Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“De HEERE regeert”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“De HEERE regeert”

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“ De HEERE regeert” Psalm 93:1a

Bovenstaande belijdenis kwam onlangs van het Binnenhof. Helaas niet vanuit de regering. Wat zou het indrukwekkend zijn geweest als tijdens de toespraken tot ons volk deze of soortgelijke woorden geklonken hadden om ons erop te wijzen dat er Eén is die boven alles staat, Die het nooit uit de hand loopt, Die door gebeurtenissen tot ons spreekt en Die de enige Schuilplaats is in gevaar.

BELIJDENIS VAN DE IJSBOER

Het was echter niet de koning of de minister-president die deze belijdenis in Den Haag uitsprak, maar de ijsboer die aan het Binnenhof zijn waren aan de man brengt. Toen hem gevraagd werd wat hij ervan vond, vertelde hij dat hij in het coronavirus en alles eromheen God bezig zag.

Eerlijk gezegd is dat een beter antwoord dan wat onlangs een dominee op radio 1 gaf: “Dat God ons zoiets aandoet, daar ben ik heel terughoudend in… daar geloof ik niet zo in…” Wie echter de bovenstaande belijdenis serieus neemt, is daar niet zo makkelijk klaar mee. Wij belijden elke zondag: “Ik geloof in God de Vader, de almachtige, Schepper van hemel en van aarde”. En wij geloven ook dat God deze wereld niet heeft losgelaten, maar dat Hij regeert… Maar waarom gebeuren er dan zulke crises?

EEN VRAAG MET TWEE GEVAREN

Als je die vraag stelt, zijn er altijd twee gevaren. Het eerste is dat je teveel zegt, het tweede is dat je te weinig zegt. Aan de ene kant heb je mensen die precies kunnen zeggen waarom dit gebeurt. Alsof je als mens zomaar in Gods boek kunt kijken en weet waar God mee bezig is… Maar wat net zo goed gevaarlijk is, is dat je te weinig zegt. Rampen, ziekte – daar heeft God niets mee te maken. Dan ben je misschien van een hoop lastige vragen af, maar klopt dat?

Wie de Schrift goed leest, kan maar tot een conclusie komen: God heeft in alle dingen de hand en God houdt alles in de hand – ook als wij denken dat het uit de hand loopt.

ROEPSTEM TER HARTE NEMEN

Veel belangrijker dan theologiseren over crises is Gods roepstem daarin ter harte nemen. Dat is wat Jezus ons leert in Lukas 13. Jezus wil dat wij in rampen die gebeuren, Gods roepstem horen. Het is ‘Gods megafoon’ waarmee Hij een dove wereld wakker wil roepen. Wat de boodschap is? “Indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan”.

Als crises door de wereld gaan, in je leven komen, of je het bij anderen ziet: keer in tot jezelf. Roep niet God voor het gericht, maar stel jezelf voor het gericht. En belijd: “Ik ben, o Heer, Uw gramschap dubbel waardig”.

HET MEDICIJN DAT GENEEST

Wie dat belijdt, hoeft niet te vergaan. Er is er Een Die onze krankheden op zich genomen heeft. Ziek geworden van het virus van onze zonde is Hij het Medicijn geworden dat geneest. Het virus van de zonde is uitgewoed op Hem en nu is Hij resistent – en deelt die resistentie met ieder die tot Hem de toevlucht neemt. Wie tot Hem vlucht, hoeft niet meer te vergaan, maar mag het oordeel ontgaan – om eeuwig te wonen op een nieuwe wereld, een nieuwe schepping, waar geen virussen meer zijn - waar zelfs het virus van de zonde niet meer is, waar niemand meer zal zeggen: ik ben ziek. Want het volk dat daar woont, zal vergeving van hun ongerechtigheid hebben. (Jesaja 33)

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2020

De Banier | 32 Pagina's

“De HEERE regeert”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2020

De Banier | 32 Pagina's