Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CAMPAGNE IN CORONATIJD…

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

CAMPAGNE IN CORONATIJD…

6 minuten leestijd

Nog minder dan 200 dagen campagnetijd tot de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021 (TK21). Wat is volgens campagneleider André Flach het doel van de SGP-campagne? En hoe bereikt de SGP de kiezer?

“Natuurlijk ga je een verkiezingscampagne altijd in met als doel zetelbehoud, groei van aantal kiezers of zelfs zetelwinst. Die ambitie is er ook voor deze campagne. Toch is de focus niet alleen op getalsmatige resultaten gericht. Ik herinner me een slotbijeenkomst van een campagne in de tijd dat de SGP schommelde tussen twee en drie zetels. Een dominee sprak toen over de geschiedenis uit 2 Koningen 6 van Elisa die met zijn dienaar omsingeld was door een overmacht van Syriërs. Elisa stelde zijn bange knecht gerust met de woorden: ‘Vrees niet; want die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn’. Als we die Bijbelse hoop in het oog houden, kunnen we met vertrouwen de verkiezingen tegemoetzien. Een succesvolle campagne zit niet alleen in grote(re) getallen, maar óók in of we de Bijbelse boodschap kunnen uitdragen op plaatsen waar dat normaal niet gebeurt.”

De campagne zal door Covid-19 anders zijn. Hoe gaan we bestaande en nieuwe kiezers bereiken?

“In gesprek zijn met onze kiezers blijft belangrijk. Dat zullen we doen door bijeenkomsten, debatten en werkbezoeken, uiteraard indien toegestaan en coronaproof. Doordat massale bijeenkomsten in de komende maanden niet mogelijk zijn, zetten we meer dan in 2017 in op het digitaal bereiken van mensen die geïnteresseerd zijn in de standpunten van de SGP. Hoe we dat doen, daarover hoop ik in de volgende Banier te vertellen.”

Op welke doelgroepen richt de SGP zich tijdens de campagne?

“Als eerste geven wij veel aandacht aan onze trouwe (reformatorische) achterban. Trouw moet immers van twee kanten komen. Daarnaast richten wij ons op christenen in het algemeen die onze Bijbelse uitgangspunten op bepaalde thema’s belangrijk vinden. De derde groep bestaat uit kiezers die door een specifiek onderwerp uit ons programma op ons stemmen, bijvoorbeeld rond Israël, Europa of de toekomst van boeren in Nederland.”

Dat is nogal een brede groep aan potentiële kiezers…

“Dat is inderdaad een behoorlijke opgave. We hebben straks een prachtig verkiezingsprogramma met waardevolle standpunten. Waar we voor moeten zorgen, is dat precies die onderwerpen die de verschillende kiezersgroepen interesseren bij hen komen, op een manier waarop zij graag geïnformeerd worden. Voor de een is dat door een mooi verdiepend interview in de krant, de ander kijkt liever een korte video met een heldere boodschap op YouTube, een derde bezoekt graag een bijeenkomst in een zaal. Achter de schermen hebben we dat inmiddels zo ver mogelijk uitgewerkt. Bij alle middelen die we inzetten, gaat het om het contact met de kiezer. Niet alleen zenden, maar ook onderlinge verbinding rondom onze Bijbels gefundeerde standpunten. Al met al is het heel veel werk voor de kandidaten en het campagneteam. De zegen van de Heere is daarbij onmisbaar. We zijn de campagne begonnen met Psalm 127: ‘Zo de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan’. Dat geeft moed en rust tegelijk.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Banier | 32 Pagina's

CAMPAGNE IN CORONATIJD…

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Banier | 32 Pagina's

PDF Bekijken