Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aanwezig in de vreze des HEEREN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aanwezig in de vreze des HEEREN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“ …en Obadja was de HEERE zeer vrezende” 1 Koningen 18:3b

De Europese verkiezingen komen er weer aan. Een onderwerp waar niet alle harten sneller van gaan kloppen, ook niet binnen de SGP. Er zijn immers redenen genoeg om sceptisch te zijn ten opzichte van Europa. Toch is dat geen reden om zich afzijdig te houden. Het voorbeeld van Obadja is daarbij een lichtend voorbeeld.

Want wat doet Obadja bij Achab? Wat doet een man die de Heere vreest in Samaria? Wat doet een kind van God aan het hof? Het is het hof van Achab nog wel – die de profeten van de HEERE doodt en vervolgt, Achab, die de goden van de wereld dient. Achab, van wie we lezen dat hij meer kwaad deed in de ogen des HEEREN dan allen die voor hem geweest waren (1 Kon. 16:30), Achab, die zozeer de toorn van God heeft opgewekt dat de HEERE nu al drie jaar de regen inhoudt?! Wat doet Obadja bij Achab?

De HEERE dienen; zich sterk maken voor de zaak des Heeren door honderd profeten uit de grijpgrage handen van Achab te houden. Dat kan hij alleen doen door daar te zijn waar hij precies op de hoogte is van de beraadslagingen en plannen van de koning. Zo kan hij nu de profeet Elia waarschuwen voor het gevaar…

SCEPSIS OVER EUROPA

Ja, er is alle reden om sceptisch te zijn over Europa – net zo sceptisch als Obadja waarschijnlijk was over Achab. Maar dat is nog geen reden om daar niet te zijn. Net zomin als Obadja wegliep uit Samaria, of Daniël uit Babel, hoeft de SGP zich terug te trekken uit Brussel. Een man kan door God gebruikt worden in Samaria – ten goede van Zijn volk en knechten. En zo kan de HEERE ook vandaag door die paar zetels in Brussel meer goeds uitwerken dan wij voor mogelijk houden.

Want de aarde is des HEEREN, ook Brussel. En hoe vervallen, hoe seculier ook – Europa is ook van de HEERE. En niet Brussel regeert, maar Hij regeert. En in die wetenschap, in dat geloof kan de SGP ook in Brussel zijn, om daar uit te komen en op te komen voor de rechten van Zijn mond, de heilzame waarden en woorden van God. Juist in Europa dat zozeer gestempeld is door het Woord van God.

EÉN DING IS NODIG

Daar is wel één ding voor nodig. Obadja kan in Samaria zijn, Daniël kan in Babel zijn, omdat zij de HEERE vrezen. Die vreze des HEEREN is het beginsel van de wijsheid, de wijsheid die we nodig hebben om staande te blijven, te onderscheiden tussen goed en kwaad en in te zien waar het op aan komt vandaag. Dat geldt zowel voor politici als voor stemmers. Zonder die vreze des Heeren worden we innerlijk uitgehold, zijn we niet bestand tegen de krachten en machten die zich sterk maken tegen de HEERE en de verleidingen die strijd voeren tegen onze ziel. We handelen alleen verstandig als we gehoor geven aan de oproep van God: “Dient de HEERE met vreze” (Ps. 2:11). Juist wie buigt, blijft staan. “Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen!” (Ps. 2:12b). 

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Banier | 32 Pagina's

Aanwezig in de vreze des HEEREN

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Banier | 32 Pagina's