Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NOG 268 DAGEN TE GAAN…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NOG 268 DAGEN TE GAAN…

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de vorige editie van De Banier gaven we aan dat we u ‘in de komende maanden op de hoogte wilden houden van onze activiteiten’. Om die reden bundelen we hier twee gesprekken in een serie over de Tweede Kamerverkiezingen 2021 (TK21). Deze keer spreken we met Maarten van Leeuwen (de voorzitter van de programmacommissie) en campagneleider André Flach.

Op de dag van de publicatie van deze Banier zijn er nog 268 dagen te gaan tot de datum waarop de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 gepland staan. Ook al is de toekomst ongewis, voor een politieke partij is het van belang om zich gedegen voor te bereiden op zo’n belangrijke datum. En dat je maar beter vroeg genoeg kunt beginnen, blijkt achter de schermen wel. De programmacommissie is al sinds november 2019 bezig met het verkiezingsprogramma. Je zou kunnen denken: de SGP is toch een koersvaste partij. Waarom beginnen ze daar nu al aan?

Zou het niet simpel volstaan als de programmacommissie het programma van vorige keer kopieert? Dat scheelt zeeën van tijd.

Van Leeuwen: “Als een verkiezingspro gramma louter de weergave zou zijn van ons beginsel, of anders gezegd onze Bijbelse kernwaarden, dan zouden we inderdaad kunnen volstaan met kopiëren en er hooguit nog redactioneel naar kijken. Maar een verkiezingsprogramma is de vertaalslag van onze Bijbelse kernwaarden naar de vraagstukken die voortkomen uit de actuele politiek-bestuurlijke situatie. Dat vraagt een inhoudelijke doordenking, een redactionele vertaalslag en een communicatieve uitwerking.”

Hoe komt het programma wél tot stand?

“De leden van de verkiezingsprogramma commissie worden benoemd door het hoofdbestuur. Naast enkele hb-leden, participeren hierin de fractieleden van de 1e en 2e Kamer, fractiemedewerkers bij toerbeurt voor hun beleidsbijdragen, de fractievoorlichter (tevens eindredacteur), een fractiemedewerker van de Eurofractie, medewerkers van het partijbureau, vertegenwoordigers van SGP-Jongeren, het WI, partijadviesraad en bestuurdersvereniging. In november 2019 zijn we gestart. De eerste bijeenkomsten in den Haag stonden in het teken van een brainstorm over de kernthema’s in relatie tot de kernwaarden, doelgroepen en de actuele situatie, de profileringsthema’s, het motto, de planning en een doorkijkje naar de campagnestrategie. Vanaf maart 2020 vergaderen we digitaal. Dat was best wel even wennen, niet in het minst voor de voorzitter. Maar het blijkt in de gegeven omstandigheden toch een redelijk alternatief te zijn.”

Worden er ook externe experts benaderd?

“Voorafgaande aan het schrijven van een hoofdstuk over een bepaald beleidsterrein, wordt er eerst een digitale expertmeeting georganiseerd met (ervarings) deskundigen uit de SGP-achterban. De aanbevelingen die dan uit deze vergaderingen komen, zijn belangrijke bouwstenen voor het verkiezingsprogramma.”

Begint elke partij zo vroeg, of doen wij dat omdat we politiek willen bedrijven die draait om inhoud?

“De meeste partijen zullen veel tijd nemen voor deze belangrijke en omvangrijke taak. Voor onze partij geldt in ieder geval dat het samenstellen van een verkiezingsprogramma op basis van een waardenvast Bijbels fundament, in rapport met de samenleving waarin we nu leven en communicatief verbindend naar de kiezers een zorgvuldige doordenking vereist. En dat in crisistijd!

Dat vraagt tijd voor bezinning en uitwerking en een diep besef van afhankelijkheid van wijsheid en zegen van de Heere. Als dat ons verbindt en een hartelijke samenwerking teweegbrengt, is het een vreugdevolle inspanning.”

Naast de vraag over het kopiëren en plakken van het verkiezingsprogramma is er nog zo’n voor de hand liggende, prikkelende vraag te stellen als het gaat om al onze inspanningen, al voor het goed en wel zomer is.

Nog 268 dagen te gaan en waarom nu al zoveel drukte? De SGP haalt toch wel drie zetels, of ze nu wel of geen campagne voeren…

Flach: “Het is begrijpelijk als zo’n vraag gesteld wordt. We hebben inderdaad een trouwe en belangstellende achterban en dat typeert ook de kracht en de stabiliteit van de SGP. Je kunt van ongeveer 60% van het totale aantal SGP-stemmers zeggen dat ze ‘automatisch’ weer de keuze voor onze partij maken. Juist ook voor deze groep is contact heel belangrijk. Mensen willen contact hebben met de SGP, met de SGP-kandidaten. Juist in deze tijd van corona is het dan belangrijk om daar bewust aan te werken, want ontmoetingen zijn veel beperkter.

Relaties met kiezers opbouwen kost ook veel tijd.” Lachend voegt hij toe: “vergelijk het met de bereidingstechniek ‘au bain-marie’: je moet het tijd geven om die chocola te smelten, want dan krijg je het beste resultaat. Verkiezingscampagne au bain-marie, dus.

Naast de trouwe kiezersgroep hebben we ook een ander deel wat niet zo vanzelfsprekend (opnieuw) voor ons kiest. Dat zijn dan bijvoorbeeld mensen die vanwege bepaalde specifieke standpunten in ons geïnteresseerd zijn. Daarop moeten wij ons dan natuurlijk wel profileren, want anders verdwijn je uit beeld.”

Een campagne kan natuurlijk niet zonder campagneleider (al begin ik na dat ‘au bain-marie’ toch ook wel aan een chef-kok te denken). Hoe kreeg de SGP André Flach als campagneleider?

“Voordat ik daarvoor gevraagd werd, is er overleg geweest tussen het hoofdbestuur en de SGP-fracties aan het Binnenhof. Vervolgens ben ik benaderd. Mijn belangrijkste taak is om ervoor te zorgen dat de SGP voldoende politieke kleur op de wangen heeft tijdens de campagne. Het profiel van de SGP moet duidelijk en aantrekkelijk zijn. We moeten allereerst herkenbaar zijn voor onze eigen achterban, want die willen en mogen we nooit uit het oog verliezen. Daarnaast is het belangrijk om met heldere standpunten in beeld te komen bij nieuwe kiezersgroepen.

Als campagneleider moet je goed snappen hoe politiek werkt en wat de kritieke punten zijn. Politieke sensitiviteit is daarbij cruciaal. Daarnaast zal ik veel afstemming hebben met onze lijsttrekker Kees van der Staaij en andere kandidaten.” 


SERIE TWEEDE KAMERVERKIEZINGEN 2021 (TK21)

Na de zomervakantie willen we in De Banier verder ingaan op de inhoud van de campagne en het verkiezingsprogramma.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020

De Banier | 32 Pagina's

NOG 268 DAGEN TE GAAN…

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020

De Banier | 32 Pagina's