Afschaffing van de slavernij
De schaduwen van de geschiedenis zijn soms lang, heel lang. Als dat de afgelopen tijd ergens zichtbaar was, is dat wel in de discussie over ‘ons’ slavernijverleden. Daar zitten zóveel facetten aan, dat het soms lastig is om daarin een positie te bepalen.
Neem het aanbieden van excuses. Wie moet dat doen en wie niet? Aan wie en aan wie niet? Er was politieke heisa over en er zijn zelfs rechtszaken over gevoerd. Dat voelt ongemakkelijk. Daar komt bij dat de huidige discussie wortelt in het ‘wokisme’, een extreem revolutionair uit Amerika overgewaaid gelijkheidsdenken, niet alleen over rassen, maar ook over bijvoorbeeld gender en seksualiteit.
Startschot Réveil
Los van de discussie nu: er kan geen twijfel over bestaan dat er in het verleden, ook in Bijbels licht, dingen zijn gebeurd die absoluut niet kunnen. Het is mooi om te zien dat de grondlegger van de christelijke politiek in Nederland, Groen van Prinsterer, in Nederland een van de meest vooraanstaande voorstanders was van het afschaffen van de slavernij. Er is zelfs gezegd dat de antislavernijorganisatie van 1841/1842 het startschot was van het ‘maatschappelijk’ Réveil.
Een van de initiatieven van die organisatie was een petitie (‘adres’) aan koning Willem II. Daaruit enkele treffende citaten 1 :
“Sire! De ondertekenaars van deze petitie willen u eerbiedig verzoeken om toestemming te geven voor het oprichten van een vereniging die zich inzet voor de afschaffing van de slavernij. Hierbij bieden wij u de statuten van deze vereniging aan, met daarbij de beweegredenen om deze aanvraag in te dienen.
Verschrikkingen
Het is onze overtuiging dat de slavernij niet te verenigen is met de letter en geest van het Evangelie die door Uzelf en door het Nederlandse volk wordt beleden. Gelukkig is de behandeling van de slaven in onze overzeese gebiedsdelen relatief goed, zeker als je het vergelijkt met de vele verschrikkingen waar slaven in koloniën van andere landen onder lijden. Dat neemt niet weg dat ieder onbevooroordeeld mens zal moeten erkennen dat slavernij per definitie strijdt met het geloof dat uit Gods liefde voor zondaren voortvloeit, dat mensen elkaar lief hebben en elkaar behandelen zoals ze zélf behandeld willen worden.
Daar komt nog dit bij: de verkondiging van Gods Woord aan slaven heeft inderdaad soms vrucht mogen afwerpen. Maar het resultaat van deze prediking was, als gevolg van de toestand waarin slaven verkeren, gering. Door de slaven vrij te laten, komt de deur voor het brengen van het Evangelie wijder open te staan, al was het maar omdat óók hun voormalige eigenaars, de plantagehouders, het belang inzien van veiligheid en rust in de samenleving.
Dat het christelijk geloof een kracht ten goede is als het gaat om het afschaffen van de slavernij, blijkt ook uit de geschiedenis toen in de Middeleeuwen de ketenen van het lijfeigenschap verbroken werden. Het is ook nu te zien in Engeland, waar christenen het langdurige en heftige verzet tegen de afschaffing van de slavernij hebben weten te breken.
De ondergetekenden vleien zich met de gedachte en hoop dat deze argumenten ook Uwe Majesteit ervan hebben overtuigd dat de slavernij in een christelijk land als het onze geen plaats mag hebben. Dat levert zeker bezwaren en moeilijkheden op. Ook zal het ons wat kosten, maar die wegen nooit op tegen de morele winst die daartegenover staat.”
1 De 19e-eeuwse zinnen en woorden zijn ‘vertaald’ in hedendaags Nederlands.
Bezoek De ‘Bunker’
Tijdens het voorjaarsreces hoop ik weer een rondleiding te verzorgen. Het laatste stukje Binnenhof dat nog (tot de zomer?) open is en daarna een kijkje in de ‘bunker’ waar de Tweede Kamer nu tijdelijk zit.
De datum: zaterdag 25 februari.
Belangstellenden kunnen zich opgeven met een mailtje, een belletje of een appje via:
mdebruyne@tweedekamer.nl
06 12 54 17 41
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 2023
De Banier | 32 Pagina's