Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heeft 5G de toekomst?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heeft 5G de toekomst?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de media wordt vaak gesproken over een nieuwe draadloze technologie, 5G genaamd, waarvan de mogelijkheden veelbelovend zijn. 5G betekent voluit 5e generatie mobiele netwerk wat een telecommunicatievorm is. Het belangrijkste kenmerk is dat het veel sneller data kan verwerken en dat het vrijwel geen vertragingen kent ten opzichte van 4G.

Waar 4G ontwikkeld is voor met name de smartphone, gaat 5G een stap verder. De ontwikkelingen die daaronder vallen, worden ook wel het ‘internet of things’ (het ‘internet der dingen’) genoemd. Door deze ontwikkelingen wordt een nieuwe golf van technologieën en toepassingen mogelijk. Dit is gebaseerd op een nieuwe infrastructuur die bijvoorbeeld zal worden uitgerold in steden en in de landbouw. Met sneller internet zonder vertraging kunnen op grote schaal robots en apparaten in zowel huizen als bij bedrijven aangestuurd worden. Er zijn echter nog veel vragen die eerst beantwoord moeten worden wil 5G echt van meerwaarde kunnen zijn.

VEILIGHEID

Er zijn verschillende vragen aangaande de veiligheidsrisico’s van een 5G-netwerk. Zo is er de vraag hoe groot het gevaar van afluisteren is door bijvoorbeeld Chinese bedrijven als Huawei. Ook het gevaar van infiltratie door Chinese bedrijven op de Europese markt moet serieus genomen worden. Er bestaat een reëel gevaar dat Europese bedrijven, maar ook zelfs lidstaten, voor hun 5G-netwerk afhankelijk worden van Chinese staatsbedrijven. Dat wordt op dit moment onderzocht door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).

BETAALBAARHEID

Ook de vraag over de betaalbaarheid van een 5G-netwerk en wie er allemaal aan mee betalen zal eerst helder moeten worden.

GEZONDHEID

Ook moet uitgezocht worden wat de gevolgen van 5G straling voor de volksgezondheid zijn. Voor ChristenUnie en SGP is het daarom belangrijk dat deze vragen beantwoord worden voordat men begint met het implementeren van 5G.

PRESTIGE

Voor leveranciers van infrastructuur voor netwerken, telecomproviders en ook lidstaten lijkt het een prestigeproject te zijn om als eerste een werkend 5G-netwerk te hebben. Zij moeten samen met de Europese Commissie (EC) investeren in onderzoek naar optimale veiligheid bij de invoering van 5G. Voor dit onderzoek is in 2013 binnen het Europees ontwikkelingsprogramma ‘Horizon 2020’ 130 miljoen euro beschikbaar gesteld. ChristenUnie en SGP willen dat dit geld ook beschikbaar is voor onderzoek naar de mogelijke gevolgen voor de volksgezondheid. Het is belangrijk dat onderzoek naar bijvoorbeeld het gevaar van straling op Europees niveau wordt gecoördineerd en gefinancierd.

Want straling houdt niet op bij de grens.

AMBITIE

EU-lidstaten hebben met elkaar de ambitie uitgesproken om rond het jaar 2020 minimaal een grote stad in hun land te hebben met een 5G-netwerk. De kosten voor het operabel maken en de uiteindelijke veiligheid van het 5G netwerk zijn een punt van aandacht, want in de mededeling van de EC genaamd “Een concurrerende digitale eengemaakte markt” zijn de totale kosten geschat op zo’n 500 miljard euro. Nu is nog onduidelijk hoe de kosten verdeeld worden tussen overheid en bedrijfsleven. Het lijkt logisch dat het bedrijfsleven, de landbouwsector en de gezondheidssector hiervoor gaan betalen, omdat zij er ook van gaan profiteren. Nadeel is dat niemand nog kan voorspellen of de miljardeninvesteringen die gedaan moeten worden ook daadwerkelijk terug worden verdiend.

NIET BLINDSTAREN

Hoewel de ontwikkeling en uitrol van 5G voor een groot deel door de private telecomproviders zal worden uitgevoerd, is de rol van nationale overheden en de EC van groot belang. Daarom is het belangrijk dat zowel de industrie, als de politiek zich niet blindstaren op de geweldige mogelijkheden, maar oog houden voor reële gevaren die er zijn. Te snel en te veel willen, kan nadelig werken voor de toekomst van 5G. Het is nodig dat de EC, naast stimulering, zich ook richt op het vinden van oplossingen van de problemen die zich voordoen. Dit is belangrijk omdat elke lidstaat zijn eigen belangen heeft en nastreeft. Dat is logisch, maar als een lidstaat gebruik wenst te maken van bijvoorbeeld apparatuur en kennis van Chinese bedrijven, kan dit niet alleen gevaarlijk zijn voor de lidstaat zelf, maar ook voor andere lidstaten die mogelijk ook deels gebruik zullen gaan maken van dat betreffende 5G-netwerk.

ONDERZOEK IS NODIG

Volgens de ChristenUnie en SGP is het daarom van belang dat zowel de lidstaten als de Europese Commissie geld beschikbaar stellen voor verder onderzoek naar en de invoering van een 5G-netwerk. Ook de genoemde uitdagingen, zoals de ontwikkeling en financiering van 5G, zullen door lidstaten in samenwerking met de EC moeten worden opgepakt. Het doel moet daarbij zijn dat er concrete resultaten behaald worden en dat lidstaten niet ieder voor zich het wiel opnieuw hoeven uit te vinden.

HET ALGEMEEN BELANG

Geconcludeerd kan worden dat de weg naar een goedwerkend 5G-netwerk nog vol hobbels zit. Daarom moet gewaakt worden voor opportunisme. Vragen over gevaar voor infiltratie, gevaar voor stralingsschade en wie er allemaal gaat investeren moeten eerst helder worden. Pas dan heeft 5G toekomst in Europa. Daarom is samenwerking, op zowel landelijk als Europees niveau, zo cruciaal. De EC speelt hierbij een belangrijke rol in het initiëren van samenwerkingsverbanden tussen de lidstaten. Voor ChristenUnie en SGP is het duidelijk: de houding van de Europese Commissie moet zijn dat het algemeen belang gediend wordt. Europa moet tenslotte geen ‘ever closer union’ worden maar een ‘union of co-operating member states’ zijn! 

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Banier | 32 Pagina's

Heeft 5G de toekomst?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Banier | 32 Pagina's