Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Babylonische spraakverwarring

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Babylonische spraakverwarring

8 minuten leestijd

Zelden hingen er tijdens de jaarlijkse algemene beschouwingen zulke donkere wolken boven ons land. Vrijwel op elk terrein is er wel sprake van crisis, of het nu gaat om ons voedsel of de vrede, energie of de opvang van asielzoekers, de woningbouw of de zorg. Het vertrouwen in de bestuurders bevindt zich op een dieptepunt en in de samenleving vertaalt het verkillen van de liefde zich in loopgravenoorlogen tussen mensen en groepen van mensen, tot in de Tweede Kamer aan toe.

Deze spraakverwarring was de leidraad in de SGP-bijdrage aan de algemene politieke beschouwingen. Kees van der Staaij gebruikte daarbij het beeld van de geschiedenis van de torenbouw van Babel. Hieronder een selectie uit de bijdrage aan het debat. Te beginnen met de inleiding.

Samenklonteren

“Iedereen kent hopelijk de geschiedenis van de torenbouw van Babel. Dat verhaal is na te lezen in Genesis 11. Die toren moest zó hoog worden, dat die tot in de hemel zou reiken. De mensen wilden niet naar God luisteren en zich over de aarde verspreiden. Ze wilden naam maken en trokken hun eigen plan: samenklonteren in een stad. Die hoogmoed werd afgestraft en leidde tot een totale spraakverwarring.

Babylonische Spraakverwarring

Het is een gevleugelde uitspraak geworden. Ik hoorde eens een verhaal over een oude man die in Amerika aankwam, maar alleen Nederlands sprak. Hij kon niet begrijpen dat die Amerikanen zijn moedertaal niet verstonden. Van de weeromstuit ging hij steeds harder praten. Het werd een Babylonische spraakverwarring.

Je kunt er meewarig om lachen, maar doen wij niet hetzelfde? Op Twitter, in andere sociale media? Op steeds hogere toon praten we langs elkaar heen. Zonder het uitroepteken van de veront-waardiging lijkt niemand meer gehoord te worden. Steeds harder spreken, de grenzen van het betamelijke oprekken in de hoop aandacht te krijgen, met als gevolg dat wantrouwen het wint van het broodnodige vertrouwen. Daardoor praten we langs elkaar heen, ook hier, in deze vergaderzaal.”

Boerenerf

Na deze algemene introductie, werd het thema spraakverwarring uitgewerkt op een aantal terreinen. Een paar voorbeelden.

“Er is spraakverwarring tussen stad en platteland. Iemand typeerde de stikstofgesprekken onder leiding van gespreksleider Remkes letterlijk als ‘Babylonische spraakverwarring’. De bestuurlijke en politieke logica van Den Haag spoort vaak niet met de werkelijkheid van het boerenerf.

Spraakverwarring tussen progressief en conservatief. Een actieve voorhoede wil de rest van Nederland - en liefst nog de hele wereld - het progressieve abc bijbrengen, of het nu over abortus, drugs, of lhbti-rechten gaat. Spraakverwarring en onbegrip is het resultaat.

Spraakverwarring is er ook binnen de overheid. De kantoortorens van de ministeries reiken in Den Haag heel hoog, maar alle communicatiemedewerkers kunnen niet voorkomen dat veel burgers de politiek niet meer volgen en politici zijn gaan wantrouwen. Zie de onrustbarende cijfers die hierover gisteren zijn gepubliceerd.

Natuurlijk, zonder ideaal, zonder heldere doelen, gaat het niet. Maar het begint met: meer bescheidenheid. Geen overmoed, maar ootmoed. Niet alleen de Bijbel, ook de oude Grieken leren ons dat overmoed een grote zonde is. Wij zijn niet maakbaar, wij kunnen niet het paradijs op aarde bewerkstelligen. Is de les van corona en de toeslagen niet dat er oog moet zijn voor de menselijke maat, begrip voor het menselijk tekort?

Rondkomcrisis

Waar veel mensen letterlijk wakker van liggen, is de ‘rondkomcrisis’. De torenhoge energierekeningen en de stijgende prijzen in de supermarkt. Iedereen gaat de gevolgen merken, maar ik mag toch hopen dat het kabinet eerlijk aangeeft waar we rekening mee moeten houden en ervoor zorgt dat de pijn het kleinst is voor de mensen die het ‘t moeilijkst hebben. Ik wijs daarbij met name op die gezinnen die van één inkomen moeten zien rond te komen en op grotere gezinnen, die nu eenmaal meer energie gebruiken. Worden zij voldoende geholpen met het prijsplafond?

Ik vraag opnieuw aandacht voor het cruciale punt van het perspectief voor de boeren en de vissers. Te veel blijft vaag. Tegelijk brengt de klem van het stikstoftijdpad 2030 veel bedrijven nodeloos in de problemen. De SGP pleit voor écht perspectief en meer tijd.”

Bruegel De Oudere

Zoals vrijwel ieder jaar, ‘illustreerde’ Van der Staaij zijn bijdrage met een voorwerp. Dat was dit jaar een schilderij van de Zuid-Nederlandse schilder in de 16 e eeuw, Pieter Bruegel de Oude. Bruegel maakte een wereldberoemd geworden schilderij van de toren van Babel. Van een afstandje is alleen een enorme bouwplaats te zien met de onderkant van een immense toren, maar als je dichtbij gaat kijken zie meer dan duizend minuscule figuurtjes, mensen die allemaal hun steentje en steentjes bijdragen aan de torenbouw. Het was overigens niet het echte originele schilderij, dat mogelijk miljoenen waard is, maar een tot in de kleinste details nageschilderde reproductie. Deze ‘Bruegel’ werd door twee Kamerbodes even de zaal ingedragen en getoond.

Van der Staaij: “De toren van Babel zoals Bruegel die schilderde, doet trouwens denken aan het Colosseum in Rome. Niet gek, Bruegel is daar ook geweest. Onlangs hoorde ik nog een andere vergelijking: de toren lijkt ook verrassend veel op het gebouw van het Europees Parlement in Straatsburg. De overeenkomsten zijn inderdaad frappant. Ook de EU zou wat bescheidener kunnen en moeten zijn. Komen we niet herhaaldelijk in de problemen doordat we ons in Europees of VN-verband vastleggen op overmoedige, al te precieze en bindende regels die in Nederland totaal anders uitpakken dan in bijvoorbeeld Duitsland, Spanje of Zweden, of het nu over stikstof gaat, of over de opvang van vluchtelingen. Zo raken we steeds meer verstrikt in een net van regels en beheersingsdrang, die van lieverlee de essentie van politiek en democratie ondermijnt. Democratie betekent immers vrije politieke keuzes maken na een zorgvuldige afweging van belangen, waarden en mogelijkheden. De SGP pleit ervoor de Europese regels kritisch door te lichten, ruimte te bieden voor maatwerk in de verschillende landen.

Minstens zo belangrijk als de torens van de overheidsinstellingen, zijn die van de oppermachtige wereldomspannende ondernemingen en banken. Ze zijn zó hoog verheven, dat ook de salarissen totaal zijn losgezongen van hun omgeving. De verschillen tussen wat andere harde werkers verdienen en wat aan de top bijeengegraaid wordt, is niet te verantwoorden. De SGP wil dat het kabinet ons midden- en kleinbedrijf, dat maatschappelijk van zoveel waarde is, ondersteunt en stimuleert.

Mensen die niet meekunnen in de torenbouw van allerhande systemen raken vaak in de knel. Dan wint de hopeloosheid het van de hoop. Ik noem daklozen, zwervers, verwarde personen en mensen met een beperking. Tijdens een rondetafelgesprek zei een ervaringsdeskundige: ‘Jullie systemen zijn verward!’ Ik kon hem geen ongelijk geven.”

Geen Babel Maar Bijbel

De SGP-redevoering werd afgesloten met een slot waarin ook een toepassing zat. Een waarschuwing voor hoogmoed én dat heil en zegen alleen te verwachten zijn van Boven.

“Het verhaal van de torenbouw gaat over hoogmoed, te veel vertrouwen in het eigen kunnen. Maar het gaat ook over de mens die zijn eigen weg wil gaan, zelf heer en meester wil zijn over zijn leven, niet de weg gaan die de Schepper wijst. Al honderd jaar verwijst de SGP in dit parlement naar de goede ordeningen en leefregels die God in Zijn Woord geeft: geen Babel, maar Bijbel. Waarden zoals een wekelijkse dag van rust, trouw aan wie je trouw beloofde, bescherming van pril, ongeboren leven en van oud, kwetsbaar leven tegen menselijke overmoed.

Oog in oog met allerlei problemen, moeten we vaststellen dat er veel werk te doen is, voor overheid én samenleving. Het is goed om daar samen met elkaar de schouders onder te zetten. Maar laten we tegelijk beseffen: het leven is niet maakbaar. Lijden en gebrokenheid zullen blijven bestaan. Let op de donkere wolken, hoog in de toren. Het nieuwe Jeruzalem is geen resultaat van mensen die opklimmen tot God. De zegen komt van boven, van een God die neerdaalt en in Christus de mensen nabijkomt.

Weet u welke geschiedenis in de Bijbel de tegenhanger is van die over de toren van Babel? Dat is Pinksteren. Door Gods Geest gingen duizenden mensen vanuit allerlei talen en landen en volken elkaar opeens verstaan. “Want de Geest spreekt alle talen. En doet ons elkaar verstaan.” Het resultaat was niet geldingsdrang, maar enthousiasme om met vreugde elkaar te dienen. Ze gingen een gemeenschappelijke taal spreken van liefde en dienstbetoon. Die Pinkstergeest wens ik ons hele parlement en alle bewindslieden van harte toe.” 


Wat zijn de Algemene politieke beschouwingen?

Na de troonrede van de koning op Prinsjesdag brengt de minister van Financiën het koffertje (opschrift: ‘Derde dinsdag in september’) naar de Tweede Kamer en presenteert daar de plannen van het kabinet.

Op de twee dagen na Prinsjesdag debatteert de Tweede Kamer over de miljoenennota en de rijksbegroting. Dit debat noemen we de Algemene politieke beschouwingen (APB). Er is veel media-aandacht voor dit debat.

De SGP staat bekend om haar bijzondere bijdragen aan de APB. Kees van der Staaij neemt vaak een voorwerp mee, of gebruikt een symbolisch beeld uit de Nederlandse cultuur.

Een paar weken na de APB volgt het debat over de financiën. De financiële woordvoerders van de partijen debatteren dan tijdens de Algemene financiële beschouwingen met de minister en staatssecretarissen van Financiën over de rijksbegroting.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2022

De Banier | 32 Pagina's

Babylonische spraakverwarring

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2022

De Banier | 32 Pagina's