Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Franse kapstok

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Franse kapstok

5 minuten leestijd

anaf volgende week leren jullie een nieuwe taal!’ De klas % Ê luistert meteen als ik dit zeg. Dat klinkt interessant. 'Chinees?’ 'Duits?' Er blijken voorkeuren te zijn. Maar ik weet wat er komt: 'Nee jongens, we gaan Frans leren!’ 'Waarom Frans, juf, bent u daar heel goed in? Gaat u dan ook Frans praten, net zoals u Engels spreekt?’ Oei, daar had ik niet op gerekend. Mijn eigen Franse leeravontuur was nogal onfortuinlijk. Veel verder dan tellen tot tien en het vervoegen van het werkwoord "être” ben ik niet gekomen.

'Eerlijk gezegd, jongens en meiden, is mijn Frans erg slecht.’ De klas joelt als ik vertel wat mijn cijfers waren. 'En daarom gaan jullie alvast een beetje Frans leren! Volgend jaar gaat het jullie dan vast lukken!’ Hele lessen Frans gaan het niet worden, maar een kleine woordenschat kan ik ze wel aanbieden. Zo leren ze un, deux, trois, maar ook de kleuren en lichaamsdelen. De klas wordt zo enthousiast dat ze ook zelf met thema’s aankomen. Animaux de la ferme of les vêtements: de meesten draaien hun hand er niet voor om.

Natuurlijk is het handig om wat Frans te leren, maar het is voor mij vooral een kapstok om leerlingen te dwingen te plannen en écht te leren. En die opzet slaagt. Sommige leerlingen komen me drie dagen voor de repetitie al vertellen dat ze alles al hebben geleerd. En passant vertelt een moeder ook wat op te pikken van het Franse huiswerk dat gestampt wordt aan de keukentafel. Deze leerlingen krijgen hun verdiende negen of tien en laten het trots thuis zien.

Zoals verwacht, gaan er ook een paar onverbiddelijk onderuit. Juist de slimme vwo’ertjes heb ik hiermee te pakken. Zij plannen nooit, hebben aan twee keer overkijken genoeg en lopen nu tegen de lamp. De eerste resultaten vallen voor hen niet mee: er wordt flink geslikt als er een vier boven aan het blad prijkt. Daar is werk aan de winkel. De klas deelt met elkaar strategieën om de woordjes te leren en een goede planner vertelt hoe ze het huiswerk in stukjes verdeelt. En de resultaten verbeteren! Mooi om te zien hoe trots deze bollebozen zijn op hun acht.

Mijn eigen woordenschat vergroot ook vrolijk mee door deze simpele aanpak. Twintig keer dezelfde woorden nakijken, is ook een vorm van leren. De uitspraak wil nog niet zo vlotten. Maar ach, ik heb er geen moeite mee om Google Translate die honneurs te laten waarnemen.

JACOBINEKE DE GOFFAU

Leerkracht van groep 8 aan de Ds. Abraham Hellenbroekschool te Zwijndrecht

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Franse kapstok

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken