Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ELEKTRISCH RIJDEN HEEFT DE TOEKOMST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ELEKTRISCH RIJDEN HEEFT DE TOEKOMST

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie afgelopen tijd moest tanken, heeft waarschijnlijk wel gemerkt dat de brandstofprijzen behoorlijk hoog zijn. Voor veel automobilisten is dit geen positieve ontwikkeling, aangezien vervoer zo weer duurder wordt. Hoewel deze stijging van brandstofprijzen op korte termijn vervelend is, kan het er op de lange termijn voor zorgen dat het vervoer in Nederland milieubewuster wordt ingericht.

ANDERE BRONNEN

Om een voertuig te laten rijden, zullen we ergens energie vandaan moeten halen. Tot nog toe was het eigenlijk standaard om deze energie vrij te maken uit fossiele brandstoffen. De laatste jaren kiezen echter steeds meer mensen voor een elektrische krachtbron. Vanaf 2013 worden elk jaar meer elektrische auto’s verkocht.

BEZWAREN VOOR GEBRUIKERS

Vanuit de gebruiker kunnen de aanschafprijs en het beperkte bereik bezwaren vormen voor elektrisch rijden. In vergelijking met de eerste elektrische auto’s zijn er op beide vlakken behoorlijke stappen gemaakt. De afgelopen jaren zijn steeds meer modellen op de markt gekomen die vriendelijk geprijsd zijn. Ook de techniek van accu’s staat niet stil. Waar in het begin een actieradius van 200 à 300 kilometer op één acculading het maximaal haalbare was, zijn er nu al modellen te koop met een bereik van 500 kilometer. De techniek staat dus niet stil en dat zal er voor zorgen dat elektrisch rijden een steeds groter aandeel in het verkeer zal krijgen.

UITDAGINGEN IN STROOMNET

De Nederlandse infrastructuur zal op deze ontwikkeling nog wel aangepast moeten worden. Het gaat dan niet zozeer om het wegennet, maar vooral om het elektriciteitsnetwerk in Nederland. Vaak zullen de voertuigen op eenzelfde moment onderweg zijn, en dus ook op hetzelfde moment opgeladen worden. Dit kan voor zulke pieken in de vraag naar elektriciteit zorgen, dat het netwerk het niet aankan, of dat er bijgeschakeld moet worden met minder duurzame alternatieven.

VOERTUIGEN ALS STROOMBUFFER

Alle accu’s die in de elektrische voertuigen zitten, bieden echter ook kansen voor het netwerk. Op het moment dat een voertuig aan de lader staat, kan het immers fungeren als buffer om een teveel aan elektriciteit in op te slaan. Zodra er een systeem is waarbij een auto binnen een bepaalde tijd opgeladen wordt en in tussentijd als buffer voor het netwerk kan fungeren, is Nederland er mee geholpen wanneer meer mensen elektrisch gaan rijden. Het wordt op deze manier namelijk gemakkelijker om overschotten aan zonne- en windenergie (tijdelijk) op te slaan en zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

BUFFEREN STIMULEREN VANUIT OVERHEID

Vanuit de commissie DOL (Duurzame ontwikkeling en landbouw) vinden we dat de overheid het hierboven geschetste proces moet stimuleren. Naast de financiële voordelen die er al zijn voor elektrische rijders, is het minstens zo belangrijk om het elektriciteitsnetwerk op deze manier van bufferen voor te bereiden. Verder zal goed onderzocht moeten worden hoe dit bufferen beloond kan worden: wellicht is het mogelijk om zo elektrisch rijden voor iedereen aantrekkelijk te maken, zonder dat dit door de overheid extra gesubsidieerd hoeft te worden. Wanneer dit lukt, zal dit zorgen voor een succes voor vele partijen. Het milieu èn de portemonnee zullen beide voordeel hebben! 

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

De Banier | 32 Pagina's

ELEKTRISCH RIJDEN HEEFT DE TOEKOMST

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

De Banier | 32 Pagina's