Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontvangen leven

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Ontvangen leven

6 minuten leestijd

Tijden kunnen veranderen. Overtuigingen eveneens. De opvattingen met betrekking tot het begin en het einde van het leven zijn gewijzigd. Het van God ontvangen leven is geworden tot een leven waarover de mens zelf beschikt. De maatschappij proclameert zelfbeschikkingsrecht, zelfs als het gaat om het teerste bezit: het leven.

VOORHEEN

“Hij die opzettelijk eene vrouw in behandeling neemt of eene behandeling doet ondergaan, te kennen gevende of de verwachting opwekkende dat daardoor zwangerschap kan worden verstoord, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van ten hoogste zesduizend gulden.” (Zedenwet 1911). Het plegen van abortus was verboden. Een Eindhovense arts kreeg in 1952 te maken met een vonnis van het Hof van de Utrechtse rechtbank. Hij had zijn broer een bepaald soort tabletten verstrekt en hem ook een morfine-injectie toegediend waarop zijn broer stierf. Het plegen van euthanasie was bij wet verboden.

GEWIJZIGD

De maatschappelijke opvattingen zijn drastisch gewijzigd. Het al of niet plegen van abortus behoort tot de keuzevrijheid van de betrokkene. De wet biedt ruimte. Keuzevrijheid, een individueel recht, ook al gaat dat ten koste van de beschermwaardigheid van het leven.

Het plegen van euthanasie behoort eveneens tot de rechten van het individu. Het betoog is helder. Voor individuen, hun omgeving en de samenleving in het algemeen kan het soms beter zijn dat het leven beëindigd wordt. Wat te denken van lichamelijk en geestelijk gehandicapten, psychiatrische en terminale patiënten? Natuurlijk moeten handelingen met zorgvuldigheidseisen omgeven zijn. Een mensonwaardig leven wordt dan op een waardige wijze afgesloten. De visie op het begin en het einde van het leven staat in het teken van de beschaving. Voor 2020 heeft D66 aangekondigd te komen met wetgeving die het mogelijk maakt voor mensen op hoge leeftijd en die hun leven voltooid achten een punt te zetten. In een interview zegt Pia Dijkstra over haar 92-jarige vader: “En het zou hem geruststellen om de keuze te hebben eruit te mogen stappen als het niet meer gaat”.

SGP

De SGP maakt er geen geheim van. Het “weerloze ongeboren leven in de moederschoot, dat vanaf het allerprilste begin beschermwaardig is, verdient wettelijke bescherming”. Over euthanasie is het volgende te lezen: “Het menselijk leven is een kostbaar geschenk van God. Het leven blijft waardevol, ook wanneer een mens aan het einde van het leven met veel pijn en moeite geconfronteerd wordt”. Zeker, de vooruitgang in de medische weten schap stelt voor nieuwe problemen en afwegingen. Zeker, de omstandigheden kunnen schrijnend en ingewikkeld zijn, ook bij ongewenste zwangerschappen. Dat alles valt niet te ontkennen. Toch is het SGP-standpunt: naar het Bijbelse standpunt is niet de mens, maar God de Beschikker over leven en dood.

WEEK VAN HET LEVEN

Tijdens de week van het leven wordt specifiek aandacht gevraagd voor de beschermwaardigheid van het ongeboren leven. We zijn zo gewend geraakt(!) aan de bloedschulden in Nederland: rond de 30.000 abortussen per jaar. Bij herhalingen moeten wij als SGP wel daarop blijven hameren: een abortus is ingrijpen in een van God gegeven leven. David zong van dat wonderlijke Goddelijke werk in de baarmoeder in Psalm 139. Lees wat onze Statenvertalers daarbij opmerken. Zouden wij dan ingrijpen in dat leven? Wij kunnen beter met warmte rond hen staan die ongewenst zwanger zijn geraakt. Als wij onze eigen schuld zouden gevoelen evenals een Nehemia en Daniël, dan zou er veel liefde zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Banier | 32 Pagina's

Ontvangen leven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Banier | 32 Pagina's

PDF Bekijken