Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doch…!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Doch…!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“ Doch de HEERE in de hoogte is geweldiger” Psalm 93:4a

Wat lijkt het alsof het gevaarlijke en mysterieuze COVID-19-virus alles op aarde beheerst en de geordende samenlevingen wereldwijd ontwricht. Wat zijn velen aan deze ziekte bezweken ook van ons reformatorische volksdeel in Nederland. Hoe ontzettend ingrijpend is het voor ons kerkvolk dat we niet zoals voorheen op de Dag des Heeren mogen opgaan naar Gods huis om ons te scharen rondom de prediking van Zijn eeuwigblijvend Woord.

Vertwijfeld vragen velen zich af: ”Wat zal het einde hiervan zijn? Welke negatieve invloed hebben deze ingrijpende maatregelen voor de toekomst van de Kerk?” Wat is veel geschreven en wat is er veel gesproken in de achterliggende maanden. Maar is er ook veel gebeden en schuld beleden in het verborgen voor de Heere? Was u het dan die in stilte uitriep voor de Heere: “Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE.” (Ps. 32:5a) Hoe noodzakelijk!

ALLES MOET MEEWERKEN

Juist ook in deze bange dagen onder het oordeel klonk het Woord gepredikt door Gods geroepen knechten. Het mocht ondanks alles doordringen in onze huiskamers. Hoe bemoedigend is dan het Woord des Heeren dat we lezen in ons tekstwoord uit Psalm 93:4a: ‘Doch de HEERE in de hoogte is geweldiger’, Hij staat boven alles en Hij houdt alles in Zijn handen. Niets geschiedt er zonder Zijn heilige wil. Alles, ook het coronavirus, moet meewerken ten goede tot de toebrenging van Zijn Kerk. Niet één van Zijn kinderen zal er gemist worden. Onze tekst is de echo op Christus Woord tot Zijn Kerk: “En Jezus bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.”

(Matth. 28:18)

BEMOEDIGENDE PSALM

In vers 1 van deze korte en bemoedigende psalm lezen we: “De HEERE regeert, Hij is met hoogheid bekleed, de HEERE is bekleed met sterkte, Hij heeft Zich omgord. Ook is de wereld bevestigd, zij zal niet wankelen.” De kanttekening bij deze woorden zegt dan zo opmerkelijk: “Deze grote zwaarte des aardrijks wordt door Zijn kracht alleen gehouden in haar evenwicht, zodat zij in het minst noch aan de ene noch aan de andere zijde wijkt. Alzo zal ook de Heere Zijn kerk door de ganse wereld staande houden en beschermen.” Hij is de HEERE, de Verbondsgod.

Hij laat nooit varen het werk van Zijn handen. In de bangste tijden zal Hij tot het einde toe Zijn heerlijke belofte vervullen: “Zij zullen U vrezen, zolang de zon en maan zullen zijn, van geslacht tot geslacht.” (Ps. 72:5)

GETUIGEN MET HART EN MOND

Moge de Heere onder ons uitgieten de Geest der genade en der gebeden voor de vervulling van Zijn beloften. Hij geve onder ons veel gebed aan de troon der genade voor onze vertegenwoordigers van onze Staatkundig Gereformeerde Partij om met veel vrijmoedigheid en met wijsheid van zichzelf te mogen afwijzen en te getuigen met hart en mond: “Doch de HEERE in de hoogte is geweldiger dan het bruisen van grote wateren, dan de geweldige baren der zee.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Banier | 32 Pagina's

Doch…!

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Banier | 32 Pagina's