Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als jij het curriculum mag samenstellen, wat zouden leerlingen dan op school moeten leren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Als jij het curriculum mag samenstellen, wat zouden leerlingen dan op school moeten leren

Kinderen en jongeren over grote-mensen-vraagstukken

3 minuten leestijd

Bart Uitbeijerse (9 jaar), groep 5, Eben-Haëzerschool, ’s-Gravenzande

‘Soms denk ik aan arme kinderen die niet naar school kunnen. Die is dan bijvoorbeeld afgebrand door soldaten. Dan ben ik blij dat ik er wel naartoe kan, want daar kan ik leren. Dan kan ik ook beter boeken lezen en alles beter begrijpen.

Spelling vind ik erg leuk om te doen; dat komt omdat ik daar goed in ben. Taal is wel erg moeilijk. Dan moet ik heel geconcentreerd zijn. Als kinderen mij dan afleiden, gaat het niet zo goed. Maar dat gebeurt niet altijd, hoor.

Wat ik nog graag wil leren? Moeilijk te zeggen. We leren al zo veel op school. Ik zou wel graag nog meer moeilijke woorden willen leren. Ik heb bijvoorbeeld weleens het woordje “onderhouden” gelezen, maar ik weet niet zo goed wat dat betekent. Ook heb ik gehoord dat er gemeenschappen bestaan. Dan leven mensen bij elkaar in een heel groot huis en doen ze alles samen. Daarover zou ik best meer willen weten, maar ik weet niet of de juf dat vertelt. Het hoort natuurlijk niet bij groep 5.

Ik ben heel blij dat ik op een christelijke school zit. Mijn vriendinnetje, met wie ik verkering heb, gelooft niet in de Heere God. Zij gelooft in “Moeder Natuur”. Als ik per ongeluk op een klein diertje stap, wordt ze soms een beetje boos. Ik vraag weleens of ze weet wie haar geschapen heeft, maar dat weet ze niet. Dan leg ik uit dat de Heere haar en mij gemaakt heeft. Als Hij mij niet had geschapen, was ze mij ook nooit tegengekomen.’

Sarah van den Berg (13 jaar), klas 2 vwo, Wartburg College, locatie Revius, Rotterdam

‘Meestal ga ik wel met plezier naar school. Soms ben ik ook wel een klein beetje jaloers op kinderen die helemaal niet naar school hoeven, bijvoorbeeld in derdewereldlanden. Aan de andere kant moeten die kinderen heel hard werken of zwerven op straat. Het leuke aan school vind ik de sociale contacten. Ik kan met mijn klasgenoten heel gezellig praten, maar we kunnen ook flinke discussies voeren. Vakken die ik erg leuk vind, zijn aardrijkskunde en geschiedenis, maar ook de talentprojecten die ik af en toe volg.

Juist de onderwerpen die een beetje moeilijk zijn, vind ik dan het leukst. Bijvoorbeeld een project over terrorisme, angst of over psychologie. Leuk om daar helemaal in te duiken. Ik moet dingen onderzoeken, veel lezen, en uiteindelijk moeten we dat ook presenteren. Dat zijn ook wel belangrijke dingen voor de toekomst; dat ik dingen leer waardoor ik word voorbereid op een leven in de maatschappij. Bedenken wat ik nog meer wil leren, vind ik moeilijk. Volgens

mij doen de docenten op school echt wel hun best om ons zo veel mogelijk kennis bij te brengen. Als ik thuis met mijn huiswerk bezig ben, denk ik weleens: wat zou mijn leraar hier nog meer over kunnen vertellen? Ik ben wel benieuwd naar de schooljaren die nog komen. Dan krijg ik ook andere vakken, zoals economie en filosofie. Er is dan ook een debatclub. Ik ben nieuwsgierig wat we dan allemaal te horen krijgen.’

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Als jij het curriculum mag samenstellen, wat zouden leerlingen dan op school moeten leren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken