Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hemelburgers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hemelburgers

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Filippi is een kolonie waar veel Romeinse veteranen na hun pensioen zijn neergestreken. Zij wonen in Macedonië, maar hebben een ander paspoort: zij zijn burgers van het Romeinse rijk. Dat gebruikt de apostel Paulus als voorbeeld voor de christenen. Zij staan met beide voeten in de modder van deze wereld, maar zij zijn vreemdelingen omdat zij burgers zijn van het Koninkrijk der hemelen.

Het woord “wandel” in de tekst is in het Grieks politeuma, dat letterlijk “burgerschap” betekent. Het woord polis – stad – zit er in. Ons “politiek” is ervan afgeleid. Christenen moeten leren om in twee werelden te leven. Niet in een gespletenheid of dubbelheid, maar als pelgrims. Met beide benen op de grond en met hun hoofd en hart in de hemel, waar Christus is.

Een allochtoon is anders. De cultuur en de gewoonten van zijn vaderland blijken in zijn gedrag. Vandaar dat de Statenvertaling het woord “burgerschap” met “wandel” vertaalt. Wandelen is je gedragen als een burger van een ander koninkrijk. Je woont in den vreemde en aan alles is te merken dat je niet helemaal op je plek bent. De burgers van het Koninkrijk der hemelen voelen zich nooit helemaal op hun gemak in deze tegenwoordige wereld.

Buik

De burgers van deze wereld dienen een andere god: “de buik”. Zij zijn trots op andere dingen: ‘Hun heerlijkheid is in hun schande.’ Zij hebben een andere mindset en bedenken aardse dingen. Dat schuurt en wringt met het hemelse.

Nu zou je kunnen denken dat Paulus het hier over het heidendom heeft, maar de context wijst eerder in de richting van christenen die zich ontpoppen als vijanden van het kruis. Het zijn mensen die zeggen dat je de joodse spijswetten moet onderhouden – hun god is de buik – en dat je je moet laten besnijden – zij zijn trots op hun “schande”, hun besneden geslachtsdeel.

Offercultus

Christenen uit de heidenen konden, door de joodse godsdienst aan te nemen, aan vervolging ontkomen, omdat de joden in het Romeinse rijk een status aparte hadden, een burgerschap of politeuma. Zij waren vrijgesteld van de heidense offercultus. Paulus wijst hen een andere weg. Zij hebben dat aardse – joodse – burgerschap niet nodig, omdat hun burgerschap, hun wandel, in de hemelen is. Zij verwachten hun heil niet van deze wereld, maar zij verwachten de hemelse Zaligmaker.

PROF. DR. H. VAN DEN BELT

Hoogleraar systematische theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Hemelburgers

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's