Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tuin en de stad

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tuin en de stad

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“ ook had de HEERE God een hof geplant in Eden, tegen het oosten, en Hij stelde aldaar den mens, dien Hij geformeerd had.” Genesis 2:4 - 3 “ … en hij toonde mij de grote stad, het heilige Jeruzalem, nederdalende uit den hemel van God. En zij had de heerlijkheid Gods...” Openbaring 21 - 22:11

Wat we verwachten is niet met een tuin te vergelijken. Het is ook niet gelijk aan een agrarisch landschap of een natuurgebied. Wat we verwachten is weer te geven met het beeld van een stad.

De Bijbel geeft ons in haar eerste hoofdstukken zicht op een prachtige tuin, de hof van Eden. Maar onbereikbaar als die tuin is geworden, verwachten we nu een stad, het nieuwe Jeruzalem. Lezend in de laatste hoofdstukken van de Bijbel blijkt deze stad het mooie van die eerste tuin niet verdrongen te hebben. Die stad heeft belangrijke elementen van de tuin juist in zich opgenomen.

Er stroomt net als in dat prachtige paradijs een rivier. De stad die we verwachten blijkt geen concurrent van zuiver, schoon en levend water. Hier geen stad die allerlei verkeerds uitstoot in de rivier. Het water des levens is onaangetast, volkomen zuiver. Kristalhelder, water waardoor je eeuwig leeft.

Ook staat er in die stad een boomsoort die er was in het paradijs: de boom des levens. Het paradijs werd afgesloten omdat de mensen er niet meer van mochten eten. We verwachten een stad waarin een geboomte staat waar zomaar van te eten is. Waardoor je leven de kwaliteit en de lengte van het eeuwige leven krijgt.

En het mooiste: God is in deze stad aanwezig, zoals in het paradijs. Het wegvluchten bij God vandaan of het verborgen zijn van Gods aangezicht is in de stad van de toekomst verleden tijd.

Kortom: we verwachten een stad die zeker net zo mooi is als de tuin was. Misschien nog wel mooier. De mogelijkheid tot zondigen is er niet meer en daarvoor in de plaats is er de diepe verwondering over de verlossing van zonden. Als je nu al wat van dat laatste mag hebben, maakt dat je leven goed; in een landelijke omgeving of in een stad.

DE STAD EN HET LAM

Maar hoe kom je in die prachtige stad terecht? Kenmerkend is dat er in de beschrijving van deze stad zeven keer gesproken wordt over het Lam. Het klinkt hier volop: “zie, het Lam van God”. Die stad en het Lam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Merkwaardig: verstedelijking verdringt lammeren. Maar hier zijn het Lam en de stad nauw verbonden. Zelfs zo dat die stad ook de bruid van het Lam kan worden genoemd. De Heere Jezus kwam naar deze aarde om de zonden, begonnen in die prachtige tuin, te dragen. Hij werd buiten de stad gebracht en aan een kruis gehangen. Om voor zondaren plaats te bereiden. En Hij zal niet rusten totdat Zijn stad af is. Het is indrukwekkend dat de Heere de stad Babel teniet zal doen. Maar nog grootser is dat Hij mensen leert de Heere Jezus lief te krijgen, omdat Hij het Lam is dat de zonde van de wereld wegneemt. En er wordt nog steeds gebouwd. Deze nieuwbouw wordt niet stilgelegd. Op de twaalf fundamenten van de stad staan de namen van de apostelen van het Lam.

Herkennen we dat, het gebouwd willen worden op dat apostolische Woord waarin het Lam centraal staat?

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Banier | 32 Pagina's

De tuin en de stad

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Banier | 32 Pagina's