Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Debatteren kun je leren’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Debatteren kun je leren’

3 minuten leestijd

Wie openstaat voor argumenten, zal politiek nooit saai vinden. Alle argumenten kunnen bijdragen aan een afgewogen besluit. Goed debatteren is daarom belangrijk. En jong geleerd is oud gedaan!

Eerst reageerden de leerlingen sceptisch. Praten over politiek? Blèh, dat is vast moeilijk en saai! Op het scherm was zonet een stelling verschenen: “Er moet een Europees leger komen voor een sterk en stabiel Europa”.

Wat moet je daar nu van vinden? Maar na een lesje ‘tips and tricks’ over debatteren, bleek het juist erg leuk en vooral leerzaam. Door argumenten voor en tegen een onderwerp te bespreken, kwamen ze tot nieuwe inzichten.

Het Van Lodenstein College in Kesteren (gemeente Neder- Betuwe) was op het idee van een debatdag gekomen. De school had met SGPJ Oost-Betuwe prikkelende stellingen opgesteld om te bespreken. Namens onze SGP mocht ik dat debat leiden.

Debatteren kun je leren, dat bleek wel. Het zou een vak op school kunnen zijn. Scholieren kunnen nog zoveel spreekbeurten houden: debatteren is toch een andere vaardigheid. Jong geleerd is oud gedaan. De havo- en vwo 4-leerlingen zochten argumenten voor en tegen, alsof ze politici waren van CDA, SP, VVD of SGP. Je zag ze loskomen. Eerst de ‘haantjes de voorste’ uiteraard. Gaandeweg raakten ook de anderen steeds losser en vonden ze zo sterk mogelijke argumenten.

Openstaan

Belangrijk is: door samen over een onderwerp te praten, kun je tot nieuwe inzichten komen. Dat is eigenlijk de kern, of het nu in een klaslokaal is, of in een gemeenteraad, of in het Europees Parlement. Niet door in het eigen gelijk te blijven hangen, maar open te staan voor argumenten. En die argumenten zo nodig te weerleggen of over te nemen. Luisteren leidt tot leren. Alleen op die manier kan de politiek komen tot een goed afgewogen besluit.

En goed afgewogen besluiten nemen, daar gaat het toch om bij het bestuur van een gebied of organisatie.

Politiek is daarmee eigenlijk een vorm van naastenliefde: we willen de samenleving zo goed mogelijk inrichten voor onze medemensen. Met zorg voor de schepping, in de overtuiging dat uiteindelijk niet de mens maar God regeert.

Leger

De stelling over een EU-leger prikkelde inderdaad de gedachten, zoals bedoeld was. Ik verdedigde dat een EU-leger geen goed idee is. We moeten onze legers versterken, niet samenvoegen. Dus, zoals het nu gaat binnen de NAVO. Wie zou trouwens het commando moeten voeren over een EU-leger? Beslist de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen dan over onze militairen en ons grondgebied? Hopelijk niet. Beter kan Nederland zelf in eigen hand houden waar we onze militairen naartoe sturen. Want zij wagen daar hun leven.

De leerlingen raakten gelukkig dubbel overtuigd: zowel van deze stelling, als van de visie dat politiek helemaal niet saai is! 

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2022

De Banier | 32 Pagina's

‘Debatteren kun je leren’

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2022

De Banier | 32 Pagina's