Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beschermde harten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beschermde harten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij zijn oproep de geestelijke wapenrusting aan te trekken, geeft Paulus twee motieven: weerstaan en staande blijven. Van defensief gaat het vervolgens naar offensief: van gordelriem en borstwapen naar het zwaard des Geestes. Kennelijk is het van belang eerst te weten wie je bent en waar je staat. Van daaruit volgt de tegenaanval op de geestelijke machten.

Discipelen van Christus – dus ook jonge leerlingen uit christelijke gezinnen – moeten weten dat Hij, zoals Hij tot ons komt in Zijn Woord, de Waarheid is. Dat is het fundament. Onmiddellijk volgt dan de gerechtigheid, die persoonlijk aan dit fundament verbindt. Deze gerechtigheid moet als een pantser over het hart worden gelegd. Want, zei de Spreukendichter al, ‘behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de uitgangen des levens.’

In het prachtige boekje Bewogen met de wereld. Bijbelse kernwoorden voor missionaire theologie behandelt dr. D. Kroneman de grote veelzijdigheid van het Hebreeuwse grondwoord voor gerechtigheid. Gods tsedaka is eisend, wrekend, schenkend, toerekenend en transformerend tegelijk. Door dit alles heen gaat het erom dat de mens in een rechte verhouding tot God komt. Dat heeft alles te maken met geloof, hoop en liefde, zo blijkt in 1 Thessalonicenzen 5:8, waar Paulus het borstwapen op déze zaken betrekt.

De apostel richt zijn oproep tot het aantrekken van het borstwapen aan beproefde christenen in de branding van het goddeloze Efeze. Zij hebben vernieuwde harten en kennen Gods gerechtigheid. Je kunt je afvragen hoe dat ligt in het “veilige” reformatorische klaslokaal. Toch kan voor ons onderwijs de lat niet lager liggen. Hoe zullen we onze leerlingen offensief houwdegen, kromzwaard of floret aanreiken, als er innerlijk niet méér aan de hand is dan bij een willekeurige huursoldaat?

Een vernieuwd hart, beschermd door de vastheid van Gods gerechtigheid, is ook het opvoedingsideaal van de Amerikaanse predikant en pedagoog Tedd Tripp. Indringend waarschuwt hij tegen eenzijdige, wettische gerichtheid op gedrag. ‘Met je kind is veel meer aan de hand dan zijn afwijkende gedrag (…) Zijn gedrag is een spiegel van zijn hart. Als je hem werkelijk wilt helpen, moet je je richten op zijn hart, waaruit zijn gedrag voortkomt.’

Tripp pleit niet voor softheid, maar voor rechtvaardigheid die gepaard gaat met een voortdurend doorvragen en onderwijzen over de gesteldheid van het hart coram Deo. Een even praktisch als Bijbels advies voor opvoeders en onderwijzers. En zou dát, middellijkerwijs, niet de aangording en bepantsering zijn die Paulus beoogt als hij waarheid en gerechtigheid samen voorop laat gaan?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Beschermde harten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's