar de campagne “Modder op de weg? Gas los”. Weggebruikers worden gewezen op slipgevaar bij de combinatie van regen en modder, die is achtergelaten door landbouwvoertuigen.

DESNOODS DE POLITIE

Zorgen een veilige weginrichting, voorlichting en educatie niet tot de gewenste verkeersveiligheid? Dan zijn er ook nog korte lijnen naar de politie om op bepaalde plaatsen, of op een specifiek aandachtspunt te gaan controleren. Maar dat is het sluitstuk van de provinciale betrokkenheid bij verkeersveiligheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

De Banier | 32 Pagina's

Politiek Voor Dummies

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

De Banier | 32 Pagina's