Luther en de Biblebelt
Worms ligt niet in de Biblebelt. En reformatorische christenen in Nederland zijn meer door het gedachtegoed van Calvijn dan dat van Luther gevormd. Toch moest ik aan de Biblebelt denken toen ik tijdens de achterliggende vakantie de stad van Luthers getuigenis bezocht.
De Biblebelt staat in de belangstelling. Voor onszelf is die aandacht niet zo eenvoudig. Hoe geven wij getuigenis van de hoop die in ons is? Zoals wel vaker wordt daarbij de vraag gesteld of de Biblebelt ons daarbij al of niet behulpzaam is.
Luther moest in Worms getuigen voor keizer Karel V en zijn keurvorsten. En hij herriep niet; Gods Woord ging hem boven de uitspraken van de paus, de keizer en wie dan ook. Vier jaar na de stellingen op Wittenbergs slotkapel doorstond de geest der reformatie de vuurproef op politiek topniveau.
Een kleine vijf eeuwen later herinnert in Worms een imposant monument aan deze gebeurtenis. Luther, Melanchton en enkele anderen worden herdacht. Een spreuk van Luther is in graniet gegraveerd: “Das Evangelium welches der Herr den Aposteln in den Mund gelegt hat, ist Sein Schwert, damit schlägt Er in die Welt, als mit Blitz und Donner.” Rondom dit monument spelen kinderen van immigranten. Ze zullen meer ophebben met de koran dan met de Bijbel. In mij vormde zich het gebed of de Heere deze kinderen zou willen brengen tot het geloof in Hem.
Maar ook klemde mij een vraag. Waar zijn de erfgenamen van Luther? Worden de kinderen van de Duitse kerk grootgebracht bij Luthers erfenis, of spelen zij ergens anders? Hoe belangwekkend zijn de voorrechten die de Heere ons -in de Biblebelt- geschonken heeft.
“Hier sta ik, ik kan niet anders. God helpe mij, amen.” Het was geen loze leus die Luther daar voor de keizer sprak. Op een steenworp afstand van die plaats brengen nu vier eenvoudige stalen monumenten de kern van Luthers gedachtegoed onder woorden: “Allein aufgrund der Schrift. Allein durch Glauben. Allein aus Gnade. Allein Christus.” Indrukwekkend!
Voor ons geen monument, maar praktiseren wij dezelfde standvastigheid? En maken wij op de Biblebelt deze ‘sola’s’ duidelijk in woorden en daden, zodat wij geen gedenkplaten nodig hebben? Wat rust op ons grote verantwoordelijkheid.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019
De Banier | 32 Pagina's