Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“De beginselen der partij eischen ontplooiïng”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“De beginselen der partij eischen ontplooiïng”

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo verantwoordde ds. G.H. Kersten de komst van het blad in het eerste nummer van De Banier op 5 mei 1921. Ons blad bestaat 100 jaar en dat is voldoende reden om er aandacht aan te besteden. Dat hopen we in dit nummer en in de komende maanden ook te gaan doen. Ik beveel u daarom onder meer de meditatie van ds. Mulder en het mooie overzichtsartikel van Ewart Bosma van harte aan. In mijn bijdrage komt vooral het eerste nummer aan de orde. Ik ga met u na de naam en het doel, de introductie en de inhoud. Daarnaast schets ik een aantal overeenkomsten met De Banier anno 2021.

NAAM EN DOEL

Waarom als naam De Banier? “U voelt reeds, we hebben aan de strijd gedacht”, aldus ds. Kersten. Een banier verzamelt de soldaten, bezielt en bevordert de saamhorigheid.” Nog een mooie omschrijving: “Laat er nog zoveel onderling geschil zijn, één oog op de wapperende banier doet alle geschil vlieden voor den band die samenbindt”. De politieke strijd die aangebonden wordt, is voor de SGP eigenlijk een geestelijke strijd. De Banier geeft getuigenis tegen de geest van de tijd en roept het hele volk op om naar Gods wet te leven.

Al sinds de oprichting van de SGP in 1918 was er al het verlangen naar een eigen orgaan. De Bijbelse beginselen van de partij moesten uitgewerkt worden en vertaald naar de politieke vraagstukken van die tijd. Het blad kon voor verbinding tussen de kiesverenigingen en partijleden zorgen. Allerlei vragen die eerst per aparte brief bij het hoofdbestuur binnen kwamen, konden nu via een gezamenlijk blad behandeld worden. Kortom: wij kunnen in 2021 niet anders zeggen dat de komst van De Banier honderd jaar geleden een noodzakelijke maar ook een gouden greep is geweest. Het was toen een van de weinige communicatiemiddelen.

INTRODUCTIE

“En hierbij heb ik (ds. Kersten) ’t genoegen U ’t eerste Nommer van De Banier ter kennismaking aan te bieden, in de hoop dat ge u als abonnee zult opgeven. De prijs is gesteld op één gulden per jaar. Ge zult toestemmen bij de hooge papierprijzen en hooge portokosten, een koopje nietwaar?” Voor twaalf nummers, het was in het begin een maandblad, was de prijs inderdaad laag. Ds. Kersten was ondernemend. Er moesten maar veel advertenties in komen, dat leverde geld op. “Adverteert naar hartenlust, ge zult er 6.000 lezers bereiken”. En zo zien we veel advertenties. Van prima handgelezen bruine boonen uit Waarde tot biezen matten uit Genemuiden. Van rijwielen en banden uit Krabbendijke tot sigaren en sigaretten uit Sliedrecht. Dit mag je nu nauwelijks meer opschrijven! Gelukkig verkochten ze daar ook thee en koffie! Boeken en bijbels uit Tholen en Gero zilver uit Zeist. De hele Biblebelt werd zichtbaar vanuit de advertenties.

Bij het tweede nummer werd er bij alle 6.000 abonnees een extra nummer gestopt met de mededeling dat er niet aan getwijfeld werd dat iedere abonnee een nieuwe abonnee aanbracht.

INHOUD

De uitgave was sober. Het formaat was ongeveer gelijk aan de huidige pagina’s van het Reformatorisch Dagblad. Er waren drie bladzijden met alleen maar tekst in kleine letters en een pagina advertenties. De mensen vonden het toen normaal om grote lappen tekst te lezen. Dit is wel een beetje veranderd! Dat geldt natuurlijk ook de lay-out.

De opzet van het eerste nummer was eigenlijk zoals wij die nóg kennen. Een meditatie van een predikant, een grote rubriek van de partijleider ds. Kersten, die schreef over de politieke thema’s die hij in de Tweede Kamer meemaakte. Altijd een artikel met uitleg van één van de beginselen, als een soort vormingscursus. Daarnaast verslagen van vergaderingen. Op den Kijktoren, een soort voorloper van een column over allerlei zaken, door een schrijver die zich meneer Kijkuit noemde, een verre ‘voorvader’ dus van onze Menno de Bruyne. Dit wat betreft de opzet.

DIEPGANG EN OVEREENKOMSTEN

Maar nu de echte inhoud. In het kader van dit artikel kan ik hier maar een paar dingen over schrijven. In de eerste plaats gaat men bij de SGP uit van beginselpolitiek. Het valt op dat ds. Kersten, maar ook de andere schrijvers, diepgaande beschouwingen schreven over politieke thema’s die er toen speelden, zoals vaccinatiedwang en een nieuwe invaliditeitswet. Daarbij werd er altijd teruggegrepen op de beginselen zoals men die kon vinden in het Woord van God. Van daaruit moest men de politieke vraagstukken benaderen. Politiek bedrijven om macht te krijgen mag niet het doel zijn. Men zag in het politiek samengaan van de protestants-christelijke partijen, de ARP (Anti-Revolutionaire Partij) en CHU (Christelijk-Historische Unie) met de rooms-katholieken (Katholieke Volkspartij) zo’n vorm van machtspolitiek. “Machtspolitiek doodt beginselpolitiek”, aldus ds. Kersten. Samenwerking met andere politieke partijen mag niet ten koste gaan van de eigen beginselen. Dit alles onderschrijven we nog steeds anno 2021.

Ten tweede had men oog voor de tijdgeest die gevaarlijk was. In die tijd:

“‘t Socialisme groeit. Rome groeit schrikbarend. Op nu mannen: tegen den ontzettende stroom, die ons dreigt te verslinden. Om het behoud van ons volk roep ik u toe: Staat als een enig man, houd uw beginsel vast”.

Hier zien we dat de tijdgeest wel andere verschijningsvormen aanneemt in de loop van de geschiedenis. De thema’s van nu zijn bijvoorbeeld de doorgeslagen liberale vrijheidsdrang van de moderne mens, die zijn eigen leven wil beheersen en zelf eventueel wil beëindigen.

Gedachten die we bij D66 tegenkomen. Maar ook de ‘genderideologie’ die als een tsunami over ons land en de hele wereld rolt. Per definitie is de tijdgeest in de meeste tijden een gevaar voor christenen. Maar moeten we in onze dagen niet zeggen dat de tijdgeest in ons land ronduit antichristelijk is? Moeten we niet zeggen dat de SGP juist dáárom nu een opdracht heeft om zich met Gods hulp daartegen te verweren? Dat is nodig om getuigenis te geven dat het goed en heilzaam voor een volk is om God te dienen. Een zware opdracht voor onze vertegenwoordigers in de Kamers en andere raadszalen.

Ten slotte wordt er in het eerste stuk Aan de lezers gewezen op het verval van het Nederlandse volk en op de schuld die er ligt. Maar… dat is in de eerste plaats ónze schuld. Daarom past altijd ootmoed, aldus ds. Kersten. “Welnu, moge de Heere ons verwaardigen in het politieke leven getrouw te worden en onwankelbaar te staan.”

Erkenning van ónze schuld, een ootmoedige houding en het gebed om getrouw te mogen blijven. Dit vormt het hart van de SGP, toen en nu. Deze belijdenis verenigt ons rond De Banier. 


Hoofdredacteuren

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2021

De Banier | 64 Pagina's

“De beginselen der partij eischen ontplooiïng”

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2021

De Banier | 64 Pagina's