Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CHRISTELIJK ONDERWIJS WIJST STUDENT DE WEG

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CHRISTELIJK ONDERWIJS WIJST STUDENT DE WEG

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel universiteiten en hogescholen zijn seculier. Zulk soort onderwijsinstellingen met een uitgesproken christelijke identiteit zijn op de vingers van één hand te tellen. Buitengewoon jammer, omdat daardoor de meeste studenten in hun denken niet worden gevormd vanuit de christelijke traditie, waarden en inzichten.

Hoe belangrijk dat is, realiseerde ik me opnieuw toen ik een tekst las van Perry L. Glanzer Ph.D., een Amerikaanse onderwijsfilosoof. Driestar is al jaren lid van IAPCHE (International Association for Promoting Christian Higher Education), tegenwoordig bekend als INCHE (International Network for Christian Higher Education). Deze organisatie belegt in alle werelddelen conferenties voor christelijke leraren en wetenschappers.

Glanzer verzorgde twee jaar geleden het openingscollege op de wereldconferentie in Korea. Hij bood een overzicht van de wereldwijde ontwikkelingen en sprak over de grote uitdaging en meerwaarde van christelijk hoger onderwijs. Een indrukwekkend verhaal. Allereerst omdat hij een inkijkje geeft in de ontwikkeling van christelijk hoger onderwijs wereldwijd. En daarnaast omdat hij benadrukt hoe belangrijk dat voor een student is.

Wieg

De universiteit is een christelijke, westerse uitvinding. Christenen stonden aan de wieg van de meeste universiteiten. Opmerkelijk is dat de meeste daarvan nu subsidie krijgen van de overheid en dat hun identiteit sterk is verbleekt. Het valt op dat er juist buiten de westerse wereld nieuwe universiteiten worden gesticht: de laatste veertig jaar zo’n tweehonderd. Vooral in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa. De meeste daarvan zijn privaat.

De opleiding op seculiere universiteiten focust op drie aspecten: burgerschap, professionele ontwikkeling en competenties en persoonlijk geluk. Vanuit christelijk perspectief bezien, is dit enorm beperkt. Een student is veel meer dan een toekomstige burger. Geluk is meer dan een goede loopbaan als professional, en voorbereiden op het leven meer dan nastreven van persoonlijk geluk.

Christelijke universiteiten en hogescholen of colleges hebben hierbij een enorme voorsprong en tegelijk ligt hier ook hun uitdaging. Wat seculiere universiteiten niet kunnen en christelijke wel, is het aanreiken van een coherente mens- en levensvisie. Als een student allerlei kennis en vaardigheden krijgt aangereikt, maar geen bouwplan, dan is hij aan zichzelf overgeleverd om iets van zijn leven te maken. Als je geluk stimuleert, maar niet aangeeft waardoor dat ontstaat, raak je snel de weg kwijt.

Christelijk onderwijs kan een student de weg wijzen. Het geeft vanuit de christelijke traditie aan wat het betekent om een volwassen mens te worden zoals God het bedoelde. Studenten leren dat ze niet op zichzelf worden teruggeworpen in het opbouwen van hun eigen identiteit. We hoeven niet alles zelf uit te vinden. We zijn geschapen naar Gods beeld, daarom zijn we waardevol en hebben we gaven ontvangen.

Die gaven ontvingen we om de Heere en onze naaste te dienen. Studenten moeten we voorhouden dat ze niet moeten kiezen voor een leven dat op henzelf is gericht, maar op God en de ander. Daarin ligt onze bestemming, daarin vinden we ook ons geluk.

Hoge prestaties

Hoger onderwijs besteedt veel aandacht aan kritisch leren denken. Dat is onderdeel van de academische vorming. Christelijk hoger onderwijs geeft hierbij ook een doel aan: de waarheid zoeken en begrijpen. En daarbij het leren beoefenen van christelijke deugden: dienstbaarheid,

vergeving, zelfopofferende liefde, nederigheid, compassie.

In de academische wereld is er veel concurrentie. Studenten worden aangemoedigd om tot hoge prestaties te komen. Veel academici zijn sterk gericht op de eigen loopbaan, de successen die ze behalen met hun onderzoek en publicaties, de onderzoeksgelden die ze binnenhalen, publiceren in zo hoog mogelijk aangeschreven tijdschriften. De christelijke universiteit zal aandacht besteden aan goed burgerschap, onderdeel zijn van een gemeenschap, familie, kerk. Het gaat niet alleen om het worden van een goede professional, maar ook om participatie in deze wereld, Gods wereld. Mensen zijn meer dan hun professie.

Zegen

Hoe vormen wij onze studenten en leerlingen? Hebben we voldoende besef van de grote zegen van eigen christelijke scholen en het gevaar van overheidssubsidie voor de inhoud van ons onderwijs? Zien we de uitdaging om onze leerlingen en studenten niet alleen te vormen tot goede burgers, maar tot burgers van twee werelden? En ervaren we daarin de afhankelijkheid van Gods Geest en de noodzaak van een levende relatie met Christus? Immers alleen in en door Hem kunnen we iets van dat oorspronkelijke beeld van God uitdragen.

www.inche.one

http://soefaculty.baylor.edu/perry-glanzer/


The national system of education that sustains secular education also faces its own limitations. It cannot effectively answer the question of who we are. As a result, they approach students as simply treated as bundles of capacities, future professionals or citizens of earthly kingdoms. (…)

Christian universities have an opportunity to offer students good news. Although they are citizens, professionals and students with capacities, what holds these things together and helps us understand them even more is that we are made in God’s image, which is reflected most fully in Christ. When we teach, we do not simply teach students. As one Christian professor said: ‘My Christian tradition leads me to view my students as “divine image bearers” who are worthy of my best efforts, patience, and faith in their ability to grasp and employ effectively what I am teaching them “for Christ and His kingdom’.”

The state of Global Christian Higher Education and the Grand Challenge and Opportunity for the Future, Perry L. Glanzer. Als rede uitgesproken op IAPCHE International Conference, Zuid-Korea, 2017.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

CHRISTELIJK ONDERWIJS WIJST STUDENT DE WEG

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's