De Voor- En Nadelen Van De Moderne Media In Het Politieke Debat
In de hedendaagse politiek spelen moderne media een steeds grotere rol. Politici zijn druk met twitteren, tiktokken, instagrammen en doen veel moeite om hun publiek op deze nieuwe manieren te bereiken. Dit maakt dat politici zelf ook volop in de schijnwerpers staan.
In de negentiende eeuw was het parlement een plaats waar deftige heren in betrekkelijke rust konden beraadslagen over het landsbelang. De opkomst van de moderne media en technieken voor massacommunicatie veranderde dit. De nadruk kwam steeds meer te liggen op de uiterlijke presentatie van politici. Politici die op een aanstekelijke manier hun verhaal wisten te vertellen, kregen meer stemmen dan de politici bij wie de presentatie aan de saaie kant was, maar die inhoudelijk een samenhangender boodschap hadden. Sinds de opkomst van het internet en de sociale media is dit effect alleen nog maar versterkt.
Make-Up
De moderne media veranderden de aard van het politieke debat wezenlijk. Dit wordt geïllustreerd door een bekende gebeurtenis uit de Verenigde Staten: het eerste live op televisie uitgezonden debat tussen twee presidentskandidaten, John F. Kennedy en Richard Nixon in 1960. Kennedy pakte dit, zo bleek achteraf, handiger aan dan Nixon. Hij maakte gebruik van de make-up, terwijl Nixon dat weigerde. Nixon kwam bovendien net terug van een ziekenhuisopname en zag er niet fit uit. Kennedy liet daarentegen een veel betere indruk achter. Na afloop van het debat werd onder het publiek gepeild welke kandidaat men het beste vond. De televisiekijkers kozen voor Kennedy, terwijl degenen die het debat alleen via de radio gevolgd hadden, stelden dat beide kandidaten even sterk waren.
Glas
Zoals het voorbeeld van Kennedy en Nixon laat zien, is het gevaar aanwezig dat de uiterlijke presentatie beslissend wordt en niet de inhoud. Dit is een reden om kritisch te zijn op de rol die de media nu spelen in het debat. Anderzijds is openheid een belangrijk onderdeel van de democratie. Niet voor niets bevat het (oude) gebouw van de Tweede Kamer zoveel glas: dit moet doorzichtigheid en transparantie uitstralen. Het volk mag zien en kan zien wat haar vertegenwoordigers in Den Haag doen. En via de moderne media zijn politici zichtbaarder dan ooit.
Bewust
De grote invloed van de media vraagt wel om verantwoordelijkheidsbesef. De media zelf, maar ook politici en kiezers, moeten zich bewust zijn van de grote impact die de media kunnen hebben en moeten er daarom op een bewuste manier gebruik van maken. Verder geldt dat zowel media, politici als de kiezers ervoor moeten waken dat het vooral nog om de uiterlijke presentatie en niet meer om de inhoud gaat. Wanneer dit gebeurt kunnen de moderne media zeker een positieve bijdrage leveren aan de zichtbaarheid van de politiek.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022
De Banier | 32 Pagina's