Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veilig winkelen over de grens

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Veilig winkelen over de grens

4 minuten leestijd

De interne markt, een vrije ruimte zonder binnengrenzen voor verkeer en goederen, heeft al sinds haar oprichting in 1993 bijgedragen aan economische voorspoed voor lidstaten in Europa. Deze Europese binnenmarkt ontwikkelt zich echter snel en niet altijd ten goede. Zo heeft het consumentenvertrouwen onder andere door het ‘dieselgateschandaal’ een deuk opgelopen.

Consumenten kopen steeds vaker zowel offline als online producten in andere lidstaten. De prangende vraag voor veel consumenten is daarom: wat zijn mijn rechten als ik een product uit een andere lidstaat (online) koop? Daarom heeft de Europese Commissie in 2017 een ‘fitness check’ uitgevoerd om de Europese wetgeving voor consumentenbescherming te evalueren. De conclusie hiervan was dat de bestaande regels toekomstbestendig gemaakt moeten worden en dat er moet worden ingezet op betere handhaving van wetgeving.

CONSUMENTENBESCHERMING

Als antwoord op het onderzoek kwam de Commissie in 2018 met een pakket aan maatregelen onder de naam een ‘New Deal for Consumers’. Hierin staan voorstellen om bestaande consumentenwetgeving te herzien en verder te harmoniseren. Een belangrijk onderdeel van dit pakket is een richtlijn voor betere handhaving en modernisering van de regels voor consumentenbescherming in de EU.

MISLEIDING AANPAKKEN

Het herzien van deze richtlijn moet het vertrouwen bij consumenten versterken bij het doen van (online)aankopen buiten de eigen lidstaat. Belangrijk is daarbij dat het herroepingsrecht geharmoniseerd wordt. Daarnaast worden afschrikwekkende en doeltreffende sancties ingesteld bij overtredingen van consumentenwetgeving door bedrijven. Dit is nodig om juist grensoverschrijdende gevallen van misleiding effectief aan te kunnen pakken.

OPWAARTSE HARMONISERING

Nederland is samen met enkele andere landen koploper als het gaat om eerlijke en doeltreffende consumentenwetgeving. Juist daarom heeft de Nederlandse consument er belang bij dat bestaande consumentenwetgeving op EU-niveau meer op een lijn gebracht wordt. Ook wel ‘opwaartse harmonisering’ genoemd. Daardoor neemt het vertrouwen toe van consumenten om ook over de grens online aankopen te doen. Dit met de wetenschap dat als er wat misgaat, men zich kan beroepen op wetgeving die het mogelijk maakt om je recht te halen.

Kortom, als vertrouwen in de interne markt ontbreekt heeft dat negatieve gevolgen voor de economie. Zowel consumenten als bedrijven hebben baat bij consumentenwetgeving die hen beschermt bij het (online) kopen van producten over de grens. Daarom hoort bij een eerlijke Europese binnenmarkt ook eerlijke en geharmoniseerde wetgeving.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 February 2019

De Banier | 32 Pagina's

Veilig winkelen over de grens

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 February 2019

De Banier | 32 Pagina's

PDF Bekijken