Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Islamitisch onderwijs is een verrijking voor de Nederlandse samenleving

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Islamitisch onderwijs is een verrijking voor de Nederlandse samenleving

9 minuten leestijd

Islamitische scholen leveren een bijdrage aan een vreedzame samenleving, vindt professor dr. Tom Zwart, hoogleraar crosscultureel recht aan de Universiteit Utrecht en lector burgerschap aan de islamitische hogeschool Rotterdam. Fractievoorzitter Dave van Koppen van de Lokale Politieke Federatie Westland – tevens meester op een protestantse basisschool – is dat niet met hem eens: ‘Zulke scholen werken segregatie in de hand.’

EERSTE TERMIJN

Tom Zwart: ‘De laatste tijd is er nogal wat kritiek op het islamitisch onderwijs, zoals op het lesmateriaal over de relaties tussen de seksen. De islam stelt inderdaad omgangsregels voor personen van verschillend geslacht. Dit gebeurt om te voorkomen dat vrouwen lustobject worden. Al sinds zijn ontstaan gaat de islam namelijk uit van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen, zo’n veertienhonderd jaar voordat dit in Europa in zwang kwam.

Critici vinden dat islamitische scholen de leerlingen afzonderen en daardoor niet goed voorbereiden op de diverse Nederlandse samenleving. Maar volgens juf en onderzoekster Marietje Beemsterboer doen islamitische scholen dat juist wel door het gevoel van veiligheid dat zij creëren. Bovendien wordt de Nederlandse maatschappelijke context steeds meer geïntegreerd in de schoolidentiteit.

Islamitische scholen scoren al vijf jaar lang het hoogste op de Cito-toets. De leerlingen leren dat zij volgens de islam de religieuze plicht hebben om de overheid te respecteren, de wetten getrouw na te leven en hun best te doen om voluit deel te nemen aan de Nederlandse samenleving. Van die ingebouwde prikkel tot integratie heeft de samenleving als geheel profijt.

Terroristische organisaties als IS rekruteren jongeren door hen te lokken met een verknipte versie van de islam. Jongeren die een grondige kennis hebben van de islam kunnen aan dit soort verhalen weerstand bieden. Ook op dit punt levert islamitisch onderwijs dus een bijdrage aan een vreedzame samenleving.’

REACTIE

Dave van Koppen: ‘Met deze stelling is LPF Westland het absoluut oneens! Ook in onze mooie gemeente komt mogelijk een islamitische basisschool. In Naaldwijk wil stichting Yunus Emre namelijk zo’n school beginnen. Het kabinet weigerde dat eerst. Volgens de Raad van State mag de school er toch komen. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad stemde daar tegen, maar minister Slob heeft ons overruled.

Wij als lokale politieke partij zien de komst van een islamitische school dus absoluut niet zitten. En de bevolking ook niet.

Islamitisch onderwijs werkt segregatie in de hand, terwijl we juist voor betere integratie zijn. Kinderen moeten van en met elkaar leren en niet al op jonge leeftijd in hokjes worden geplaatst. Als we in onze eigen gemeente kijken, zien we helaas al dat er een grote druk ontstaat vanuit de islamitische gemeenschap om je als moslim verplicht aan te melden voor de islamitische school.

Helaas, juist voor de islamitische mensen die daar helemaal níét op zitten te wachten. Mensen die net als wij willen dat hun kinderen opgroeien met de vriendjes en vriendinnetjes uit de wijk. Mensen die willen dat de basisschool een weerspiegeling is van de samenleving en dat we niet meer gaan wij-zij-denken.

Maar helaas voor deze mensen, veelal de moeders, mogen zij de keuze niet maken en bepaalt hun geloof (lees: hun dominante man en cultuur) dat de kinderen maar naar een islamitische school moeten. Een ongewenste situatie! Voor iedereen.’

REPLIEK

Tom Zwart: ‘Ook de minister stond bepaald niet te trappelen bij de oprichting van deze school in Naaldwijk. Pas nadat hij twee keer door de rechter was teruggefloten, werkte hij hieraan mee. Dit is onderdeel van een trend. Zo heeft minister Slob een langlopend conflict met het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum. Ook laat hij de leermiddelen inzake seksuele vorming van scholen die zijn aangesloten bij de islamitische besturenorganisatie ISBO opnieuw inspecteren. Bovendien dreigt minister Van Engelshoven de bevoegdheid van de Islamic University of Applied Sciences Rotterdam om graden te verlenen, in te trekken. Islamitische instellingen liggen onder een vergrootglas. De onderwijsvrijheid, het non-discriminatiebeginsel en de tolerantie die aan onze samenleving ten grondslag ligt, vereisen dat daaraan zo snel mogelijk een einde komt.’

DUPLIEK

Dave van Koppen: ‘Afsluitend kun je concluderen dat er (bijna) niemand op een islamitische school zit te wachten. Zoals professor Zwart ook aangeeft in zijn repliek, heeft inderdaad ook de minister tot tweemaal toe te kennen gegeven dat een nieuw op te richten islamitische (basis)school niet wenselijk is. De minister wil het dus zelf ook eigenlijk niet, de gemeenteraad wil het niet, de plaatselijke bevolking wil het niet en tóch vindt de hoogste algemene bestuursrechter dat-ie er moet (kunnen) komen. Het is jammer om te zien dat hiermee zó veel mensen buitenspel worden gezet en dat een kleine minderheid haar wil kan opleggen aan de rest van de bevolking. De democratie verliest op deze manier al haar geloofwaardigheid.’

Ook een stelling poneren? Mail naar k.degroot@vgs.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Islamitisch onderwijs is een verrijking voor de Nederlandse samenleving

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken